مصداق «اولو الامر» در ایران اسلامی، مقام معظم رهبری است
کد خبر: 4007509
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۸
ماموستا کریمی در مراسم اختتامیه کنفرانس وحدت:

مصداق «اولو الامر» در ایران اسلامی، مقام معظم رهبری است

مشاور رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی تأکید کرد: «اولو الامر» در ایران امروز که موجب عزت و سربلندی مردم ایران است، مقام معظم رهبری، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای است که اطاعت ایشان واجب است.

مصداق «اولو الامر» در ایران اسلامی، مقام معظم رهبری استبه گزارش ایکنا، ماموستا «عبدالسلام کریمی»، مشاور رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی، عصر امروز شنبه اول آبان‌ماه در مراسم اختتامیه سی و پنجمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی ضمن تبریک هفته وحدت و ماه ربیع‌الاول، ابراز امیدواری کرد که هفته وحدت منحصر به یک هفته نباشد و به هفته‌ها، ماه‌ها و سال‌های بعد تسری پیدا کند و همه عمرمان در سایه وحدت در تعامل و تعایش باشیم.
 
وی در ادامه تصریح کرد: وحدت از نظر نظام جمهوری اسلامی یک استراتژی است نه تاکتیک، پس باید وحدت بین شیعه و سنی را حفظ کنیم.
 
ماموستا کریمی با بیان اینکه 5 مذهب مدون جهان اسلام مانند 5 انگشت هستند که از یک خون ارتزاق می‌کنند، گفت: ریشه همه این مذاهب یکی است و اختلاف تنها در استنباطات است. این انگشتان هرچه دورتر شوند، هم مسیر دورتر خواهد بود و هم شکننده‌تر می‌شوند. لذا باید جمع شوند و با ریسمان «واعتصموا بحبل الله جمیعاً ولاتفرقوا»، به مشتی در برابر دشمنان تبدیل شوند.
 
این عالم اهل سنت، در ادامه تأکید کرد: ما در وهله اول به دلیل اینکه یکی هستیم باید وحدت داشته باشیم و ثانیاً به دلیل اینکه دشمنان ما یکی شده‌اند، باید در مقابل آنها یکی باشیم تا هیچ خدشه و ضعفی متوجه جهان اسلام نشود.
 
ماموستا کریمی در ادامه به برخی از راهکارهای رسیدن به وحدت اشاره کرد و گفت: باید به قرآن و سنت یعنی قول و فعل و تقریر معصوم(ع) مراجعه کنیم. مراجعه به مَراجع موضوع دیگری است که باید ببینیم که امام جعفر صادق(ع) و ائمه چهارگانه اهل سنت چگونه بوده‌اند و ما نیز با احترام و بدون اهانت به مذاهب دیگر از آنان پیروی کنیم. باید بذرهای اختلاف را بخشکانیم نه اینکه بپرورانیم.
وی در ادامه با تأکید بر مشترکات، اظهار کرد: می‌دانیم که مشترکات آنقدر زیاد است که سالها طول می‌کشد تا ما آنها را عملیاتی سازیم تا به اختلافات و اختصاصات ویژه هر مذهب بپردازیم. خداوند در آیه 59 سوره نساء می‌فرماید: «‌يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَأُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ» اولو الامر چه کسانی هستند؟ همه علما متفق القول هستند که اولو الامر، یا حکام و امرای اسلامی هستند یا علما که احکام شرعی را برای مردم تبیین می‌کنند.
 
وی در پایان درباره عبارت «اولوا الامر» اظهار کرد: اولوا الامر در ایران امروز و بین مسلمانان ما که هم مصداق علما و هم مصداق امرا و رافع اختلافات و موجب عزت و سربلندی مردم ایران است، مقام معظم رهبری، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای است که اطاعت ایشان واجب است.
انتهای پیام
captcha