تصویب طرح اصلاح قانون گروه‌های جهادی در کمیسیون امنیت مجلس
کد خبر: 4007177
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۱
سردار محمد زهرایی خبر داد:

تصویب طرح اصلاح قانون گروه‌های جهادی در کمیسیون امنیت مجلس

رئیس سازمان بسیج سازندگی از تصویب طرح اصلاح قانون گروه‌های جهادی در کمیسیون امنیت مجلس خبر داد و گفت: در قانون سال 86 موضوع شهید خدمت، ایثارگری و بیمه درمان برای اعضای گروه‌های جهادی درنظر گرفته نشده بود که این مسئله در اصلاحیه طرح اصلاح شده است.

ارسال نشود/////تصویب طرح اصلاح قانون گروه‌های جهادی در کمیسیون امنیت مجلسبه گزارش ایکنا، جهاد سازندگی نهادی انقلابی بود، که در روز ۲۷ خرداد سال ۱۳۵۸ به فرمان امام خمینی(ره) با شعار رسیدگی به مناطق محروم و دور افتاده در کشور تأسیس شد. این نهاد انقلابی در روز هفتم آذرماه سال ۱۳۶۲ به وزارت جهاد سازندگی ارتقا پیدا کرد و به وزارتخانه‌ای در دولت جمهوری اسلامی ایران تبدیل شد. این نهاد در پی ادغام با وزارت کشاورزی در دی‌ماه ۱۳۷۹ فعالیت خود را تحت عنوان وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد و هم‌اکنون نیز یکی از وزارتخانه‌های دولت به‌شمار می‌آید.

با آغاز به کار دولت سیزدهم، زمزمه‌های طرح احیای جهاد سازندگی نیز بیان شد. اخیرا برخی از مقامات دولتی همچون رئیس‌جمهور و معاون اول ریاست جمهوری جلسات متعددی با برخی جهادگران پیشکسوت، مسئولان سازمان بسیج و بسیج سازندگی و نیز گروه‌های جهادی در این راستا برگزار کرده‌اند.

همچنین، پس از برگزاری این جلسات نیز رئیس‌جمهور مهلت 20 روزه‌ای مشخص کرده است تا طی این مدت تصمیم‌گیری برای احیای جهاد سازندگی رقم خورده و بار دیگر روستاها به متولی واقعی خود که همان جهادسازندگی است، بازگردد. شکی نیست که با اجرای این طرح اقتصاد و تولید روستاها رونق گرفته و روستاهای مختلف کشور با بهره‌گیری از توانمندی‌ها و کمک‌های تأثیرگذار گروه‌های جهادی و نیز خدمات مردم و خیران احیا شده و روند مهاجرت از آن‌ها به شهرهای مختلف و نیز حاشیه‌نشینی متوقف شود.

سردار محمد زهرایی، رئیس سازمان بسیج سازندگی در گفت‌وگو با ایکنا، در رابطه با طرح پیشنهادی احیای جهاد سازندگی دولت سیزدهم اظهار کرد: طرح گفتمان جهادی توجه به مردم و محرومان باعث مباهات و امیدبخش در بین مردم است و ما نیز به عنوان مجموعه بسیج که امتداد مردمی دستگاه‌های اجرایی هستیم، تمام قد در خدمت دولت و مردم بوده و نهایت همکاری و کمک را در این زمینه خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه باید این نیت پاک را به صورت پاک نیز اجرا کنیم، افزود: مجموعه سازمان بسیج و بسیج سازندگی قصد صیانت از این تفکر جهادی که دولت مطرح کرده است تا به بهترین نحو نیز اجرا شود. یک از موضوعات مهم مطرح، جهاد سازندگی است که در ابتدای انقلاب دارای ویژگی‌های خاص بود یعنی مردم تشنه خدمت بودند و پس از دو هزار و 500 سال نظام ستم‌شاهی، وارد میدان شده و به صورت مشارکتی در راه خدمت به محرومان گام برداشتند.

زهرایی ادامه داد: مجموعه جهاد سازندگی دارای اختیارات خاص خود بود و از این اختیارات و قدرت تصمیم‌گیری برای خدمت‌رسانی به مردم بهره‌گیری می‌کرد. متأسفانه جهاد سازندگی با سوء تدبیری در وزارتخانه‌های دیگر ادغام شد و از بین رفت. در حال حاضر شرایط لازم برای احیای جهاد سازندگی همانند گذشته وجود ندارد؛ چراکه مأموریت‌ها تقسیم شده و اختیارات گذشته نیز وجود ندارد. همچنین، امروز مشارکت مردم نیز تفاوت زیادی با گذشته داشته و محرومیت در مناطق محروم و نوع مشارکت مردم در این مناطق نیز تغییر کرده است.

رئیس سازمیان بسیج سازندگی با اشاره به اینکه امروز در رابطه با موضوع طرح احیای جهاد سازندگی دو رویکرد وجود دارد، تصریح کرد: رویکرد اول، جریان جهادی جهاد سازندگی برای ارائه خدمت و رویکرد دوم نیز رفع محرومیت از روستاها بود. تشکیل بسیج سازندگی در سال 79 از سوی مقام معظم رهبری برای ادامه جریان جهادی بود.

وی بیان کرد: جریان جهادی با تمام قدرت و ضعفی که وجود داشته، ادامه پیدا کرده است و امروز نیاز به حمایت و تقویت دارد. همچنین، نباید این جریان را دولتی کنیم، بلکه باید از راه تقویت بخش‌های مختلف، در راه توانمندی این حرکت گام برداریم.

زهرایی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه امروز متولی روستا و محرومیت‌زدایی دچار مشکل شده و قوه عاقله‌، تنظیم‌گری و تسهیل‌گری برای آن وجود ندارد، افزود: مجموعه بسیج سازندگی موافق ایجاد شورای جهاد سازندگی با ریاست رئیس‌جمهور و عضویت نهادهای نهادهای انقلابی همچون بنیاد مستضعفان، بسیج، ستاد اجرایی فرمان امام(ره)، بسیج سازندگی و وزاری مرتبط است.

رئیس سازمان بسیج سازندگی ادامه داد: در این شورا تقسیم کار به درستی انجام خواهد شد. البته هیچ‌گونه مأموریتی نیز از نهادهای مختلف در این شورا سلب نخواهد شد، بلکه در این شورا نقشه راه تنظیم شده و تمامی نهادها در راستای سیاست‌های شورا فعالیت و خدمت‌رسانی خواهند کرد.

وی بیان کرد: البته مجموعه بسیج سازندگی درخواست و پیشنهاد تشکیل کمیته‌ای به نام کمیته مشارکت‌های مردمی و گروه‌های جهادی ذیل شورای بسیج سازندگی را ارائه داده که این کمیته تحت نظر بسیج سازندگی بوده تا حرکت‌های جهادی بسیج دستخوش تغییر نشود. مجموعه بسیج سازندگی کاملاً حامی این طرح بوده و از تأکید رئیس‌جمهور بر این موضوع قدردانی می‌کند.

زهرایی در رابطه با اصلاحیه قانون بسیج سازندگی که در مجلس شورای اسلامی پیگیری می‌شود نیز اظهار کرد: این اصلاحیه برای تقویت بخش گروه‌های جهادی است. در قانون سال 86 موضوع شهید خدمت، ایثارگری و بیمه درمان برای اعضای گروه‌های جهادی درنظر گرفته نشده بود که این مسئله در اصلاحیه طرح در نظر گرفته شده است. این طرح هم‌اکنون در کمیسیون امنیت مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده و آماده ورود به صحن علنی مجلس است.

رئیس سازمان بسیج سازندگی تصریح کرد: از موارد دیگر در طرح سال 86، این بود که نهادهای اجرایی مجازند که پروژه واگذار کنند که این مسئله کاملاً سلیقه‌ای ‌بوده و عرصه برای گروه‌های جهادی مشخص نبود. به همین دلیل در طرح جدید این‌گونه درنظر گرفته شده است که دستگاه‌های اجرایی مکلف باشند پروژه‌های مختلف را با درصد مشخصی در اختیار گروه‌های جهادی قرار دهند.

انتهای پیام
captcha