به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، محمدعلی انصاری، صاحب تفسیر مشکاة، شامگاه اول دیماه در نشستی با موضوع «تفسیر سوره الرحمن» که بهصورت مجازی برگزار شد، اظهار کرد: در این سوره مبارکه صحبت از دو مخلوق الهی که انسانها و جنها هستند، به میان میآید و خداوند این دو گروه را خطاب قرار میدهد و میفرماید که کدام یک از این نعمتهایی که به شما داده شده است را نعمت نمیشمارید و تکذیب میکنید که اینها مظهر رحمت خدا هستند؟ و کدام یک از این نعمتها را تکذیب میکنید که از سوی خداوند به سوی شما آمده است و ولی این نعمتها خداوند رحمن است؟ آیا واقعاً تکذیب میکنید که هیچ کسی در کنار او وجود ندارد و یکتایی اوست که چنین رحمتی را بر شما نازل کرده است؟
وی بیان کرد: در واقع در این سوره آمده است که تمامی آسمانها، زمین، کرات و هر آنچه که در این دنیا به منظمترین شکل ممکن، بدون هیچگونه اختلافی و محاسبه شدهای وجود دارد توسط خداوند برای ما مقرر شده است، اما آیا میتوان اینها را انکار کرد و گفت که فرد دیگری غیر از خدا چنین کاری را انجام میدهد؟ پس کدام یک از نعمتهای الهی را میتوانید نپذیرید که نعمت هستند و از سوی خداوند است؟
این مفسر قرآن کریم تصریح کرد: خداوند با ربوبیت خود، در اینجا بحث نعمتهای خود را مطرح میکند و در عین حال که این سؤالات را از انسانها میکند، به این موضوع اشاره میکند که بستر تربیتی شما انسانها این نعمتها هستند و از اینرو میفرماید که به کدام یک از نعمتها که عامل تربیت شما انسانهاست، منکر هستید؟
انصاری اظهار کرد: در واقع نعمتهای الهی تیغ دو دم است و اگر بخواهیم به جایی برسیم، تقواورزی کنیم و سعادت ابدی و جاودانگی را برای خود داشته باشیم، باید بدانیم که در همین دنیا میتوانیم با استفاده و بهرهبرداری درست و به جا از نعمتهای الهی، به این اهداف معنوی خود دست پیدا کنیم.
وی با اشاره به اینکه از اینرو ما باید اصل وجودی و شیوه زندگی خود را بدانیم، درک کنیم و با حقایق آن آشنایی داشته باشیم،گفت: چرا که همه اینها ابزار سعادت، هدایت و تربیت انسانهاست، اما از طرفی اگر در جهت استفاده از نعمتهای الهی بهگونه دیگری عمل و سوءاستفاده کنیم، نه تنها برای نعمت نخواهد شد، بلکه در این صورت برای ما موجب نغمت و یا به عبارتی سوءتربیت میشود و در نتیجه هیچگونه صلاح و رشدی را به دست نخواهیم آورد.
صاحب تفسیر مشکاة بیان کرد: در حقیقت تمام سعادت، رشد و شکوفایی انسان در این دنیا و آخرت در عبارت «فَبِأَيِّ آلَاءِ رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ» تذکر داده میشود که اینها نعمتهای الهی هستند که ای انسان تو را در مسیر تربیت قرار میدهند و کامیابی و سعادت این دنیا و جهان آخرت را برای تو به ارمغان میآورند.
انصاری اظهار کرد: همواره وقتی سیر خلقت انسان را در قرآن میبینیم، شاهد سیر عجیبی از این خلقت هستیم و خداوند در این سوره نیز به این موضوع اشاره دارد.
انتهای پیام