راهکارهای چگونگی اجرای طرح پیشنهادی احیای جهاد سازندگی در دولت سیزدهم
کد خبر: 4006384
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۲
مجمع مرکزی جهادگران بررسی کرد؛

راهکارهای چگونگی اجرای طرح پیشنهادی احیای جهاد سازندگی در دولت سیزدهم

نشست «بررسی طرح پیشنهادی احیای جهاد سازندگی در دولت سیزدهم از نگاه فعالان و صاحب‌نظران جهادی» امروز 27 مهرماه برگزار شد.

راهکارهای چگونگی اجرای طرح پیشنهادی احیای جهاد سازندگی در دولت سیزدهمبه گزارش خبرنگار ایکنا، نشست «بررسی طرح پیشنهادی احیای جهاد سازندگی دولت سیزدهم از نگاه فعالان و صاحب‌نظران جهادی» امروز 27 مهرماه، به میزبانی مجمع مرکزی جهادگران کشور در محل سازمان بسیج سازندگی برگزار شد.

در ابتدای این نشست و پس از پخش کلیپی از سخنان مقام معظم رهبری، ضرغام پرنیان، مدیر مجمع مرکزی جهادگران به ارائه توضیحاتی درباره جلسه چند روز اخیر با معاون اول رئیس‌جمهور پرداخت و گفت: بسیار خرسندیم که رئیس‌جمهور مردمی ما دغدغه امور جهادی دارند. آرزوی جهادی‌ها این بود که سیستم اجرای کشور فهم و درک خوبی از جریان جهادی داشته باشد. متأسفانه دولت‌های گذشته بعضاً بی‌مهری‌هایی به گروهای جهادی داشتند اما جهادگران خستگی‌ناپذیر، به خاطر مردم تحمل می‌کردند و برنامه‌های خود را به منصه ظهور می‌رسانند.

مدیر مجمع مرکزی جهادگران ادامه داد: یکی از شعارهای رئیس‌جمهور در ابتدای کار دولت مشورت با صاحب‌نظران هر حوزه بود که امیدواریم در رابطه فعالیت‌های گروهای جهادی و نیز احیای جهاد سازندگی مشورت‌های کافی با مجموعه جهادگران در گروهای جهادی به ویژه مجمع مرکزی جهادگران با 42 هزار گروه جهادی و 21 سال تجربه پس از انحلال جهاد سازندگی انجام شود.

وی با بیان اینکه امیدواریم در طرح پیشنهادی احیای جهاد سازندگی دولت سیزدهم تفکر جهادی نیز در طرح دیده شود، افزود: رئیس‌جمهور مهلت 20 روزه‌ای برای ارائه پیشنهادات و نقطه‌نظرات در رابطه با این طرح در نظر گرفته‌اند و اگر چه مشورت چندانی با گروهای جهادی در جلسات مشورتی انجام نشده بود، اما در جلسه دو روز گذشته با معاون اول رئیس‌جمهور نقطه‌نظرات خود را در رابطه با تأثیر گروه‌های جهادی ارائه دادیم.

پرنیان با بیان اینکه باید فکر جهادی بر سیستم فعالیت‌ها حاکم شود، تصریح کرد: در غیر این صورت چنانچه ده‌ها نهاد نیز به نام جهاد سازندگی وارد عرصه فعالیت شوند، نمی‌توانند مشکل محرومیت را در کشور حل کنند. البته شخص اول معاون رئیس‌جمهور در جلسه اخیر این‌گونه عنوان کردند که در رابطه با طرح احیای جهاد سازندگی اولاً هنوز طرحی تدوین نشده و ثانیاً هیچ حساسیتی بر روی نام‌گذاری طرح وجود ندارد.

مدیر مجمع مرکزی جهادگران بیان کرد: امروز باید هر پیشنهادی که در رابطه با این طرح ارائه می‌شود با نگاهی عالمانه به موضوع نگریسته باشد تا زمینه برای خدمت‌رسانی بهتر به مردم فراهم شود و خدای ناکرده دولت‌های بعدی نتوانند از جریان جهادی برای اهداف سیاسی خود استفاده کنند. باید کاری کرد که ضمن فهم مشترک از فعالیت‌های نهادهای مختلف و تأثیرگذار بتوانیم مدلی به دولت ارائه بدهیم که هم جریان جهادی به صورت مستقل به فعالیت خود ادامه دهد و هم دولت بتواند از این گروه‌ها حمایت کند.

در ادامه این نشست سردار زهرایی، رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور با بیان اینکه در رابطه با این طرح باید پیشنهادی مشخص ارائه شود گفت: اولاً نگاه تمامی گروه‌های جهادی، بسیج و ... کمک به دولت است و ثانیاً در رابطه با احیای جهاد سازندگی باید راهکاری ارائه دهیم که این امر به صورت بهینه اتفاق افتد.

زهرایی ادامه داد: در جلساتی که با مسئولان قوه مجریه داشتیم، نظریات مختلفی در رابطه با احیای جهاد سازندگی ارائه شد. همچنین، در جلسه با رئیس‌جمهور این‌گونه بیان شد که قرار نیست گروه‌های جهادی دولتی شوند، بلکه نگاه دولت فقط حمایت از این گروه‌هاست. امروز موضوع اصلی احیای جهاد سازندگی مسئله روستاها و اقتصاد روستاست که متولی خاصی ندارد.

رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور افزود: در راستای طرح احیای جهاد سازندگی سه گزینه وجود دارد که شامل احیای جهاد سازندگی ذیل اختیارات مقام معظم رهبری همانند اوایل انقلاب، ایجاد معاونت جهاد سازندگی در وزارت جهاد کشاورزی و ایجاد معاونت توسعه روستایی ذیل معاونت اول ریاست جمهوری است. همچنین، مجموعه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و سازمان بسیج مستضعفین پیشنهاد داده است بدون ایجاد ساختاری جدید تمام مجموعه سپاه و بسیج جهاد سازندگی شده و فعالیت کنند که هدف اصلی در این پیشنهاد تقویت و حمایت از گروهای جهادی و بسیج سازندگی است.

وی با بیان اینکه در تمامی این پیشنهادات همگان بر روی تأسیس شورای عالی جهاد سازندگی تأکید دارند تصریح کرد: منظور این است که حرکت خودجوش جهادی ذیل مقام عظمای ولایت ادامه پیدا کند و این برنامه‌ها و فعالیت‌ها دولتی نشوند تا تأثیرگذاری خاص خود را در زمینه رفع محرومیت از نیازمندان و محرومان داشته باشد.

همچنین در ادامه این جلسه چند نفر از صاحب‌نظران و کارشناسان و جهادگران و نیز پیشکسوتان جهاد سازندگی به ارائه نقطه‌نظرات و پیشنهادات خود در رابطه طرح احیای جهاد سازندگی پرداختند که در ادامه به برخی از آنها اشاره می‌شود.

ـ تشکیل سازمان عمران و توسعه روستای ذیل وزارت جهاد کشاورزی.

ـ قرار نیست گروه‌های جهادی وظایف دولت را انجام دهند بلکه به صورت خودجوش به امور محرومان می‌پردازند.

ـ ضرورت ایستادگی جریان جهادی در برابر جریان سوادگری.

ـ جهادگران معادلات و میدان‌های رهبری را مشاهده و طبق نظرات ایشان حرکت کنند.

ـ ساختارهای کشور به شدت تشنه گروه‌های جهادی هستند.

ـ گروه‌های جهادی متصل به نظام هستند نه دولت.

ـ ایجاد وزارتخانه اتلاف بسیاری از هزینه‌ها و برنامه‌هاست و باید ساختار در قالب بسیج سازندگی تقویت کنیم.

ـ گروه‌های جهادی تشکل‌های مردمی هستند و نباید آن‌ها را دولتی کرد.

ـ باز کردن مسیر دولت درجهاد مسیر سوداگری را هموار می‌کند.

ـ احیای جهاد سازندگی ناظر بر مردمی شدن آن است و باید وضعیت موجود را به سمت درگیر کردن آحاد جامعه در امر جهادی و مشکلات مردم پیش برد.

ـ دولت باید روستاها را به مرکز تولید تبدیل کند و در این راه از ظرفیت بسیج و گروه‌های جهادی استفاده کند

ـ در بحث‌های برنامه‌ریزی و اجرا و مدیریت تلفیقی از جهادی‌ها در سطوح مدیریت به کار گرفته شوند.

ـ احیای جهاد سازندگی نیاز به نفحه مسیحایی یعنی نفس حق مقام معظم رهبری دارد.

ـ ضرورت وحدت میان پیشکسوتان جهاد سازندگی و گروه‌های جهادی در راستای پیشبرد اهداف سازندگی.

انتهای پیام
captcha