توجه به تربیت انسان از آموزه‌های نهضت عاشورا است
کد خبر: 3993890
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۸

توجه به تربیت انسان از آموزه‌های نهضت عاشورا است

استاد حوزه علمیه خواهران آذربایجان‌غربی با بیان اینکه از آموزه‌های نهضت عاشورا توجه به بعد تربیتی انسان از راه محبت است، افزود: امروزه والدین باید به این مسئله توجه و فرزندان خود را از محبت سیراب کنند.

ارسالی امروز ا از دروس نهضت عاشورا توجه به تربیت انسان استبه گزارش ایکنا از آذربایجان‌غربی، وحیده محمدلو، استاد حوزه علمیه خواهران آذربایجان‌غربی، هفتم شهریور ماه در مراسم مجازی در مدرسه علمیه الزهرا(س) خوی، اظهار کرد: عزت نفس، ادب، مسئولیت پذیری، شجاعت و صبر از مهمترین درس مکتب عاشورا بود.

وی ادامه داد: در ماجرای کربلا و نهضت عاشورا از جمله دروسی که بیشتر از همه توجه را جلب می‌کند، توجه به بعد تربیتی انسان از راه محبت است. امروز والدین باید به این مسئله توجه کنند و فرزندان خود را از محبت سیراب و از آزادی‌های مشروع بهره‌مند کنند و توجه داشته باشند که کنترل بسیار روی فرزندان، آن‌ها را طغیان‌گر بار خواهد آورد.

محمدلو بیان کرد: مدیریت احساسات و عواطف از دیگر جلوه‌های نهضت عاشورا بود و زینب کبری(س) الگوی بی‌نظیری است که پر از عاطفه و احساسات نسبت به امام و خاندان بنی‌هاشم بود و بعد از شهادت امام با وجود داغداری، از حرکت متوقف نشد. حضرت زینب(س) در ضمن سرپرستی زنان و اسرای کربلا به روشنگری قیام کربلا پرداخت و از این طریق بحران عظیم شهادت مظلومانه امام و یارانش را به فرصت تبلیغ معارف دین و راه امام تبدیل کرد و توانستند در کربلا نقشی تاریخی ایفا کند تا برای همیشه ماندگار شود. زینب کبری شخصیتی بود که توانست احساسات و عواطف خود را مدیریت کند و لازم است که ما نیز فرزندانمان را از محبت سیراب کنیم و به گونه‌ای رشد دهیم که اهل محبت و ابراز آن باشند و در هنگام ناراحتی و غم و شرایط سخت، به جای از دست دادن روحیه خود در صحنه بمانند و به وظایف محوله‌شان به درستی عمل کنند.

استاد حوزه علمیه خواهران آذربایجان‌غربی در پایان افزود: امام حسن مجتبی(ع) درباره اهمیت فراوان غذای روح می‌فرماید: «تعجب می‌کنم از کسی که در فکر خوراک و تغذیه جسم و بدن است ولی درباره تغذیه معنوی روحی خود نمی‌اندیشد، از غذاهای فاسد شده و خراب دوری می‌کند و عقل و قلب و روح خود را کاری ندارد». منظور از غذای جسم همان توجه به لقمه حلال بوده که در تربیت فرزندان بسیار تأثیرگذار است. امام حسین(ع) در روز عاشورا خطاب به دشمنان فرمود: علت اینکه موعظه‌های من در شما تأثیر ندارد این هست که شکم‌هایتان از لقمه حرام آغشته شده است. منظور از غذای روح همان توجه به فرزندانمان است که در معرض چه سخنانی قرار می‌گیرند و با چه کسانی معاشرت دارند و در چه محیطی رشد می‌کنند.

انتهای پیام
captcha