امانتداری و نپرداختن به امور بی‌ارزش؛ مهم‌ترین انتظار امام رضا(ع) از شیعیان
کد خبر: 3979291
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۲
مدرس حوزه علمیه بیان کرد:

امانتداری و نپرداختن به امور بی‌ارزش؛ مهم‌ترین انتظار امام رضا(ع) از شیعیان

یک مدرس حوزه علمیه با اشاره به انتظارات امام رضا(ع) از شیعیان‌، گفت: وجود نازنین امام رضا(ع) در نامه‌ای که به عبدالعظیم حسنی نوشته‌اند همه شیعیان را مخاطب خود دیده‌ و می‌فرمایند که سلام مرا به دوستانم برسان، راه ورود شیطان به زندگی‌هایشان را ببندند و سفارش کن آنها را به صداقت در گفتار و وفا کردن به امانت.

وفا کردن به امانت و نپرداختن به امور بی ارزش؛ مهم‌ترین انتظارات امام رضا(ع) از شیعیانحجت‌الاسلام سیدرضا هاشمی، مدرس حوزه علمیه و مسئول معاونت فرهنگی و امور روحانیون دفتر نمایندگی ولی فقيه در امور اهل سنت خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی اظهار کرد: عبدالسلام بن صالح هروی از امام رضا(ع) نقل می‌کند، حضرت می‌فرمودند که رحمت خدا بر کسی باد که دین و ولایت ما را زنده می کند. به حضرت گفته شد: چگونه امر شما را احیا و زنده می‌کند؟ حضرت فرمودند: علوم ما را یاد گیرد و به مردم بیاموزد؛ زیرا مردم اگر حُسن و حقایق کلام ما را بدانند قطعا از ما پیروی خواهند کرد.

وی با اشاره به انتظارات امام رضا(ع) از شیعیان‌، افزود: وجود نازنین امام رضا(ع) در نامه‌ای که به عبدالعظیم حسنی نوشته‌اند همه شیعیان را مخاطب خود دیده‌ و می‌فرمایند که سلام مرا به دوستانم برسان، راه ورود شیطان به زندگی‌هایشان را ببندند و سفارش کن آنها را به صداقت در گفتار و وفا کردن به امانت.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: در روایتی شخصی به امام صادق(ع) عرض کرد یا بن رسول الله کسانی هستند غیبت می‌کنند ولی شیعه شما هستند حضرت فرمودند بله خدا گناهشان را ببخشد؛ آن شخص چند گناه را نام برد و گفت دروغ هم می‌گویند، می‌گویند شیعه هستیم، امام صادق(ع) با ناراحتی فرمودند دروغ می‌گویند، او شیعه ما نیست شیعه ما دروغ نمی‌گوید.

امانت تنها پول نیست 

وی اظهار کرد: درباره امانت هم نقل می‌کنند، در حمام عمومی فرد ناشناسی وسایلش را به یک دزد امانت داد، وقتی کار این فرد ناشناس تمام شد و برگشت وسایلش را تحویل گرفت و رفت، کسانی که این دزد را می‌شناختند گفتند چرا این وسایل را ندزدیدی؟ گفت من دزد هستم ولی خائن نیستم؛ امانتداری بسیار مهم است؛ امانت فقط پول نیست.

این کارشناس مذهبی بیان کرد: حرف دیگران، آبروی دیگران، درد دلی که با ما کرده‌اند، خطای پنهانی که از کسی دیدیم، همه مصداق امانت است و از آنها سؤال می‌شود.

هاشمی با بیان اینکه انتظار دیگر امام رئوف از ما این است که هرکس او را دوست دارد، در مورد امور بی‌ارزش بحث و جدل نکند؛ به‌طور مثال زن و مرد کانون خانواده را به خاطر امور بی‌ارزش سرد نکنند.

وی با اشاره به اینکه گاهی به‌دلیل امور و حرف‌های بی‌ارزش یک زندگی خانوادگی به‌ هم می‌ریزد، افزود: متأسفانه گاهی اموری که کمترین اهمیت را ندارند باعث تنش و سرد و بی‌روح شدن زندگی می‌شوند.

هاشمی بیان کرد: از امام رضا(ع) می‌خواهیم به ما توفیق عمل و برآورده کردن این انتظاراتی که از ما دارند را عنایت فرمایند چراکه زندگی موفق چه در این دنیا و چه در آخرت در گرو عمل کردن به این توصیه‌هاست.

وی اظهار کرد: امام رضا(ع) 55 سال عمر شریف داشتند که 35 سال دوران قبل از امامت و 20 سال دوران امامت ایشان است؛ این 55 سال برای مکتب شیعه بسیار ارزشمند بود و برکات فراوانی داشت؛ به خصوص برای ما ایرانی‌ها حضور ایشان در خراسان موجب برکت بخشیدن به این خاک و دیار است و باید به حرمت وجود این برکت، انتظارات امام را در حق خود ادا کنیم.

انتهای پیام
captcha