قفل 10 ساله باغ موزه دفاع مقدس باز می‌شود + فیلم
کد خبر: 3986133
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۶
در خراسان‌جنوبی؛

قفل 10 ساله باغ موزه دفاع مقدس باز می‌شود + فیلم

باغ موزه دفاع مقدس خراسان‌جنوبی پس از 10 سال هنوز در مرحله زمین مانده و برای تکمیل باید اعتباراتی به آن تخصیص یابد که هنوز محقق نشده است.

10 مهرماه سال گذشته بود که عملیات اجرایی مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس استان با حضور استاندار خراسان‌جنوبی در بیرجند آغاز شد. این باغ موزه که قرار بود جزء پنج باغ موزه برتر کشور شود، هنوز پس از گذشت 10 سال یک زمین خالی با تعدادی ادوات دارد و سرنوشتی که معلوم نیست.

این موزه برای تکمیل نیازمند اعتباراتی است که باید به آن توجه شود. اعتباراتی که تا نباشد نمی‌توان انتظار مطرح شدن و برند شدن از این مجموعه را داشت.

سرهنگ غلامرضا فلاحی، مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی اظهار کرد: اکنون فعالیت‌های عمرانی در باغ موزه دفاع مقدس در حال انجام است.

وی افزود: کار بازگشایی معابر و فعالیت در محوطه برای پروژه باغ موزه دفاع مقدس آغاز شده، اما نیازمند جذب اعتبارات ملی هستیم تا کاملا کار را به اتمام برسانیم.

قفل 10 ساله باغ موزه دفاع مقدس باز می‌شود

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان‌جنوبی اظهار کرد: هم‌افزایی و تعامل دستگاه‌ها و ارگان‌هایی چون تیپ مردم پایه، راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و پایگاه هوایی شهید حسینی در تأمین ماشین‌آلات مورد نیاز، اجرای پروژه را شتاب بخشیده است.

فلاحی ادامه داد: تاکنون 3.5 میلیارد تومان اعتبارات ملی برای این پروژه درنظر گرفته شده است که منتظر تخصیص هستیم؛ همچنین مبلغی نیز توسط استاندار از محل اعتبارات توازن درنظر گرفته شده است که باید به تصویب برسد.

وی با اشاره به فعالیت در زمینه زیرساخت‌های برق این مجموعه، افزود: در ۲۳ خردادماه، جلساتی برای جلب همراهی دستگاه‌های متولی برگزار شده است.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان‌جنوبی با بیان اینکه برای آغاز فاز یک نیازمند اعتبارات هستیم، تصریح کرد: بازدید از باغ موزه‌های استان‌های دیگر در این سال‌ها انجام شده و امیدواریم بتوانیم از تجربیات این استان‌ها به بهترین نحو بهره ببریم.

فلاحی با بیان اینکه این پروژه هم اکنون 10 ساله شده است، یادآور شد: بالغ بر 10 میلیارد تومان اعتبار برای این پروژه درنظر گرفته شده که از محل اعتبارات ملی، منابع داخلی، بودجه توازن سازمان مدیریت و همچنین مبلغی نیز با همکاری نماینده بیرجند، خوسف و درمیان بوده است.

وی افزود: اکنون نقشه‌ها و عملیات خاکبرداری در 33.5 هکتار آغاز شده است، افزود: طی شش ماهه اخیر، فونداسیون 90 هزار متر مکعب اجرا شده و براساس پیش‌بینی انجام شده، فاز اول منوط به تخصیص اعتبارات طی یک سال آینده است.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان‌جنوبی با بیان اینکه انجام مناقصه و انتخاب پیمانکار نیاز به تخصیص حدود 8 تا 9 میلیارد تومان اعتبار دارد، اظهار کرد: بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده در صورت تخصیص 100 درصدی اعتبارات، در شش ماهه دوم امسال مناقصه و انتخاب پیمانکار انجام می‌شود.

فلاحی با تأکید بر اینکه این باغ موزه شامل پارک کودک و دفاع مقدس، بازی و المان‌های دفاع مقدس است تا همه رده‌های سنی از آن بهره ببرند، تصریح کرد: در حوزه جمع‌آوری ادوات جنگی، خراسان‌جنوبی دومین استان در کشور است.

وی یادآور شد: بر اساس طرح اولیه این پروژه، مکان‌هایی از جمله پارک کودک و دفاع مقدس، نمایشگاه‌های فصلی، آمفی تئاتر روباز، زمین بازی پینت بال، نمایشگاه دستاوردهای دفاعی جمهوری اسلامی ایران، یادمان شهدای عملیات های خیبر، بدر، والفجر ۸، شهدای گمنام و ۲ هزار شهید استان، نمایشگاه بازسازی مناطق عملیاتی و... در این فضا احداث خواهند شد.

وی بیان کرد: امید است با افتتاح این باغ موزه به‌عنوان بزرگترین مرکز فرهنگی دفاع مقدس شرق کشور، در راستای اشاعه فرهنگ دفاع مقدس گامی مهم و مؤثر برداریم.

قفل 10 ساله باغ موزه دفاع مقدس باز می‌شود

روند احداث سرعت می‌گیرد

حمید ملانوری، استاندار خراسان‌جنوبی نیز هفته گذشته در بازدید از محوطه نیمه تکمیل این باغ موزه، گفت: با استفاده از توان و ظرفیت دستگاه‌های اجرایی، روند احداث پروژه باغ موزه دفاع مقدس شتاب می‌گیرد.

وی تأکید کرد: این موزه به جهت اینکه بر پایه معرفی واقعیت های دفاع مقدس، ایثارگری‌هایی که مردم در طول هشت سال دفاع مقدس داشته‌اند و مبارزات دوران پیروزی انقلاب احداث می‌شود، بسیار ارزشمند است.

استاندار خراسان‌جنوبی با تأکید بر اینکه باغ موزه دفاع مقدس در معرفی قطعه‌ای مهم از تاریخ انقلاب اسلامی نقش دارد، گفت: این موزه به‌عنوان مرکزی برای آشنایی نسل‌های آینده با فرهنگ ایرانی اسلامی و انتقال آموزه‌های شهادت، ایثار، از خود گذشتگی، صبر و گذشت خواهد بود.

ملانوری یادآور شد: باغ موزه دفاع مقدس از اساسی‌ترین پروژه‌ها و اقدامات فرهنگی است که در دستور کار استان قرار دارد.

وی ادامه داد: در زمینه اقدامات اجرایی در این پروژه، تاکنون زمین مورد نیاز و نقشه کار تهیه شده و مقدمات کار برای اجرای عملیات عمرانی فراهم شده است.

استاندار خراسان‌جنوبی هدف از این بازدید را اطلاع از روند اجرای کار و پیشرفت فیزیکی پروژه عنوان کرد و گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‎های انجام شده، با دعوت از دستگاه‌های متولی، در آینده نزدیک، روند اجرای این پروژه شتاب خواهد گرفت.

ملانوری بیان کرد: هدف ما از کمک به تسریع در روند اجرای کار با هم‌افزایی دستگاه‌ها، این است که باغ موزه دفاع مقدس به‌عنوان یک مرکز فرهنگی و تفریحی به‌زودی مورد بهره‌برداری قرار گیرد و مردم استان و مسافران بتوانند از این فضا به خوبی استفاده کنند.

گزارش تصویری را اینجا ببینید.

انتهای پیام
captcha