آثار 8 برگزیده نقش تن‌پوش بر تن ایرانیان / حوزه لباس به تحقق شعارهای دولت جدید کمک می‌کند
کد خبر: 3988307
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۴

آثار 8 برگزیده نقش تن‌پوش بر تن ایرانیان / حوزه لباس به تحقق شعارهای دولت جدید کمک می‌کند

مراسم افتتاحیه و معرفی برندگان هشتمین جشنواره «نقش تن‌پوش» برگزار و در آن اعلام شد هشت اثر برتر این دوره از جشنواره به تولید انبوه می‌رسند.

آثار 8 برگزیده نقش تن‌پوش بر تن ایرانیان/ حوزه لباس به تحقق شعارهای دولت جدید کمک می‌کند

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ آیین افتتاحیه و معرفی برگزیدگان هشتمین جشنواره ملی نقش تن‌پوش امروز سه‌شنبه 12 مردادماه در تالار جلیل شهناز خانه هنرمندان ایران با حضور عیسی علیزاده، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی، معصومه ابتکار، معاون امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری، مریم پورشهابی، دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور و نفرات برگزیده برگزار و به صورت آنلاین پخش شد.

بهزاد رشیدی، رئیس جهاد دانشگاهی واحد هنر اولین سخنران این مراسم بود. وی با اشاره به اینکه در آستانه چهل و یکمین سالگرد تأسیس جهاد دانشگاهی هستیم، این روز را تبریک گفت و عنوان کرد: لباس یکی از بخش‌های مهم فرهنگ هر کشور و از مظاهر تمدنی جامعه است. لازم است و باید همه مدیران فرهنگی برای این مسئله اولویت قائل شوند و به آن اهتمام کنند.

وی ادامه داد: ما نیز در جهاد دانشگاهی بر اساس اهداف تعریف شده این نهاد و شناسایی نیازهای جامعه، یک دهه است که موضوع طراحی نقوش و المان‌های ایرانی با تکنیک‌های هنری بر روی لباس‌های پرمصرف مثل تی‌شرت، شال و روسری را هدف قرار داده‌ایم.

حوزه لباس می‌تواند به تحقق شعارهای دولت جدید کمک کند

رشیدی تصریح کرد: برای ما افتخارآمیز است که این رویداد فرهنگی بعد از هشت دوره توانسته الگوهای موفقی را به جامعه و مراکز صنعتی و تولیدی معرفی کند و فضای گفت‌وگو و تعامل را بین دانشگاه و مراکز صنعتی و تولیدی فراهم کند. امروز دولت جدید نیز کار خود را آغاز کرد؛ دولتی که شعار آن جوان‌گرایی، اشتغال و ... است. حوزه لباس از حوزه‌هایی است که اگر مورد حمایت قرار گیرد، می‌تواند به دولت برای تحقق شعارهایش کمک کند.

امین مختاری، دبیر هشتمین جشنواره نقش تن‌پوش نیز طی سخنانی به ارائه گزارش این دوره از جشنواره پرداخت و گفت: امسال برای اولین بار شال و روسری را با هدف رعایت عدالت جنسیتی به جشنواره اضافه کردیم. هزار و 40 اثر دریافت کردیم که 111 اثر به بخش نمایش راه یافت. گفتمان تخصصی آکادمیک را نیز پشتوانه کار خود قرار دادیم و نشست‌های متعدد آنلاین در این دوره برگزار شد.

وی با اشاره به اینکه در این دوره، داوران بخش هنر و صنعت یک هیئت هفت نفره داوری مشترک را تشکیل دادند، گفت: هر هشت اثر برتر به تولید انبوه می‌رسد. و آثار برتر نشان شیما و مالکیت معنوی را دریافت می‌کنند.

دبیر جشنواره نقش تن‌پوش ادامه داد: امسال برای اولین بار برندهای منتخب شرکت‌کننده در جشنواره به عنوان «شرکت خلاق» معرفی می‌شوند و رتبه‌های اول تا سوم هر بخش جهت تخصیص فضای کار و ایجاد زمینه و امکان توسعه فعالیت‌ها به پارک علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی جهاد دانشگاهی معرفی خواهند شد.

مریم پورشهابی، دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور نیز در این مراسم کارنامه این رویداد را با عنایت به رویکرد خلاقانه‌ای که دارد، بسیار موفق ارزیابی کرد و گفت: اینکه رویدادی مکرر تکرار شود، یعنی به بالندگی رسیده و امیدواریم شاهد درخشش آن در جامعه باشیم. لباس یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های مرتبط با هویت و بالندگی افراد جامعه است و تأثیر زیادی در فرهنگ و ارزش‎‌های یک جامعه دارد.

وی تصریح کرد: ما باور داریم لازمه موفقیت در عرصه مد و لباس و دستیابی به اهداف و سیاست‌های فرهنگی کشور، قانون مد و لباس و آینده روشن در این حوزه حضور و مشارکت عمومی فعالان همه بخش‌ها از جمله بخش دانشجویی مد و لباس است. به همین منظور توسعه مد و لباس در بخش دانشجویی اولویت کارگروه ساماندهی مد و لباس است.

بهره‌گیری از ظرفیت‌های جامعه آکادمیک می‌تواند برگ برنده بومی‌سازی باشد

پورشهابی با تأکید بر اینکه بهره‌گیری از ظرفیت‌های جامعه آکادمیک کشور می‌تواند برگ برنده بومی‌سازی مد و لباس کشور باشد، گفت: از این رو، اهمیت جشنواره‌هایی مانند نقش تن پوش که با تکیه بر فعالیت دانشجویان کار را پیش می‌برد، بیش از پیش است.  

وی در پایان سخنان خود ضمن تأکید بر اهمیت جریان‌سازی رسانه‌ای در این حوزه از رسانه‌ها خواست آثار اسلامی ـ ایرانی را به جامعه معرفی کنند.

در ادامه از مشاوران این جشنواره تقدیر شد. تقدیر از نیم قرن تلاش ابوالقاسم شیرازی، رئیس اتحادیه پوشاک نیز تداوم‌بخش این برنامه بود.

شیرازی نیز طی سخنانی کوتاه، با ابراز خرسندی از اینکه در جمع دانشجویان، اساتید و فرهیختگان هست، گفت: این خواسته دیرینه من بود که محقق شد و اکنون دانشجویانی که متحمل هزینه‌های زیاد برای تحصیل شده‌اند، وارد بخش مهارتی و خلاقانه می‌شوند و امیدوارم در آینده پیشرفت بیشتری داشته باشند.

قول می‌دهیم این هنرمندان را به تولید متصل کنیم

وی از جهاد دانشگاهی صمیمانه سپاسگزاری کرد که با کمک خود، دانشجویان را به این مرحله از خلاقیت رسانده است و گفت: امیدواریم بتوانیم در صنعت از طرح‌های این هنرمندان استفاده کنیم و قول می‌دهیم این هنرمندان را به تولید متصل کنیم؛ کار شما در راستای اقتصاد مقاومتی و صیانت از عفاف و حجاب است، جامعه ما به مد و تنوع نیاز دارد.

معصومه ابتکار، معاون امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری نیز گفت: یکی از کلیدهای مهم بحث اشتغال، این است که از دوره دانشگاه، فرصت‌ها را برای بروز خلاقیت و هنر دانشجویان فراهم کنیم و اجازه دهیم ایده‌های خودشان را به ثمر برسانند.

وی با اشاره به پیگیری بحث گفت‌وگوی بین نسلی در معاونت امور زنان، گفت: یکی از ابعاد این گفت‌وگو، هنر و خلاقیت است و یکی از ابعاد هنر قطعاً بحث تن‌پوش است. اگر بخواهیم در بحث هویت و پوشش و حتی بحث حجاب وارد شویم، زمانی موفق خواهیم شد که بتوانیم به جای روش‌هایی که از اساس غلط بوده و موفق نبوده، زمینه انتخاب‌های خوب را فراهم کنیم تا جوانان بتوانند پوشاک زیبا و دارای هویت و آنچه با سلیقه و هویت آنها عجین شده را انتخاب کنند.

ابتکار از دولت آقای رئیسی خواست به چنین برنامه‌های هنری که به خلاقیت دانشجویان و فرصت برای انتخاب‌های خوب بها می‌دهد، توجه داشته باشند.

در پایان مراسم نیز برگزیدگان بخش‌های مختلف این جشنواره معرفی شدند.

یادآور می‌شود، نمایشگاه این دوره از جشنواره از 11 تا 18 مردادماه در محل نگارخانه‌های بهار و نامی خانه هنرمندان ایران به نشانی خیابان طالقانی، انتهای شهید موسوی شمالی از ساعت 15 تا 21 برپا است.

انتهای پیام
captcha