۹۰ درصد فعالان صنایع‌ دستی خراسان‌جنوبی را بانوان تشکیل می‌دهند
کد خبر: 4029433
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۷

۹۰ درصد فعالان صنایع‌ دستی خراسان‌جنوبی را بانوان تشکیل می‌دهند

سرپرست معاونت صنایع‌ دستی و هنرهای سنتی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان‌جنوبی گفت: ۹۰ درصد فعالان صنایع‌ دستی خراسان‌جنوبی را بانوان تشکیل می‌دهند و ۵۰ درصد تولیدات صنایع‌ دستی این استان در مناطق روستایی تولید می‌شود.

فعالان صنایع‌ دستی به‌ گزارش ایکنا، به نقل از روابط‌ عمومی اداره‌‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان‌جنوبی، زهره اسدپور، سرپرست معاونت صنایع‌ دستی و هنرهای سنتی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان‌جنوبی، 27 دی‌ماه در سخنانی گفت: زنان نیمی از جمعیت روستایی کشور را تشکیل می‌دهند که از قدیم‌ در کنار فعالیت‌های دامداری و کشاورزی به تولید انواع صنایع‌ دستی نیز اشتغال داشته‌اند و زنان روستایی، پیشرو در تولید محصولات صنایع‌ دستی استان هستند.

وی بیان کرد: مهمترین تأثیری که صنایع‌ دستی در روستاها برجا گذاشته، خوداشتغالی زنان روستایی و در نتیجه توانمندسازی آنان برای ارتقا و بهبود شرایط زندگی است همچنین اشتغال زنان روستایی در حوزه صنایع‌ دستی یک ضرورت اجتماعی و فرصت اقتصادی برای کشور است که توسعه روستایی را به همراه دارد.

سرپرست معاونت صنایع‌ دستی و هنرهای سنتی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان‌جنوبی ادامه داد: در این استان نیز تولید درصد بالایی از محصولات صنایع‌ دستی برعهده زن روستایی است و این زنان توانمند در زمینه تولید انواع پارچه دستباف شامل حوله، برک، مله، جاجیم، انواع گلیم، پلاس، گوهرسنگ، رودوزی‌های سنتی و حصیربافی فعال بوده و سهم عمده‌ای از پیکره تولید صنایع‌ دستی خراسان‌جنوبی و ایران را به خود اختصاص داده‌اند.

وی گفت: خراشاد، شورستان، سیدال، دهسلم، میغان، کوشه، ماه‌بانو، خیرآباد، چرمه، خانکوک، فلک، شیر مرغ، گارجگان، بیهود، حاجی‌آباد و خدآفرید از جمله روستاهای فعال خراسان‌جنوبی در تولید صنایع‌ دستی هستند.

اسدپور اظهار کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون دو میلیون و ۴۵۰ هزار و ۲۵۰ مترمربع بافته‌های داری، جاجیم و پارچه دست‌بافت در استان خراسان‌جنوبی تولید شده است.

وی با بیان اینکه بیشترین تولیدات صنایع‌ دستی استان به پارچه‌های دستباف اختصاص دارد، گفت: یک‌ میلیون و ۵۵۶ هزار و ۴۰۰ قطعه تراش سنگ، محصولات چرم، سفال و سرامیک و سوزن‌دوزی در ۹ ماه گذشته تولید شده است.

انتهای پیام
captcha