ماندگاری وقف در کالبد یک موزه
کد خبر: 3999278
تاریخ انتشار : ۳۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۳

ماندگاری وقف در کالبد یک موزه

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه بیرجند گفت: موزه وقف بیرجند با داشتن آثار ارزشمند و بی‌نظیر و با قرار گرفتن در محل حسینیه امام رضا(ع) بیرجند روایتی ماندگار از به تصویر کشیدن نیت واقفین و گذشتگان است.

ماندگاری وقف در کالبد یک موزهبه گزارش ایکنا از خراسان‌جنوبی، به نقل از روابط عمومی اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی، حجت‌الاسلام والمسلمین دادخدا خدایی، رئیس اداره اوقاف و امور خیریه بیرجند، ۳۱ شهریورماه در بازدید از موزه وقف این شهرستان، اظهار کرد: این موزه بنا بر سیاست‌های اداره‌کل اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی و به‌منظور جمع‌آوری تمام آثار تاریخی و میراثی ارزشمندی که توسط خیرین و واقفین در امر برگزاری مراسم به‌ویژه مراسم ائمه اطهار(ع) برگزار می‌شد در شهریورماه ۸۲ راه‌اندازی و دسترس افراد قرار گرفته است تا در مناسبت‌های خاص مورد بازدید عموم قرار گیرد.

وی با بیان اینکه موزه مدرسه شوکتیه تنها موزه وقف کشور است، افزود: این موزه وقفی که از سال ۸۲ تأسیس شده است، در طبقه دوم حسینیه امام رضا(ع) که حدود  ۱۲۰ سال پیش توسط امیر اسماعیل و امیر ابراهیم تعبیه و مکان اجرای نیات واقفین است، قرار دارد.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه بیرجند با بیان اینکه موزه وقف بیرجند با داشتن آثار ارزشمند و بی‌نظیر و با قرار گرفتن در محل حسینیه امام رضا(ع) بیرجند روایتی ماندگار از به تصویر کشیدن نیت واقفین و گذشتگان است، بیان کرد: موقوفه حسینیه امام رضا(ع) دارای رقبات مختلفی است که از محل درآمد آن و عواید حاصله اجرای نیت می‌شود.

خدایی به آثار موجود در این موزه اشاره کرد و افزود: مجموعه قرآن‌های خطی از نفیس‌ترین آثار موزه وقف بیرجند است که یکی از مهم‌ترین قرآن‌ها، قرآن‌های دست‌نویس با آب طلا هستند که ارزش بالایی دارند.

وی سماورهای زغالی، انواع قهوه‌جوش و ظرف‌های تاریخی و قدیمی پذیرایی در مجالس، عزاداری‌ها و جشن‌ها، تشت‌های بزرگ مسی برای توزیع آب و شربت در گذرگاه‌ها، شمعدان‌ها و انواع چراغ‌های روشنایی و تُنگ‌های مسی را از جمله آثار گردآوری شده در این موزه بیان کرد.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه بیرجند تصریح کرد: همچنین یکی از مهمترین آثار این موزه وقف‌نامه‌های قدیمی است که برای جلوگیری از دستبرد به موقوفات، در زمان‌های قدیم تدوین می‌شدند تا کسی نتواند در نیت وقف تصرفی کند.

وی یادآور شد: در موزه وقف بیرجند وقف‌نامه‌های خطی قدیمی نوشته شده روی کاغذ، سنگ و پارچه با خط نستعلیق، قرآن‌های خطی قدیمی، عکس از اماکن مقدسه و مشاهیر بیرجند، سکه‌ها و دست‌نوشته‌های قدیمی نگهداری می‌شود.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه بیرجند افزود: موزه وقف بیرجند هر ساله میزبان گردشگران داخلی و خارجی بسیاری است که برای دیدن فضای تاریخی و همچنین آثاری تاریخی که مبین وقف از گذشته‌های دور در این سرزمین است، از این موزه بازدید می‌کنند، اما در حال حاضر با توجه به شیوع ویروس کرونا برای بازدید از این موزه محدودیت وجود دارد.

انتهای پیام
captcha