غبار فراموشی از نام مردان بی‌ادعا پاک می‌شود / جابه‌جایی یادمان شهدای نیروی دریایی اراک
کد خبر: 3983428
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۳
پیگیری‌های ایکنا نتیجه داد /

غبار فراموشی از نام مردان بی‌ادعا پاک می‌شود / جابه‌جایی یادمان شهدای نیروی دریایی اراک

گزارشی درباره وضعیت تأسف‌بار المان شهدای نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در استان مرکزی در ۲۵ آذر ماه ۱۳۹۹ از سوی ایکنا منتشر شد. پس از ماه‌ها تلاش و پیگیری سعید بیاتیان، شهردار اراک از اختصاص ۲۷۰ میلیون تومان اعتبار برای جابه‌جایی و نام‌گذاری بلواری به نام شهدا خبر داد.

اختصاص 270 میلیون تومان اعتبار جهت جابه‌جایی المان شهدای نیروی دریایی اراک

گزارشی درباره وضعیت تأسف‌بار المان شهدای نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در استان مرکزی در تاریخ 25 آذر ماه سال ۱۳۹۹ از سوی ایکنا منتشر شد. پیش از درج گزارش قول‌هایی برای جابه‌جایی المان به دلیل عدم موقعیت مکانی مناسب و بی‌احترامی از سوی برخی افراد معلوم‌الحال به شهدا داده شده بود که بدون نتیجه ماند. این خبرگزاری به واسطه اخبار واصله از وضعیت المان مطلع و پیگیری در امر جابه‌جایی را در دستور کار خود قرار داد.

سیدعلی آقازاده، استاندار مرکزی به خبرنگار ایکنا قول بررسی و دستورات لازم برای جابجایی را داده بود و در جلسه‌ای که با ریاست فرزانه رحمتی، نائب رئیس شورای اسلامی شهر اراک برگزار شد نیز اقدامات برای جانمایی درست صادر و بازبینی‌هایی نیز برای بررسی موقعیت انجام شد.

پس از درج گزارش از سوی ایکنا پیگیری‌ها از طریق تماس تلفنی با مسئولان ذی‌ربط صورت گرفت ولی متأسفانه بی‌نتیجه ماند، در حالیکه هر روز که می‌گذشت وضعیت این المان که یادآور رشادت دریادلان مرد این استان و سرزمین است رو به وخامت می‌رفت تا جایی که دیگر از همان یک تکه پرچم برجای مانده بالای ماکت ناوشکن نیز اثری نمانده است و گویی برای همیشه به دست فراموشی سپرده شده است.


بیشتر بخوانید:


برای رسیدن به هدف و تکریم شهدای عزیز وطنمان خبرنگار این مجموعه گزارش عملکرد خود را برای بهروز اکرمی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار، ارسال و مطالبه این مجموعه برای بررسی وضعیت و جابه‌جایی المان را اعلام کرد. اکرمی ضمن تقدیر از دغدغه این خبرگزاری دستورات لازم را به معاون زیباسازی شهرداری سابق اعلام کرد، اما متأسفانه این معاونت در زمان خود تماس مکرر خبرگزاری را پاسخ نداد.

نصب المان شهدای نیروی دریایی در موقعیت مناسب

پس از چندی این مطالبه با مرتضی سورانه، رئیس شورای اسلامی شهر اراک، در میان گذاشته شد، که گفت: خبرگزاری ایکنا مجموعه‌ای فعال در استان شناخته شده است و دغدغه این خبرگزاری در خصوص مباحث فرهنگی و اجتماعی در کنار رسالت اصلی خود قابل تقدیر است.

اختصاص 270 میلیون تومان اعتبار جهت جابه‌جایی المان شهدای نیروی دریایی اراک

وی ادامه داد: شهدای نیروی دریایی بسیار مظلومانه شهادت را در دل دریا پذیرا شدند و اکثراً جاویدالاثر هستند و چه غریبانه بدون داشتن هیچ یادمانی، یادشان گرامی داشته می‌شود. شاید برخی از مردم ندانند شهدای نیروی دریایی استان مرکزی از شهدای مدافع خرمشهر، ناوچه‌های همیشه قهرمان پیکان و جوشن هستند و در عملیات‌هایی مانند عملیات بزرگ مروارید، رویارویی مستقیم با ناوگان دریایی ارتش تروریست آمریکا، بیت‌المقدس و اشکان و ثامن‌الائمه(ع) و .... چه رشادت‌هایی از خود برجای گذاشته‌اند. ما این وظیفه را برعهده داریم تا با نصب المان در موقعیت مناسب شهری یاد و خاطره شهدای گرانقدر نداجا در استان مرکزی را برای همیشه زنده و جاوید نگه داریم.

سورانه با اشاره به اینکه از تمام توان خود برای جابه‌جایی المان در موقعیت مناسب استفاده می‌کند، اظهار کرد: شهدا یادگار 8 سال پایمردی، شجاعت و افتخارآفرینی برای نظام و مردم ایران هستند و با رشادت خود باعث شدند تا پرچم پرافتخار و با عظمت ایران اسلامی برای همیشه در جهان برافراشته بماند.

پیگیری‌های این رسانه در خصوص جابه‌جایی المان شهدای نیروی دریایی ارتش به دادگستری نیز کشیده و مراتب با عباس قاسمی، دادستان عمومی و انقلاب سابق اراک، نیز در میان گذاشته شد که وی ضمن قدردانی از این خبرگزاری، رسیدگی به وضعیت المان را از تکالیف دستگاه قضایی در مقام فرد مدعی‌العموم دانست. همچنین عکس‌های تهیه شده از وضعیت المان شهدای نیروی دریایی ارتش برای حجت‌الاسلام سیدعبدالمهدی موسوی، رئیس کل دادگستری استان مرکزی ارسال و وی نیز دستور پیگیری را صادر کرد.

شهدای نیروی دریایی چشم و چراغ استان هستند

در ادامه گفت‌و‌گویی با سیدعلی آقازاده، استاندار مرکزی، بدین شرح انجام شد: شهدای نیروی دریایی چشم و چراغ استان هستند و وظیفه ما این است که با شیوه‌ و فرهنگ‌سازی مناسب آنان را به جوانان و نوجوانان معرفی کنیم و شناساندن این شهدا و دیگر شهدای دفاع مقدس و مدافع حرم کمترین تکلیف ما در برابر شجاعت و از جان گذشتگی آنان است.

اختصاص 270 میلیون تومان اعتبار جهت جابه‌جایی المان شهدای نیروی دریایی اراک

وی با اشاره به اینکه در مقابل شهدا و خانواده‌های آنان مسئولیم، اظهار کرد: متأسفانه از شهدای نیروی دریایی نسبت به سایر شهدا کمتر یاد می‌شود، در حالیکه این شهدا در دل دریا با دشمن درگیر شده و با توجه به موقعیت نبردشان که دریاست پیکر اکثر شهدای نداجا در اعماق آب‌های نیلگون خلیج فارس آرام گرفته‌اند و جاویدالاثر هستند.

آقازاده ادامه داد: در مصاحبه قبلی نیز بیان کرده‌ام که رسیدگی به وضعیت یادمان شهدای نیروی دریایی در شورای تأمین مطرح و شهرداری مکلف به ساماندهی و جابه‌جایی شده است. بار دیگر دستورات لازم جهت پیگیری را صادر و تمام  تلاش خود را برای خروج این یادمان از این حالت انجام خواهیم داد.

تمام تلاشم را برای ساماندهی المان شهدای نیروی دریایی به‌کار گرفتم

برای رسیدن به نتیجه قطعی و مستند با سعید بیاتیان، شهردار کلان‌شهر اراک، مصاحبه‌ای انجام شد، که به خبرنگار ایکنا گفت: پس از انتصاب به سمت شهردار اراک تمام هم و غم خود را برای رفع مشکلات و آسیب‌های سطح شهر گذاشته‌ام و پس از اینکه از مشکلات المان شهدای نیروی دریایی مطلع شدم جلساتی با ناخدا عباسی، نماینده نیروی دریایی ارتش در استان مرکزی داشته‌ام تا از اقدامات صورت گرفته آگاه شده و دستورات پیگیری بیشتر صادر شود.

اختصاص 270 میلیون تومان اعتبار جهت جابه‌جایی المان شهدای نیروی دریایی اراک

وی شهدای نیروی دریایی را از مظلوم‌ترین شهدای دفاع مقدس نام برد و افزود: شهدا حق بزرگی بر گردن ما دارند و ادامه راه و شناساندن سیره و مکتب آنان تکلیفی است بر دوش ما و باید با استفاده از روش‌های مختلف به آن عمل کنیم. مقام معظم رهبری فرمودند: «زنده نگاه داشتن نام و یاد شهدا، کمتر از شهادت نیست» و ما به تأسی از فرمان معظم‌له و لبیک به ندای ایشان برای شهدا هر کاری که می‌توانیم انجام خواهیم داد.

بیاتیان ادامه داد: درست است که استان مرکزی، استانی فاقد دریاست، اما وجود دلیرمردانی همچون امیر دریادار علی زارع‌نعمتی(فرمانده دوم ناوچه جوشن)، امیر دریادار دوم ابراهیم حرآبادی(افسرعملیات ناوچه جوشن)، امیر دریادار دوم تکاور ابوالفضل عباسی و ناوسروان تکاور اسماعیل شعبانی و ناوسروان غلامرضا نقاشی(شهدای مدافع خرمشهر) و کارمند دشتی ساسانی و سیدمحمد حسینی(شهدای ناوچه پیکان) و ۱۷ شهید دیگر از خطه شهید‌پرور استان مرکزی که در عملیات‌های بزرگی همچون عملیات مروارید، بیت‌المقدس آزادسازی خرمشهر، درگیری با ناوگان دریایی ارتش تروریست امریکا در خلیج فارس، عملیات شفق، جنگ نفتکش‌ها و .... برای ما افتخارآفرینی کردند و وظیفه ما این است که از نام و یاد این شهدای گرانقدر و عزیز نداجا در استان شهیدپرور مرکزی دفاع کنیم و اجازه ندهیم گرد فراموشی چهره آنان را فرا بگیرد.

بیاتیان ابراز کرد: که با برگزاری جلسات متعدد با ناخدا عباسی به نتایج بسیار خوبی رسیدیم و برای جابه‌جایی المان چندین مکان پیشنهاد شد که از بین آنان میدان جهاد، ابتدای بلوار تهران مورد موافقت قرار گرفته است. جابه‌جایی المان هزینه بردار است ولی جایگاه و مقام شهدا بسیار بالاتر است و این امر باعث نمی‌شود که ما از انجام این کار غافل باشیم.

هزینه‌کرد برای اشاعه فرهنگ ایثار و شهادت سرمایه‌گذاری است

سرهنگ محمد صادقیان، فرمانده ارشد نظامی ارتش جمهوری اسلامی ایران در استان مرکزی، با اشاره به اینکه وضعیت فعلی المان دلیل بر واجب بودن جابه‌جایی دارد، اظهار کرد: با توجه به شرایط شغلی در شهرها و استان‌های مختلف خدمت کرده‌ام و بسیار کم دیده‌ام که نیروی مربوطه امر ساخت المان را برعهده گیرد و این امر فقط در استان‌ها و شهرهایی که نیروی دریایی دارد و چند شهر دیگر امکان‌پذیر است.

اختصاص 270 میلیون تومان اعتبار جهت جابه‌جایی المان شهدای نیروی دریایی اراک

وی ادامه داد: اینکه اراک و استان مرکزی، استانی دریایی و ساحلی نیست، اما به واسطه خدمت‌رسانی به جبهه و تعلق داشتن 24 شهید شاخص نیروی دریایی به این استان، افتخار داشتن المانی به این نام را دارد و این امر جای بسی خرسندی است. با توجه به تلاش‌های صورت گرفته این امر تحقق پیدا نکرده و نتیجه‌ای که باید شاهد آن باشیم محقق نشده است. هزینه‌کردها برای اشاعه فرهنگ ایثار و شهادت، هزینه نیست، بلکه سرمایه‌گذاری است.

صادقیان ضرورت زیباسازی شهر با یادمان‌های شهدا را مورد تأکید قرار دارد و با اشاره به اینکه جاذبه‌های بصری این امر بسیار باید مورد توجه قرار گیرد تا دافعه ایجاد نکند، تصریح کرد: مسئولان ذی‌ربط باید به این امر مهم توجه ویژه داشته باشند و وجود جاذبه‌ها برای توسعه فرهنگ ایثار و شهادت را مدنظر قرار دهند. چراکه هزینه‌کرد ما برای مقابله با هزینه‌کردهای دشمن برای دور نگاه داشتن نوجوانان و جوانان از فرهنگ ایثار و شهادت بسیار است و ما در مقابل این هزینه‌کردها دغدغه لازم را نداریم.

وی با بیان اینکه جانمایی برای المان منتسب با شهدا باید با وسواس بیشتر و جذابیت‌های بصری لازم همراه باشد، تصریح کرد: بسیاری از مردم اسامی خیابان‌های اصلی شهر را با همان نام قدیمی می‌شناسند و برای فرهنگ‌سازی و نهادینه کردن اسامی شهدا باید اقدامات جدی صورت داد. به طور مثال خیابان «شهید شیرودی» اراک که یکی از مهم‌ترین خیابان‌های شهر است هنوز هم با نام قدیمی «خرم» شناخته می‌شود و فقط از این شهید که مظهر رشادت و شجاعت است عکسی کوچک که آن هم لابه‌لای درختان پنهان شده است، وجود دارد.

صادقیان به خدمات صورت گرفته از سوی شهید امیرجلیلوند اشاره و تصریح کرد: در مدت مدیریت این شهید شاهد انجام خدمات بهینه و عام‌المنفعه هستیم و پس از گذشت ماه‌ها از شهادت امیر، از ایشان در جلسات به نیکی یاد می‌شود و لازم است به پاس زحماتش تندیس و المانی در یکی از میادین شهر داشته باشد و خیابانی به نام ایشان شود. شناساندن فرهنگ شهادت و نام آنان وظیفه همه ماست و غفلت در این حوزه قابل قبول نیست. در اراک جانبازان سرافرازی زندگی می‌کنند که می‌توان در زمان حیاتشان میدان یا خیابانی را به نام آنان نام‌گذاری کرد و تندیس یا سردیسی را در همان خیابان و میدان جانمایی کرد. اقدامات صورت گرفته خروجی ندارد که جوان و نوجوان ما جذب فضای مجازی و کانال‌های بی‌محتوا و مخرب فکری می‌شوند.

نام و یاد شهدا، انقلاب را نگه خواهد داشت

فرنگیس عباسی، فرزند شهید امیردریادار دوم تکاور ابوالفضل عباسی، ضرورت شناساندن شهدا به نوجوانان و جوانان را مورد تأکید قرار داد و افزود: افرادی همچون پدر من که تکاور ارتش بودند گمنام هستند و مردم آنان را با لباس تکاوری نمی‌شناسند، تکاوران قبل از انقلاب دوره‌های حرفه‌ای نظامی را خارج از کشور آموزش می‌دیدند.

اختصاص 270 میلیون تومان اعتبار جهت جابه‌جایی المان شهدای نیروی دریایی اراک

وی ادامه داد: مسئولان شهرداری و شوراها اگر در جایگاه واقعی خود قرار گرفته باشند قطعاً دلسوزانه عمل می‌کنند. من به عنوان خانواده شهید انتظار دارم هرچه در زمان خود انجام شود، ما انقلاب چهل‌ساله را پشت سر گذاشته‌ و با یاد شهدا سرپا نگه می‌داریم و لازم است هر استان و شهر با استفاده از برند شهدا تبلیغات فرهنگی خود را افزایش دهد.

عباسی با اشاره به اینکه تنها سکه ضرب شده توسط بانک مرکزی بعد از انقلاب به نام شهید عباسی است و در خزانه این بانک نگهداری می‌شود، اظهار کرد: مسئولان باید نسبت به این مهم دغدغه لازم را داشته باشند. تمامی شهدا قابل احترام هستند و برای زنده نگاه داشتن نام و یاد آنان باید برنامه داشت. استفاده از ظرفیت‌های شهری می‌تواند به این امر مهم کمک کند.

یادمان شهدای نیروی دریایی اراک در شأن شهدا نیست

رؤیا زارع‌نعمتی، فرزند شهید امیر دریادار زارع‌نعمتی، با گلایه از اینکه شهدای نیروی دریایی استان مرکزی ناشناخته مانده و برای معرفی آنان اقدام جدی از سوی دستگاه‌های متولی و رسانه صورت نگرفته است، خواستار جابه‌جایی المان شهدای نیروی دریایی شد و افزود: المان‌ها زیباترین و مهم‌ترین نماد برای معرفی و نهادینه کردن فرهنگ هستند که متأسفانه به این امر کمتر توجه می‌شود.

وی با ابراز تأسف از وضعیت فعلی المان شهدای نیرو دریایی اراک، تأکید کرد: این وضعیت در شأن شهدا نیست و برای برطرف کردن این وضعیت باید فکری شود. استان مرکزی، استان حضرت امام راحل است و باید بیش از استان‌های دیگر به بحث انقلاب و شهدا اهمیت دهد.

زارع‌نعمتی با اشاره به اینکه حق نوجوان و جوان است که شهدای شهر و استان خود را بشناسد، از عدم شناخت جوانان و حتی برخی از مسئولان نسبت به شهدای نیروی دریایی گلایه کرد و افزود: اینکه تنها المان جابه‌جا شود کافی نیست، همه ما مدیون خون پاک شهدا هستیم و پیشنهاد می‌دهم با کمک اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و سایر نهادها و ارگان‌ها تندیس یا سردیس 24 شهید نیروی دریایی ساخته و در محل جدید نصب شود تا جاذبه بصری داشته باشد و ایجاد انگیزه‌ای برای شناخت هرچه بیشتر شهدا باشد.

غبار فراموشی ار نام مردان بی‌ادعا پاک می‌شود / جابه‌جایی یادمان شهدای نیروی دریایی اراک

حجت‌الاسلام سیدعبدالمهدی موسوی، رئیس کل دادگستری استان مرکزی، در نشست خبری که به‌ مناسبت بزرگداشت هفته قوه قضاییه برگزار شد، در پاسخ به مطالبه خبرنگار ایکنا مبنی بر رسیدگی به وضعیت المان شهدای نیروی دریایی، اینگونه گفت: پس از ارسال عکس‌ها از سوی این خبرگزاری دستورات لازم جهت بررسی بیشتر صادر شد و از این مجموعه بابت دغدغه و پیگیری مجدانه تشکر می‌کنم.

وی ادامه داد: رسیدگی به وضعیت این المان مطالبه به حقی است، نباید اجازه داد با یادمان شهدا اینگونه برخورد شود، همه ما مدیون شهدا و رشادت آنان در عرصه‌های مختلف هستیم و باید در همه حال قدردان آنان و خانواده‌هایشان باشیم.

نام قدیمی خیابان‌های تمامی استان‌ها پس از پیروزی انقلاب تغییر کرد، برخی از استان‌ها با تبلیغ و نهادینه کردن این مهم زمینه تغییر نام را فراهم کردند، اما گویا این نهادینه سازی دغدغه مسئولان اراک نبوده است و بسیاری از خیابان‌های مهم شهر همچون خیابان شهید بهشتی (عباس‌آباد)، شهید رجایی (ملک)، شهید شیرودی (خرم) با همان نام قدیمی شناخته می‌شوند و این فرهنگ‌سازی از سوی مسئولان صورت نگرفته است.

خوشبختانه پس از پیگیری‌های لازم سعید بیاتیان، شهردار اراک، در گفت‌وگویی با خبرنگار ایکنا از تخصیص 270 میلیون تومان برای جابه‌جایی المان شهدای نیروی دریایی اراک خبر داد و افزود: محل جدیدی در ابتدای خیابان هپکو پیش‌بینی شده است و بلوار حدفاصل بین هپکو تا میدان سرداران با نام «بلوار شهدای نیروی دریایی» نام‌گذاری و تصاویر شهدا نصب خواهد شد. بحث جابه‌جایی در حال پیگیری است تا با کمترین هزینه و حداقل زمان ممکن انجام شود. این طرح علی‌رغم اینکه ردیف بودجه‌ای نداشت در صحن شورا مطرح و مصوبه صادر شد.

انتهای پیام
captcha