دلسوزی‌های نادرست به نام سنت و دین و آغاز اشتباه یک زندگی
کد خبر: 4018771
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۳

دلسوزی‌های نادرست به نام سنت و دین و آغاز اشتباه یک زندگی

یک روانشناس و کارشناس خانواده در خراسان‌جنوبی گفت: نباید دلسوزی‌های نادرست را به نام سنت و دین به زندگی جوانان ارائه داد و یا غالب کرد؛ باید با درنظر گرفتن شرایط، زمینه آشنایی جوانان را از یکدیگر پیش از حرف جدی ازدواج فراهم کنیم تا پس از کمتر از یک سال از زندگی مشترک به فکر طلاق نیفتند.

عفت آی، یک روانشناس و کارشناس خانواده در خراسان جنوبیعفت آی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی اظهار کرد: وقتی می‌خواهیم وارد محیط جدیدی از یک خانواده دیگر شویم ابتدا باید یک شناخت کلی از افراد این خانواده داشته باشیم که در این مورد مشاوره‌های قبل از ازدواج بسیار مؤثر است.

وی بیان کرد: بعد از شناخت کلی از خانواده در روابط خود پله به پله عمل کنیم و به سرعت صمیمی نشویم، چراکه مرحله به مرحله وارد رابطه شدن باعث می‌شود حریم و احترام‌ها حفظ و تصمیم‌گیری‌ها تا حدودی درست انجام شود.

آی با اشاره به اینکه هرگز عیب همسرتان را حتی از همان ابتدا به کسی نگویید، ادامه داد: به جای بازگویی عیب همسرتان به خانواده‌های‌تان مشکل را بین خود بر طرف کنید و از بیان ریز جزئیات زندگی خود به دیگران پرهیز کنید و رازدار باشید.

افراط و تفریط در آشنایی قبل ازدواج نباشد

این روانشناس و کارشناس خانواده بیان کرد: رفت‌وآمدها را برنامه‌ریزی شده انجام دهید نه از روی افراط و تفریط؛ تعادل را رعایت کنید، به غیبت دیگران نسبت به رفتار خانواده همسر نسبت به خود توجه نکنید، چراکه آنچه که مورد توجه است رفتار خود خانواده رو در رو با شماست.

آی تصریح کرد: از دید روانشناسی می‌گویم باید در مورد ازدواج واقع‌بینانه عمل کرد؛ سنتی بودن در کنار استفاده از روش‌های مدرن می‌تواند خانواده‌ها را به شناخت کلی و سپس جزئی از یکدیگر برساند.

وی با بیان اينکه محدودیت به‌ویژه در مورد دختران و همچنین مقایسه کردن‌های بی‌جا فرد را از انتخاب درست و حقیقی برای شروع یک عمر زندگی دور می‌کند، افزود: یکی از محدودیت‌هایی که برای دختران وجود دارد، محدودیت در تصمیم‌گیری است که این‌ همان نگرش سنتی‌محور است که عملا باعث ایجاد رفتارهای نابهنجار دیگر می‌شود؛ در مشاوره پیش از ازدواج به خانواده‌ها تأکید داریم که زمان آشنایی در ازدواج باید شش ماه باشد، اما گاهی محدودیت خانوادگی مانع این امر می‌شود.

آی ادامه داد: نباید دلسوزی‌های بی‌جا را به نام سنت و دین به زندگی جوانان ارائه داد و یا غالب کرد؛ باید با درنظر گرفتن شرایط، زمینه آشنایی جوانان را از یکدیگر پیش از حرف جدی ازدواج فراهم کنیم تا پس از کمتر از یک سال از زندگی مشترک به فکر طلاق نیفتند؛ نباید با یک دید باز و از طرفی با یک دید بسته نسبت به آشنایی دختر و پسر قبل از ازدواج نگاه کرد؛ باید تلفیق این دو نگاه را به کار بست تا به پایه‌های درست زندگی رسید.

وی تصریح کرد: به هر حال این یک زندگی و شروع یک زندگی است؛ نباید آن را سرسری گرفت و به‌دلیل اینکه دو جلسه دختر و پسر با یکدیگر صحبت کرده‌اند به‌دلیل حرف مردم عقد را جاری کرد؛ این آغاز یک خشونت بزرگ است.

آی یادآور شد: باید در نظر داشت بهره‌گیری از اصول درست روانشناسی برای شناخت بیشتر زوجین از یکدیگر پیش از ازدواج یک اصل ضروری است، چراکه مهم‌ترین اصل برای موفقیت شناخت است و این شناخت و آگاهی باید پیش از زندگی به وجود آید نه در میانه زندگی مشترک.

انتهای پیام
captcha