محلات شیراز قرآنی شود/ انتقاد از تبدیل مساجد تاریخی به موزه
کد خبر: 4019497
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۱
آیت‌الله دژکام:

محلات شیراز قرآنی شود/ انتقاد از تبدیل مساجد تاریخی به موزه

نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس با اشاره به جایگاه سومین حرم اهل بیت(ع) شیراز گفت: محلات شیراز باید قرآنی باشند و از این ظرفیت برای تحقق این جایگاه استفاده کرد.

آیت الله لطف الله دژکام، نماینده ولی فقیه در فارس به گزارش ایکنا از فارس، آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده ولی‌فقیه در فارس، شب گذشته، 16 آذرماه در دیدار با مسئولان طرح ملی تلاوت این استان که در مسجدالزهرا(س) شیراز برگزار شد، با تأکید بر اینکه محله‌های ما باید قرآنی باشد، گفت: باید از این ظرفیت برای تحقق جایگاه سومین حرم اهل بیت(ع) استفاده کرد.

وی از کمبود تعداد مساجد در شیراز انتقاد کرد و گفت: ۴۰۰ مسجد برای جمعیت ۲ میلیونی شیراز کم است؛ بعضی از مناطق شیراز مسجدی ندارد و این مایه خجالت است در حالی که نزدیک به ۱۰۰۰ مسجد نیاز است.

آیت‌الله دژکام با اشاره به در پیش رو بودن سالگرد شهید آیت‌الله دستغیب گفت: این شهید بزرگوار، مردی اهل قرآن و دعا و مناجات بود و پس از این ‌همه سال که از شهادت ایشان می‌گذرد وقتی یک فراز از قرآن یا دعای او شنیده می‌شود دل‌ها و روح‌ها اهتزاز پیدا می‌کند.

امام‌جمعه شیراز با یادآوری اینکه شهید دستغیب در روزگاری‌ شروع به کار فرهنگی در شهر شیراز کرد که هیچ زمینه‌ای وجود نداشت یعنی با کار دینی مخالفت می‌شد، افزود: امروز‌ کسی در مجموعه حاکمیت ما نمی‌تواند با این کارها مخالفت کند ولی آیت‌الله دستغیب روزگاری شروع به کار‌ کردند که رسماً شاه مملکت در سخنرانی مقابل ضریح مقدس حضرت معصومه(س) گفته بود دوره این چیزها تمام شده است، اما در آن روزگار مردانی مثل شهید دستغیب گفتند، تمام نشده است.

وی به نقش شهید دستغیب در بازسازی مسجد جامع عتیق به عنوان کهن‌ترین مسجد شیراز اشاره کرد و افزود: گفته می‌شود کریم‌خان زند قصد داشته است مسجد جامع عتیق را بازسازی کند اما با همه امکانات پادشاهی یک کشور نتوانست لذا مسجد وکیل را ساخت.

میراث فرهنگی مرهون خدمات شهید دستغیب است

امام‌جمعه شیراز با تصریح اینکه اگر امروز میراث فرهنگی به  مسجد جامع عتیق افتخار می‌کند، بدهکار شهید آیت‌الله دستغیب است، گفت: امروزه عده‌ای می‌گویند شما میراث را نمی‌فهمید؛ این چه حرفی است؟ در حالی که هر جا علمی برای اسلام بلند شده است علما از هم حمایت کرده‌اند و عنوان حرم سوم اهل بیت(ع) که رهبر معظم به مردم و شیراز عنایت کردند و مایه افتخار است، دست علما را می‌بوسد و اگر آن را رها کنیم به نتیجه نمی‌رسیم.

وی با تأکید بر اینکه امروز هر کس هرچه می‌تواند باید به میدان بیاورد، افزود: شما آنچه که می‌توانید به میدان بیاورید، کار درست می شود؛ نباید غصه خورد و دست روی دست گذاشت بلکه باید همت عالی کنید و بدانید که کار برای خدا ضایع نمی‌شود بلکه هر روز بهتر می‌شود و این ویژگی کار برای خدا است‌.

آیت‌الله دژکام با تأکید بر اینکه نسبت به جمعیت ۲ میلیونی شیراز باید تعداد مساجد آباد بیشتر شود، تصریح کرد: باید صدای اذان، صدای مسجد، نه تنها شیراز را بگیرد بلکه باید صدای شیراز به دنیا منتقل شود. در شیراز چند تریبون بین‌المللی داریم که باید از این تریبون صدای مسجد وکیل و مسجد نصیرالملک دنیا را بگیرد.

منبر در مساجد تاریخی شیراز برپا شود

وی با یادآوری اینکه با وجود محدودیت شرایط کرونا در طول سال ۱۵۰ هزار نفر از دنیا برای بازدید از شیراز آمده‌اند، بیان کرد: این مساجد را تبدیل به موزه کرده‌اند، در حالی که این‌ها، مسجد هستند و در مسجد نصیرالملک و مسجد وکیل هر شب باید منبر باشد؛ منبری که از دوربین شبکه کوثر، شبکه افق و... پخش شود.

آیت‌الله دژکام با بیان اینکه شیراز مکانی است که بزرگان دنیا به گویندگان آن توجه دارند، گفت: باعث تأسف است که این همه ظرفیت در این شهر که باید در خدمت قرآن، اسلام و نظام باشد و بتوانند برای دنیا حرف بزنند، معطل شده است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر اینکه شیراز ظرفیت بین‌المللی دارد، بیان کرد: در گوشه گوشه این شهر ظرفیت‌های عجیبی پنهان است که به آن توجه نشده و گاهی برخی طرد شده در حالی که صدای دین و اسلام است.

وی با اشاره به شیخ محمد لاهیجی، شارع گلشن راز افزود: ایشان در این شهر سال‌ها کار کرده است اما بیش از ۲ سال است که در محل دفن ایشان باز نشده و این باعث رنج انسان است در حالی که در سایتی در پاکستان به ۵ زبان شرح حال ایشان را نوشته شده است؛ چطور در آنجا این علامه بزرگ را می‌شناسند و اینجا خیر.

آیت‌الله دژکام با یادآوری تعبیر نوری همدانی که فرمود شیراز دارالاولیا است، اظهار کرد: باید جنب و جوش و حرکت داشته باشیم؛ باید در سایر مناطق شهری همه جمع شوند و نسبت به مسائل مجموعه خود فکر کنند و کار را پیش ببرند.

نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس در پایان بیان کرد:  با تلاش به نتایج خوبی خواهیم رسید چون در باطن این شهر یک‌ معنویت بسیار ریشه‌دار حکمفرما است و آن معنویت به برکت شاهچراغ(ع) گل خواهد کرد و عالم‌گیر خواهد شد.

انتهای پیام
captcha