اسماعیلی: تلویزیون بر تولیدات خود تمرکز کند/ ارشاد خارج از نظام نیست + صوت
کد خبر: 4017460
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۴
ناظر شبکه خانگی؛ ارشاد یا سیما؟/ 9

اسماعیلی: تلویزیون بر تولیدات خود تمرکز کند/ ارشاد خارج از نظام نیست + صوت

سیما نباید نگران کیفیت تولیدات پلتفرم‌ها باشد، زیرا قبل از آن باید به فکر کیفیت محصولات خود باشد.

حبیب اسماعیلی، تهیه‌کننده و بازیگر سینما در گفت‌و‌گو با ایکنا با بیان این‌که پلتفرم‌ها اتفاقی خوب در حوزه نمایش هستند، گفت: کرونا روی سینما نه تنها در ایران، بلکه در جهان نیز تاثیر منفی خود را گذاشته است ولی این مسئله باعث شده عرصه‌ای جدید را در حوزه نمایش شاهد باشیم. آنهم ظهور پلتفرم‌هاست. این عرصه علاوه بر اینکه امکان اشتغال اهالی سینما را فراهم کرد این امکان را به وجود آورد تا کارهای جدیدتری را در امر فیلم و سریال‌سازی شاهد باشیم.

وی درباره نظارت ساترا روی محصولات پلتفرم‌ها نیز چنین اظهار نظر کرد: از نگاه من چندان تفاوتی ندارد که ساترا مسئول نظارت روی محصولات نمایش خانگی باشد یا ارشاد، آنچه اهمیت دارد عملکرد نهادهایی است که وظیف نظارت را بر عهده دارند اما در میان مسئله‌ای وجود دارد. وقتی می‌بینیم سریال‌های تلویزیون چندان کیفیت مطلوبی ندارند این سوال در ذهن به وجود می‌آید اگر تلویزیون ناظر خوب و باکیفیتی بود روی محصولات خود دقت نظر می‌کرد.

بازیگر فیلم «تبعیدی‌ها» اضافه کرد: نگرانی دیگری که در این رابطه وجود دارد به سانسورهای برمی‌گردد که تلویزیون در آثارش  لحاظ می‌کند. اگر این محدودیت‌ها بخواهد در شبکه نمایش خانگی هم اعمال شود آیا می‌توان انتظار داشت مردم پول داده و چنین تولیداتی را بخرند؟ نکته بعد اینکه در ارشاد هم هیئت‌های نظارتی وجود دارد، پس اگر قرار است نظارتی انجام شود این بخش هم می‌تواند این کار را انجام دهد مگر اینکه تصور کنیم هیئت‌های نظارتی ارشاد، جدا از نظام هستند!

کد

وی به مسئولان نظارت آثار نمایشی خانگی توصیه کرد: نگاه نظارتی باید متناسب با شرایط روز باشد، پس نباید با معیارهای گذشته پیرامون آثار امروز اظهار نظر کرد هرچند این امر به این معنا نیست هیچگونه نظارتی وجود نداشته باشد و کارها به سمت بی‌بند و باری هدایت شوند اما باید با نگاه امروزی هم کیفیت و معنا را حفظ کرد هم اینکه به مخاطب انگیزه داد تا تماشاگر کارهای تولیدی در پلتفرم‌ها باشد وگرنه اگر غیر از این باشد ناخودآگاه مخاطب را به سمت تولیداتی خارجی و ماهواره‌ای سوق خواهیم داد.

تهیه‌کننده فیلم «سرکوب» در پاسخ به این سوال که آیا فراگیر شدن پلتفرم‌ها سینما را به حاشیه نخواهد برد؟ گفت: چنین نیست. سینما همیشه جایگاه خود را حفظ کرده است، چون لذت فیلم دیدن جمعی در سالنی تاریک قابل مقایسه با صفحه نمایش تلویزیون نیست، برای همین من شبکه نمایش خانگی را رقیب سینما نمی‌دانم، بلکه به نوعی از آن به عنوان همراه نام می‌برم که هر یک انگیزه‌ای برای بالاترین کیفیت تولیدات دیگری است.

وی نقد اجتماعی را مترادف با سیاه‌نمایی ندانست و تصریح کرد: معمولاً ممیزی‌ها در آثار اجتماعی شکلی جدی‌تر دارد، چون عده‌ای به اشتباه متصورند نقدهای اجتماعی، سیاه‌نمایی هستند، درصورتیکه رسالت این ژانر سینمایی این است تا آسیب‌ها را شناسایی کرده تا قدمی در جهت اصلاح جامعه برداشته شود.


بیشتر بخوانید:

جلالی: برخی با دستمزد خوب هم به تلویزیون نمی‌روند

موسوی: نظارت سیما بر پلتفرم‌ها غیرمنطقی است


وی با بیان اینکه دوست دارد در شبکه نمایش خانگی نیز کاری را تولید کند، گفت: پلتفرم‌ها فضایی جدید در حوزه فیلم و سریال‌سازی است که این امکان را به ما می‌دهد تا آثاری بیشتری را برای مخاطبان تهیه کنیم. در این راستا من نیز مشغول مذاکره هستم تا در صورت مهیا شدن شرایط کاری را در این رابطه تولید کنم.

اسماعیلی در بخش دیگری از سخنان خود درباره آینده پیش روی سینما، اظهار کرد: امیدوارم به زودی سینما به روزهای پررونق خود بازگردد زیرا با واکسینه شدن مردم دیگر شرایط برای سینما رفتم مهیا شده است البته فروش خوب برخی از آثاری که این روزها روی پرده رفته است، نشان می‌دهد باید به آینده خوشبین بود.

وی در انتها با بیان اینکه اخیرا سینماداری را هم پیش گرفته است، تصریح کرد: در شرق تهران سینما بسیار کم است و مردم برای رفتن به سالن‌های نمایش مجبور به سفرهای درون شهری بودند، برای همین سینمایی (نارسیس) با چهار سالن در این منطقه از شهر افتتاح کرده‌ام. این سینما به مردم شرق تهران این امکان را می‌دهد تا فیلم‌های مورد نظر خود را تماشا کنند. 

انتهای پیام
captcha