دوره تربیت مدرس و ممتحن روخوانی و روان‌خوانی قرآن در اصفهان برگزار شد
کد خبر: 4036070
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۸

دوره تربیت مدرس و ممتحن روخوانی و روان‌خوانی قرآن در اصفهان برگزار شد

کارشناس اداره امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان اصفهان از برگزاری دوره تربیت مدرس و ممتحن روخوانی و روان‌خوانی قرآن کریم و قبولی 11 نفر در آزمون این دوره خبر داد.

دوره تربیت مدرس و ممتحن روخوانی و روان‌خوانی قرآن کریم در اصفهان

احمد زینلی، کارشناس اداره امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان اصفهان در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان، اظهار کرد: بعد از گذشت سال‌ها که دوره‌های تربیت کادر متخصص در اصفهان برگزار نشده بود، دوره تربیت مدرس و ممتحن روخوانی و روان‌خوانی قرآن کریم با حضور 17 نفر از معلمان با سابقه شامل هشت نفر از بانوان و 9 نفر از آقایان در دو مرحله، ششم تا هشتم و بیستم تا بیست‌ودوم بهمن‌ماه در اداره‌کل تبلیغات اسلامی اصفهان برگزار شد. مرحله اول شامل تدریس دروس و آموزش کارورزی‌ها بود و در مرحله دوم، آزمون این دوره برگزار شد.

وی افزود: افرادی که در این دوره شرکت کردند، به‌عنوان مدرس انتخاب می‌شوند و می‌توانند در دوره‌های تربیت معلم سازمان دارالقرآن‌الکریم که در رشته روخوانی و روان‌خوانی در هر مؤسسه‌ای برگزار می‌شود، تدریس کنند. از طرف دیگر، این افراد با شیوه‌ها و آیین‌نامه‌های آزمون‌های پایانی دوره‌های تربیت معلم آشنا شدند و پس از کارورزی و آزمون، به‌عنوان ممتحن‌های مجاز به مؤسسات و خانه‌های قرآنی که زیر نظر سازمان دارالقرآن فعالیت می‌کنند، معرفی می‌شوند. در واقع، هر کجا که دوره تربیت معلم زیر نظر این سازمان در رشته روخوانی و روان‌خوانی برگزار شود، باید مدرسان و ممتحن‌های مجاز که خروجی همین دوره هستند، به کار گرفته شوند.

کارشناس اداره امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان اصفهان اضافه کرد: از میان افراد شرکت‌کننده در این دوره، 11 نفر قبول شدند که مورد تأیید سازمان هستند و می‌توانند در مؤسسات مشغول به کار شوند. نکته قابل تأمل و گروه هدف در برنامه‌ریزی این دوره آموزشی، این بود که به‌صورت فراگیر، هم در نهادها و سازمان‌ها و هم در شهرستان‌های استان، افرادی به‌عنوان مدرس و ممتحن حضور داشته باشند. در این دوره، شرکت‌کنندگانی از فریدون‌شهر، سمیرم، نجف‌آباد، فلاورجان و کاشان حضور داشتند که می‌توانند نیاز به کادر تخصصی در شهرستان‌های خود را برطرف کنند. همچنین، دو نفر از نیروی انتظامی در این دوره شرکت کردند که می‌توانند به‌عنوان مدرس و ممتحن در دوره‌هایی که در این مجموعه برگزار می‌شود، فعالیت کنند. مدرس دوره نیز محمد رمضانی‌فرد، از اساتید سازمان دارالقرآن، حافظ کل، قاری ممتاز کشوری، مدیر بخش اعطای مدرک تخصصی به حفاظ سازمان دارالقرآن و مؤلف کتاب روخوانی و روان‌خوانی «قرین‌النور» بود.

وی بیان کرد: عنوان این دوره‌های آموزشی در سازمان تبلیغات اسلامی، تربیت کادر متخصص است؛ به این معنا که آموزش‌های قرآنی در حوزه‌های تخصصی، با تربیت این کادرها توسعه داده می‌شود و خروجی این دوره‌ها، به تدریس در دوره‌های تربیت معلم می‌پردازند و شرکت‌کنندگان دوره‌های تربیت معلم نیز نسبت به زیرمجموعه خود به همین شکل عمل می‌کنند. چون این فرایند منطبق با مباحث علمی روز است، در دوره‌ای که برگزار شد، از روش‌ها و فنون تدریس و مباحث روانشناسی در آموزش بهره گرفته شد و شرکت‌کنندگان این دوره، تجربه‌های سنتی‌شان را با این علوم تلفیق کردند. در نهایت، همین فرایند به زیرمجموعه‌های آنها انعکاس پیدا می‌کند و می‌توان شاهد برگزاری جذاب‌تر و علمی‌تر کلاس‌های آموزش روخوانی و روان‌خوانی قرآن و ترغیب نسل جوان به یادگیری قرآن بود.

زینلی ادامه داد: دوره‌های تربیت مدرس و ممتحن در رشته‌های مختلف می‌تواند برگزار شود و چون دوره‌های روخوانی و روان‌خوانی و تجوید برگزار شده است، دوره‌های تربیت مدرس و ممتحن در سال‌های آینده در رشته‌های حفظ، مفاهیم و صوت و لحن برگزار می‌شود. البته مؤسسات می‌توانند هر کدام از این دوره‌ها را به‌صورت خودگردان اجرا کنند و برنامه سازمان دارالقرآن این است که دوره‌های تربیت مدرس و ممتحن را در رشته‌های متنوع برگزار کند. دوره تربیت مدرس و ممتحن تجوید نیز در یک مرحله برگزار شده است و مرحله دوم آن در روزهای چهارم، پنجم و ششم اسفندماه سال جاری برگزار می‌شود.

وی تصریح کرد: در دوره‌های تربیت مدرس و ممتحن، رشته موردنظر تدریس نمی‌شود و الزاماً کسانی که در این دوره‌ها شرکت می‌کنند، سال‌ها به‌عنوان معلم تجربه تدریس داشته‌اند. لذا، هدف از برگزاری این دوره‌ها، به‌روز کردن آموزش‌ها، آشنایی با سرفصل‌های آموزشی و تکمیل اطلاعات معلمان است و این نیاز وجود دارد که هر معلم و مدرسی خود را به علوم و دانش روز مجهز کند تا در مباحث آموزشی تأثیرگذار باشد.

انتهای پیام
captcha