عظمت معنوی «میشل کعدی» در آثاری به رنگ عترت
کد خبر: 3988430
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۱
شاعر لبنانی در مراسم تجلیل از اندیشمند مسیحی مطرح کرد:

عظمت معنوی «میشل کعدی» در آثاری به رنگ عترت

صونيا الأشقر، شاعر لبنانی با اشاره به شخصیت و ویژگی آثار «میشل کعدی»، ادیب مسیحی این کشور گفت: کعدی علامه‌ای است که با منش صوفیانه، عظمت معنوی خود را به مسائل و پژوهش‌هایی فلسفی و روشنگرانه تبدیل کرد که عصاره آن در حماسه «المسیح» و همچنین رساله‌اش درباره حضرت علی(ع) و سایر تألیفاتش درباره ائمه(ع) نمایان شد.

عظمت معنوی «میشل کعدی» در آثاری به رنگ عترت

به گزارش ایکنا، رايزنی فرهنگی ایران در لبنان به مناسبت زادروز میشل کعدی، اندیشمند، نویسنده و ادیب مسیحی و به منظور پاسداشت و تجلیل از شخصیت و آثار این نویسنده برجسته لبنانی، عصر دوشنبه، 11 مرداد مراسمی باعنوان «مریدِ خوبان» را در بیروت برگزار کرد.
این نشست با حضور عباس خامه‌یار؛ رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، میشل کعدی؛ اندیشمند، نویسنده و ادیب مسیحی، حامد الخفاف؛ رییس دفتر آیت‌الله سیدعلی سیستانی در لبنان، عجمى به نمايندگى از وزير فرهنگ لبنان؛ نماينده شیخ علی الخطیب، نایب‌رئیس مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان و نماينده سفير كشورمان در لبنان و همچنین شماری از شعرا، نویسندگان و اندیشمندانی از لبنان و ایران به صورت حضوری و مجازی برگزار شد.
مراسم رأس ساعت 9 به وقت تهران، پس از تلاوت آیاتی از قرآن مجید و پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران و لبنان، آغاز شد.
مریم میرزاده، نویسنده و مترجم ایرانی، مدیریت این نشست را برعهده داشت.
ابتدا فيلمى كوتاه از سير زندگى دكتر كعدى كه توسط رايزنى فرهنگى توليد شده بود به نمايش درآمد. سپس عباس خامه‌یار، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در لبنان؛ اولین سخنران این نشست، ضمن خوش آمدگویی و قدردانی از حضور مدعوین، سخنرانی خود را با قرائت این ابیات از استاد شهریار آغاز کرد:
ای پریچهره که آهنگ کلیسا داری / سینه مریم و سیمای مسیحا داری
آیت رحمت روی تو به قرآن ماند / در شگفتم که چرا مذهب عیسی داری
خامه‌یار سپس به اهداف برگزاری این نشست پرداخت و گفت: این مراسم به منظور پاسداشت مقام فکری و آثار ماندگار اندیشمند و ادیبی برگزار می‌شود که در اخلاص و اراده و خلق آثار ماندگار پیرامون سیره اولای الهی و بندگان صالح کم‌نظیر است. میشل کعدی جزء آخرین نسل نویسندگان مسیحی است که در ستایش اهل بیت(ع) آثار جاودان و ارزشمندی خلق کرده است. این نویسنده مسیحی، 12 جلد کتاب درباره سیره ائمه معصومین تألیف کرده است.

بزرگداشت بزرگان وظیفه اخلاقی ماست

خامه‌یار افزود: یکی از وظایف اخلاقی ما در قبال بزرگانی که در میان ما زندگی می‌کنند، بزرگداشت و تجلیل از دستاوردها و آثار ارزشمند آنهاست، بنابراین رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران وظیفه خود می‌داند که در این راه قدم بردارد و از فرزانگانی که با آثار ماندگار خود دستاوردهایی برای اندیشه، انسانیت و میراث فرهنگی و ادبی جهان به ارمغان آوردند، تجلیل و قدردانی کند، چرا که ما براین باور هستیم که تشکر از بندگان همان شُکرگزاری از خداست؛ «مَن لَم یَشکُرِالمَخلوقَ، لَم یَشکُرِ الخالقَ».

عظمت معنوی «میشل کعدی» در آثاری به رنگ عترت
خامه‌یار در بخش دیگری از سخنان خود، به ویژگی و شخصیت میشل کعدی پرداخت و گفت: آنچه که بیش از هر چیز دیگری برایم جالب توجه بود، علاقه و ارادت ویژه این اندیشمند مسیحی، به شخصیت حضرت علی(ع) است.
وی افزود: کعدی اندیشمندی است که پس از آشنایی با دین مبین اسلام، و هنگامی‌که دریافت ارزش‌های انسانی ـ که مسیحیت نیز بر آن تأکید دارد ـ در تمام کلمات، سطور و صفحات نهج‌البلاغه نهفته است؛ رساله دکتری خود را به پژوهش درباره سیره و اندیشه امام علی(ع) اختصاص داد.
خامه‌یار در بخشی از سخنان خود در این نشست، از تصمیم رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، برای انتشار آخرین کتاب میشل کعدی درباره امام حسن مجتبی(ع) خبر داد.
رایزن فرهنگی کشورمان در پایان تأکید کرد: به تمام کسانی که در حوزه فرهنگ و ادبیات فعالیت می‌کنند، اعلام می‌کنم که در حال حاضر به شدت نیازمند وحدت و یکپارچگی و احیای ارزش‌های برادری و برابری میان مسیحیان و مسلمانان و پذیرش یکدیگر هستیم.

 خلاقیت و نوآوری؛ ویژگی بارز میشل کعدی

در ادامه این مراسم، حجت‌الاسلام و‌المسلمین محمدمهدی تسخیری، رئیس سابق مرکز بین‌المللی ادیان و تمدن‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، با اشاره به اهمیت جایگاه و آثار میشل کعدی گفت: کعدی از شخصیت‌های افتخارآفرین حوزه شعر و ادبیات در لبنان، جهان عرب و کل جهان است. وی دارای شخصیتی برجسته بوده که خلاقیت و نوآوری فرهنگی و فکری از ویژگی‌های بارز آن است.
وی افزود: میشل کعدی با روشن‌بینی و قلم خلاق و نوآور خود، توانست شاهکارهای ادبی ارزشمندی برای زبان و ادبیات عربی به ارمغان آورد.
تسخیری در ادامه به ویژگی و مضامین آثار ادبی این اندیشمند مسیحی لبنانی، پرداخت و گفت: آثار منظوم و منثور این نویسنده کاملاً به دور از تعصب دینی و قومیتی به رشته تحریر درآمده است. ادبیات وی عاری از هرگونه شائبه و جانبداری است، به همین دلیل است که کعدی یکی از منادیان آزادی در سرتاسر جهان به شمار می‌رود.
محمدمهدی تسخیری افزود: میشل کعدی سنگ‌تراش هنرمندی است که مفاهیم فکری و ادبی خود را برای خلق ادبیات متعهد و هدفدار و در راستای رساندن انسان به تعالی و کمال؛ با کلماتی از سرشت بشری می‌تراشد.
حجت‌الاسلام تسخیری در ادامه ضمن تقدیر و تشکر از رایزن فرهنگی ایران در بیروت به خاطر برگزاری این مراسم آن هم با حضور میشل کعدی؛ ابراز امیدواری کرد که مراسم تجلیل از ادیبان و اندیشمندان در زمان حیاتشان به فرهنگ عمومی تبدیل شود، چرا که با این اقدام ارزنده می‌توان ادبا، اندیشمندان و روشنفکران را الگوی خویش قرار داد.
رئیس مرکز بین‌المللی ادیان و تمدن‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، در پایان خطاب به میشل کعدی گفت: «زبان از ستایش آثار گرانبهایت عاجز است. نام، اشعار، تعابیر و مفاهیم ابداعی و هدفدارت تا ابد جاودانه خواهد ماند».

عظمت معنوی میشل کعدی در آثاری به رنگ عترت

سپس صونيا الأشقر، ادیب و شاعر لبنانی، به بیان سخنانی درباره شخصیت و ویژگی آثار میشل کعدی پرداخت.
وی گفت: در حوزه فقه، نقطه نظرات درخشانی دارد؛ کعدی ادیب است و شاعر نگرشی دارد دارای جنبه‌های لاهوتی و منحصر بفرد. او به اصول اشیاء بازمی‌گردد و آنها را در معانی و مضامین گهربار بازخوانی و عرضه می‌کند.

عظمت معنوی «میشل کعدی» در آثاری به رنگ عترت
این شاعر زن لبنانی افزود: کعدی علامه‌ای است که با منش صوفیانه، عظمت معنوی خود را به مسائل و پژوهش‌هایی فلسفی و روشنگرانه تبدیل کرد که عصاره آن در حماسه «المسیح»، و همچنین رساله‌اش درباره حضرت علی(ع) و سایر تألیفاتش درباره ائمه معصومین(ع)، نمایان شد.
صونیا الأشقر در پایان سخنرانی خود، ابیاتی در ستایش شخصیت، اندیشه و آثار ماندگار میشل کعدی قرائت کرد.

قدیسی که اندیشه علوی را جهانی کرد

کشیش طونی غانم، پژوهشگر مسائل گفت‌وگوی اسلام و مسیحیت، دیگر سخنران این مراسم، با اشاره به غنای آثار ادبی و فکری کعدی گفت: میشل کعدی شخصیتی است که زبان از بیان فضائل و تلاش‌های بی‌وقفه ایشان عاجز است. این پژوهشگر و اندیشمند متواضع و فروتن، با آثار و پژوهش‌های متعدد خود، بر غنای گنجینه علمی، ادبی و دانشگاهی افزوده است.
غانم افزود: این اندیشمند گرانقدر، مرد گفت‌وگو و پذیرش دیگری است. وی به دور از تعصب و تفرقه به دنبال تحقق اهداف مقدس بود. کعدی مسیحی، همواره به دنبال وحدت،‌ یکپارچگی و انسجام بین مسلمانان و مسیحیان بوده است.
پژوهشگر مسائل گفت‌وگوی اسلام و مسیحیت در ادامه خاطرنشان کرد: کعدی برای مسیحیان راهب، زاهد و قدیس است و برای برادران مسلمانمان، یک فقیه و ادیب عاشق امام علی(ع) که اندیشه حضرت را ترویج و به گوش جهانیان رساند و این افتخار بزرگی است که نصیب این اندیشمند مسیحی و پژوهشگر اسلامی شده است.
در ادامه میشل جحا، شاعر و نویسنده مسیحی ضمن تمجید از شخصیت و آثار میشل کعدی، قصیده‌ای در ستایش این اندیمشند برجسته قرائت کرد.
سپس، جان قسیس، نویسنده و شاعر لبنانی، به تمجید آثار گرانبهای میشل کعدی در ستایش اهل بیت(ع) پرداخت و گفت: در آثار کعدی، توجه به ارزش‌های انسانی و برابری به خوبی مشهود است و درونمایه غالب آثار وی را در بر می‌گیرد.
جان قسیس در ادامه ضمن تأکید بر ضرورت یکپارچگی مسلمانان و مسیحیان، ابیاتی در مدح و ستایش اهل بیت(ع) قرائت کرد.

«معلم نسل‌ها» لقب شایسته میشل کعدی است

سپس مریم بیضون، ادیب و نویسنده لبنانی گفت: میشل کعدی دارای شخصیتی تأثیرگذار در بسیاری از زمینه‌هاست، بنابراین لقب «معلم نسل‌ها» لقب شایسته این ادیب و اندیشمند گرانقدر است.

وی افزود: چنانچه با دقت آثار کعدی را بررسی کنیم، درمی‌یابیم که کعدی مسیحیت را در حماسه مسیح، و اسلام را در تألیفات خود درباره ائمه معصومین(ع) خلاصه کرده است.

جلوه خوی علوی در رفتار و گفتار کعدی

شیخ ابراهیم بریدی، شاعر و مسئول دبیرخانه تجمع علمای مسلمین لبنان سخنران بعدی نشست بود.
بریدی گفت: از دکتر کعدی آموختم چگونه می‌توان از عواطف و احساسات و دینی و قومیتی دور شد. از ایشان نیز آموختم که دوستی با پیروان دیگر ادیان مرا وارد جهنم نمی‌کند همانطور که دشمنی با آنان مرا وارد بهشت نخواهد کرد.

بریدی با بیان اینکه جلوه‌هایی از شخصیت و زندگی حضرت علی در رفتارهای این اندیشمند مسیحی قابل مشاهده است گفت: دکتر کعدی آنقدر در شخصیت حضرت علی(ع) غور کرد و درباره شخصیت آن حضرت پژوهش کرد که تحت تاثیر شدید صفات و ويژگی های شخصیت امیرالمؤمنین قرار گرفت، و صاحب خلق عظیم و خوی و منش بزرگی شد.
کعدی به ما می آموزد چگونه ائمه معصوم را الگوی خود قرار دهیم

 لامع الحر، شاعر، نویسنده و روزنامه‌نگار لبنانی به بیان ویژگی‌ آثار میشل کعدی پرداخت و گفت: میشل کعدی جزء آخرین نویسندگان نسلی است که شاهکارهای ادبی ارزشمندی برجای گذاشتند. وی ادیبی خلاع و نوآور که توانست دیدگاههای خود را با ظرافت هرچه تمام تر در آثار ادبی خود منعکس کند.

الحر خاطرنشان کرد: کعدی مسیحی، با آثار ارزشمند خود به ما می‌آموزد که چگونه ائمه معصوم را الگوی خود قرار دهیم، و چگونه در دستاوردها و سیره مبارکشان تامل کنیم.

واصف شراره؛ نویسنده و ادیب لبنانی، در سخنرانی خود در این نشست، قلم میشل کعدی را به شمشیری توصیف کرد که با زیور نوآوری و خلاقیت مزین شده است.

وی افزود: آنچه که میشل کعدی به رشته تحریر درآورد تا ابد ماندگار وتاثیرگذار خواهد بود؛ آثار که می‌تواند ما را به آن سوی معرفت و حقیقت منتقل کند.

نویسنده و ادیب لبنانی تاکید کرد: کعدی در دریای علم و معرفت اهل بیت(علیهم السلام) غور کرد و با الهام از این دریای بی‌کران، توانست آثار جاودانی خلق کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی زائری؛ نویسنده و پژوهشگر، دیگر سخنران این نشست بود.
وی ضمن تبریک زادروز میشل کعدی گفت: کعدی جزء آخرین نسلی نویسندگان مسیحی و برجسته ای است که تحت تأثیر فرهنگ شیعی و عاشورایی قرار گرفت، و توانست آثار ماندگاری در ستایش ائمه معصوم خلق کند.

در ادامه، خضر محمد نبها؛ استاد دانشگاه لبنان، به تاثیرگذاری میشل کعدی در حوزه اندیشه و ادبیات پرداخت و بیان داشت: این شاعر گرانقدر توانست از زندان فرقه گرایی و تعصب دینی رها یابد. این اندیشمند مسیحی، از این زندان پوچ خارج شد تا پل های ارتباطی تبادل اندیشه بین ما و دیگری را بسازد. کعدی  به دنبال گفتگوی مسیحی اسلامی(شیعی) بر اساس این قاعده است که می گوید: یا باهم گفتگو کنیم یا با قطع روابط؛ حکم نابودی خودمان را امضا کنیم!

استاد دانشگاه لبنان در ادامه به پدیده ستایش اهل بیت علیهم السلام توسط نویسندگان مسیحی در لبنان پرداخت و ابراز امیدواری کرد که زمینه برای بررسی این بررسی چرایی این پدیده، فراهم گردد.

سپس ریاض حلاق، شاعر و نویسنده لبنانی، میشل کعدی را یکی از مفاخر لبنان و ادبیات عرب خواند و گفت: این ادیب فقیه، ماهرانه دیدگاه‌های خود را وارد آثار ادیبی خود کرده است.
حلاق افزود: میشل کعدی به درخت پرثمری می‌ماند که شمار فراوانی از طالبان علم و معرفت به دور آن گرد آمدند.
در پایان مراسم، رایزن فرهنگی کشورمان، لوح تقدیر رايزنى فرهنگى، لوح تقدير وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی كشورمان و نيز هديه نفيس دبيرخانه جشنواره بين‌المللى امام رضا(ع) را به میشل کعدی  اهدا کرد.
میشل کعدی، اندیشمند، نویسنده و ادیب مسیحی، پس از دریافت لوح تقدیر، به ایراد سخنرانی غرائى پرداخت و اظهار کرد: قبل از هرکس و هرچیز برخود لازم می‌دانم از جمهوری اسلامی ایران عميقاً تشکر کنم.
وی در ادامه ضمن تقدیر و تشکر فراوان از حضور شرکت‌کنندگان، از رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، به ويژه خامه‌یار، يار و رفيق ديرينه‌اش به خاطر برگزاری این مراسم باشكوه در اين شرايط سخت، تشکر و قدردانی نمود.
کعدی در بخشی از سخنان خود به حماسه امام علی(ع)(ملحمة الامام علي) سروده عبدالمسیح الانطاکی، اشاره کرد و گفت: متأسفانه بسیاری از ما، حماسه عبدالمسیح الانطاکی در ستایش امام علی(ع) که متشکل از پنج هزار بیت است را فراموش کرده‌ایم، به همین دلیل من اکنون برخود لازم می‌دانم از این شاعر که 120 سال پیش این حماسه را سروده است، به نیکی یاد کنم.
این اندیشمند مسیحی در ادامه، انگیزه خود از تألیف پیرامون سیره و منش اهل بیت(ع) را این گونه بیان می‌کند: من با عشق و علاقه فراوان به تألیف و نگارش درباره سیره ائمه پرداختم به این دلیل که ما مسیحیان با ظلم وستم مخالفیم. 
کعدی در پایان از برخی بزرگان و ادامه‌دهندگان راه ائمه اطهار(ع)، از جمله امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب، آیت‌الله سیدعلی خامنئی، به نیکی یاد کرد و از دستاوردهای آنان تمجید به عمل آورد و نوشته خود پيرامون امام حسن مجتبى(ع) را نتيجه ديدارش با رهبر معظم انقلاب دانست.

انتهای پیام
captcha