بقعه ولیان و 4 مسجد بروجرد در شورای ثبت میراث تاریخی بررسی شد
کد خبر: 4012100
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۰
با هدف ثبت در فهرست آثار ملی؛

بقعه ولیان و 4 مسجد بروجرد در شورای ثبت میراث تاریخی بررسی شد

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بروجرد گفت: چهار مسجد، یک بقعه متبرکه و یک مقبره، دو تکیه تاریخی و تعدادی حمام در بروجرد جهت ثبت در فهرست آثار ملی کشور در شورای ثبت میراث تاریخی، طبیعی مطرح و مورد بررسی قرار گرفت.

حجت‎الله یارمحمدی، رئیس اداره میراث فرهنگی بروجردحجت‎الله یارمحمدی، رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان بروجرد در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان، با بیان اینکه پرونده ۱۴ بنای تاریخی بروجرد جهت ثبت در فهرست آثار ملی کشور در شورای ثبت میراث تاریخی، طبیعی مطرح و مورد بررسی قرار گرفت که از این تعداد، چهار مورد آن مسجد است، گفت: این مساجد عبارت‌ از مسجد محله بروا، مسجد امام جمعه، مسجد حاج ماشاءالله گوشه 4 چنار و مسجد محله سوزنی هستند.

وی با بیان اینکه از این تعداد بنای تاریخی یک مورد آن نیز مقبره آیت‌الله میرزامحمود طباطبایی است، افزود: تکیه باغ افشار و دو خانه تاریخی محمدی و مُذّهب در بین این بناهای تاریخی قرار دارند.

یارمحمدی با بیان اینکه چهار حمام روستایی نیز جزء بناهای تاریخی هستند که مورد بررسی قرار گرفته‌اند، اضافه کرد: حمام روستای ده‌شیخان، حمام روستای کوشکی، حمام روستای دودانگه، حمام روستای تپه مولا نیز از دیگر بناهای تاریخی هستند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان با بیان اینکه بقعه متبرکه امامزاده ولیان نیز جزء این فهرست بناهای تاریخی قرار دارد، اظهار کرد: در صورت ثبت نهایی این بناهای تاریخی در فهرست آثار ملی کشور تمامی این بناها تحت حمایت قانون حفاظت از آثار ملی قرار خواهند گرفت.

یارمحمدی با بیان اینکه بالغ‌ بر ۴۰۰ اثر تاریخی دیگر در شهرستان بروجرد شناسایی شده و ممکن است آثار تاریخی دیگری نیز در شهرستان وجود داشته باشد که از دید کارشناسان ما پنهان مانده باشد، گفت: این آثار را به‌عنوان آثار تاریخی می‌شناسیم ولی ممکن است در فهرست آثار ملی به ثبت نرسند.

وی با بیان اینکه شهر بروجرد یکی از تاریخی‌ترین شهرهای ایران محسوب می‌شود که به‌دلیل داشتن خانه‌های بزرگ، زیبا و قدیمی شهرت خاصی دارد، اظهار کرد: این خانه‌ها نمایانگر معماری بی‌نظیر و باارزش سبک خانه ایرانی هستند که در گذر زمان و تغییر کالبد شهر، هویت و رنگ‌ و بوی تاریخی خودشان را حفظ کرده‌اند.

انتهای پیام
captcha