روایت کارآفرینی با لباس روحانیت
کد خبر: 4014574
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۸
در طلب رزق حلال/ 2

روایت کارآفرینی با لباس روحانیت

مسئول یک مجتمع دامپروری در بیرجند با بیان اینکه بزرگترین و بهترین راه و رسم قرآن برای حل مشکلات جامعه تعاون و همکاری است، گفت: مشکل ما از زمانی آغاز شد که خودخواهی‌ها را جایگزین همدلی کردیم و این امر باعث شد در تمام زوایای زندگی دچار مشکل شویم؛ امری که اکنون در اشتغال جوانان نیز دیده می‌شود.

حجت‌الاسلام محمد مرادی، مسئول یک مجتمع دامپروری در بیرجندحجت‌الاسلام محمد مرادی، مسئول یک مجتمع دامپروری در بیرجند در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا از خراسان‌جنوبی، گفت: به سبب اشتغال‌زایی و رفع بیکاری جوانان خانواده به دنبال ایجاد یک کسب و کار بودیم و پس از سه، چهار سال توانستیم در مجموعه پرورش دام سنگین فعالیت داشته باشیم.

وی اظهار کرد: با تلاش و سخت‌کوشی در این عرصه و حمایت مسئولان و تسهیلات وامی توانستیم با اشتغال‌زایی و تولید در راه اقتصاد مقاومتی گام برداریم؛ هر چند اگر راه طولانی و پر پیچ و خم‌های اداری کوتاه‌تر شود، روند کارها تسریع می‌شود.

این کارآفرین ادامه داد: به جوانان توصیه می‌کنم با تلاش و کوشش، ریسک‌پذیری و نترسیدن از سختی‌های کار بکوشند و به هدف خود برسند، چرا‌که مزد آن گرفت جان برادر که کار کرد. کار و تلاش انسان را از بیکاری درآورده و نمی‌گذارد ذهن او هر جایی پرواز کند؛ در روایات نیز بر این نکته تأکید شده است؛ خوب اگر من بنشینم و در خانه بیکار اوقات را بگذرانم خودم ضرر می‌کنم.


بیشتر بخوانید:


وی با اشاره به اینکه بیکاری بر افکار و گفتار انسان‌ها تأثیر می‌گذارد و در نهایت کل زندگی انسان را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد، اظهار کرد: گاهی برای دیدن نتیجه زندگی باید با تمام وجود تلاش کرد تا بتوان به اهداف رسید با نشستن و غر زدن به جان زندگی که نمی‌توان به اهداف رسید.

مرادی بیان کرد: بسیاری از افراد به بنده می‌گفتند بنشین بر سر درس و بحث حوزه؛ اما من گفتم برای اشتغال فرزندانم که در خانه بیکار هستند باید کاری کنم اگر من هم بنشینم دیگری هم بنشیند دیگر باید به چه امید داشت. اگر من به اندازه وسع خود برای پسرانم کار فراهم کنم و هر کسی این کار را کند و خود را مسئول بداند و تمام مسائل را به گردن دولت و دیگران نیندازد، مشکل بیکاری جوانان حل خواهد شد.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: یکی از مسائلی که به بیکاری جوانان در این سال‌ها دامن زده؛ این است که ما خود را مسئول زندگی‌مان نمی‌دانیم چه برسد به زندگی دیگران؛ اگر هر فردی که اندکی ثروتی دارد برای بیکاری جوانان فکری کند دیگر بیکاری نخواهد توانست این اندازه بر ما فشار آورد.

وی بیان کرد: مشکل ما از زمانی آغاز شد که خودخواهی‌ها را جایگزین همدلی کردیم و این امر باعث شد در تمام زوایای زندگی دچار مشکل شویم؛ امری که اکنون در اشتغال جوانان نیز دیده می‌شود درست است که در کار کردن نیز مشکلاتی وجود دارد؛ به‌طور مثال اکنون در زیرساخت‌ها مشکلاتی داریم، اما به هر حال هرچه که باشد از بیکاری بهتر است.

مرادی با بیان اینکه فراموش نکنیم اگر هر کدام از ما به امید دیگری باشیم هیچ‌گاه مشکلات جامعه حل نخواهد شد، افزود: خداوند در آیه ۲۷۳ سوره بقره می‌فرماید: «لِلْفُقَرَاء الَّذِینَ أُحصِرُواْ فِی سَبِیلِ اللّهِ لاَ یَسْتَطِیعُونَ ضَرْبًا فِی الأَرْضِ یَحْسَبُهُمُ الْجَاهِلُ أَغْنِیَاء مِنَ التَّعَفُّفِ تَعْرِفُهُم بِسِیمَاهُمْ لاَ یَسْأَلُونَ النَّاسَ إِلْحَافًا وَمَا تُنفِقُواْ مِنْ خَیْرٍ فَإِنَّ اللّهَ بِهِ عَلِیمٌ؛ این صدقات‏ براى آن دسته از نیازمندانى است که در راه خدا فرو مانده‌‏اند، و نمى‏‌توانند‌ براى تأمین هزینه زندگى‏ در زمین سفر کنند. از شدت خویشتن‏دارى‏، فرد بى‏‌اطلاع‏، آنان را توانگر مى‏‌پندارد. آن‌ها را از سیمایشان مى‏‌شناسى‏. با اصرار،‌ چیزى‏ از مردم نمى‏‌خواهند. و هر مالى‌ به آنان‏ انفاق کنید، قطعاً خدا از آن آگاه است‏.»

وی یادآور شد: بزرگترین و بهترین راه و رسم قرآن برای حل مشکلات جامعه تعاون و همکاری است؛ تعاون یعنی همین که بدانی در چه زمانی چه کاری انجام دهی که بیشتر به درد جامعه بخورد؛ اکنون مشکل جوانان ما مشکل بیکاری است و باید هرکس در حد توانش کاری انجام دهد؛ همین که دست جوانان خانواده خود را بگیرد؛ دنیایی کار است.

انتهای پیام
captcha