سیره ائمه(ع) را در زیست امروز تعریف کنیم
کد خبر: 3978537
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۵
مهدی فقیه:

سیره ائمه(ع) را در زیست امروز تعریف کنیم

بازیگر فیلم «هور در آتش» گفت: سیره و کلام ائمه(ع) برای همه دوران کارکرد دارد، برای همین می‌توان احادیث و کلام آنها را برای زندگی بهتر مد نظر قرار داد.

مهدی فقیه، بازیگر سینما و تلویزیون در گفت‌و‌گو با ایکنا، با بیان اینکه بزرگداشت دهه کرامت  نباید تنها به کارهای ظاهری خلاصه شود، اظهار کرد: در ایام مبارکی قرار داریم. میلاد امام رضا(ع) و حضرت معصومه(ع) یکی از خجسته‌ترین روزهایی است که در کشورمان وجود دارد، اما جدا از اتفاقاتی که شاید در حوزه ادبیات رخ‌ داده در حوزه هنر به‌ویژه سینما و تلویزیون به‌شدت کم‌کار بوده‌ایم، درصورتی‌که به نظرم قصه‌هایی که در این رابطه وجود دارد، هر مخاطبی را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد.

وی افزود: چند سال پیش فیلمی را (کمی دورتر) به همراه ثریا قاسمی بازی کردم که در آن عشق به حضرت معصومه(س) نشان داده می‌شد. در این تله‌ فیلم، پیرمردی و پیرزنی سال‌هاست در اشتیاق زیارت حضرت معصومه(س) هستند، اما هر بار به دلیلی این اتفاق رخ نمی‌دهد، اما در زمانی که آنها به‌شدت از این بابت اندوهگین هستند، موقعیتی پیش می‌آید که آنها بتوانند به آرزویشان برسند. این داستانی است که من تأثیرات آن را بر مخاطبان بعینه شاهد بودم، اما متأسفانه نمی‌دانم چرا کمتر چنین تولیداتی تولید می‌شود.

این بازیگر ادامه داد: تولیت‌های آستان مقدس امام رضا(ع) و حضرت معصومه(س) قادرند در این زمینه ایفاگر نقش باشند. یعنی با سفارشی که به سازندگان کارها می‌دهند کمیت این تولیدات را بالا می‌برند، البته اینکه روی کیفیت تأکید نداشتم دلیلش این است که اول باید صاحب آثار متعدد باشیم تا در ادامه با آزمون و خطاهایی که پیش می‌آید به کیفیت مطلوب برسیم، والا اگر بخواهیم در ابتدای راه هم کیفیت را داشته باشیم هم کمیت را، بلندپروازی انجام داده‌ایم که دست ما را از انجام کارهای بهتر می‌بندد.

درباره ائمه(ع)، سریال کم بضاعت جلوی دوربین نبریم

فقیه با اشاره به اینکه آستان مقدس حضرت معصومه(س) درصدد تولید سریالی بر مبنای زندگی این بزرگوار است، تصریح کرد: خوشحالم قرار است سریالی درباره حضرت معصومه(س) ساخته شود. این اثر باید با امکانات کافی تولید شود وگرنه مجموعه‌هایی که با محدودیت تولید می‌شوند، اصولاً آثار کم‌مخاطبی هستند. بگذارید مثالی بزنم؛ «مختارنامه» ساخته داوود میرباقری جدا از داشته‌های فنی یک امتیاز ویژه دیگر هم دارد، آن هم فرم و ساختار خوبی این کار بود که به‌واسطه پروداکشن بزرگ حاصل شده بود. این اتفاق می‌تواند در کارهای دیگر هم رخ دهد تا سال‌های سال بتوانیم از ثمرات آن بهره‌مند شویم.

این بازیگر تأکید کرد: درباره چهره‌نگاری از شخصیت‌های معصوم تکلیف روشن است، اما نزدیکان معصوم(ع) نیز حساسیت‌های خاص خود را دارند. برای همین هم در سریال «مختارنامه» یا «رستاخیز» دیدیم که اجازه نشان دادن چهره حضرت ابوالفضل(ع) داده نشد. درباره حضرت معصومه(س) نیز چنین حساسیت‌هایی وجود دارد، پس لازم است آستان مقدس این بانوی گرانقدر با همکاری حوزه علمیه قم با راهکارهایی که ارائه می‌دهند امکان هرگونه خطایی را از کار بگیرند.

حوزه کودک را فراموش نکنیم

بازیگر فیلم «هور در آتش» در بخش دیگری از سخنان خود تأکید کرد: کرامت به معنای بزرگی است، پس این معنا را تنها در یک قالب خلاصه نکنیم. توصیه من این است بیایم در کارهای تلویزیونی فیلم‌هایی را جلوی دوربین بریم که تأثیرات امام هشتم(ع) و خواهر گرانقدرشان را در زندگی روزمره مردم شاهد باشیم. همچنین باید مخاطبان کارهای مربوطه را به یک قشر خاص خلاصه نکنیم. مثلاً در حوزه کودک می‌شود، قصه‌های خوبی را خلق کرد، اما نمی‌دانم چرا این حوزه جدی گرفته نمی‌شود؟

وی اضافه کرد: من برای کودکان کارهای عروسکی بسیاری ساخته‌ام، برای همین می‌دانم تا چه اندازه این عرصه انتظار می‌رود محلی مناسب برای کارهای دینی باشد، اما آن چیزی که امروز در تلویزیون به اسم فیلم یا سریال کودک می‌بینیم سطحی و مستقیم است. این شکل قصه‌گویی شاید در قدم اول بتواند آشنایی کودک را با شخصیت‌های دینی به همراه داشته باشد، اما در ادامه باید راه‌های دیگر آزمایش شود. منظور اینکه رابطه که ائمه(ع) با کودکان داشتند انتظار می‌رود اتفاق بسیار خوبی را در این رابطه رقم زند.

بازیگر فیلم «ملک سلیمان(ع)» گفت: اینکه امیرالمؤمنین(ع) از کودکان یتیم سرپرستی می‌کرد و حتی با آ‌ن‌ها همبازی بود، سرشار از زیبایی است که اگر به‌درستی جلوی دوربین رود قادر است مخاطب جهانی داشته باشد، اما افسوس در این رابطه کم‌کار هستیم، البته درک می‌کنم امکانات موجود شاید جوابگوی ساخت آثار متعددی در این رابطه نباشد، اما با تولیدات پویانمایی هم می‌شود تا در این رابطه کارهای خوبی تولید کرد.

کارکرد کلام ائمه در زندگی امروز

فقیه تأکید کرد: در بحار الأنوار، ج ۶۲، ص ۳۲۳  حدیثی به این شرح از امام رضا(ع) ذکر شده است. «مَن أرادَ أن لایُؤذِیَهُ مِعدَتُهُ فَلا یَشرَب بَینَ طَعامِهِ ماءً» «هر که مى‌خواهد معده‌اش آزارش ندهد، در بین غذا آب نخورد.» این کلام امام معصوم را امروز پزشکان متخصص به مردم توصیه می‌کنند. این حدیث را گفتم تا بگویم سخنان ائمه برای همه بخش‌های زندگی کارکرد دارد و تنها به مسائلی اخلاقی خلاصه نمی‌شود، پس این سخنان برای توده مردم با زبان فیلم و سریال بیان کنیم.

وی در پایان بیان کرد: من اهل شیرازم به همین دلیل سعادت این را دارم که در شهری زیست کنم که مزار برادر امام رضا(ع)؛ حضرت شاهچراغ(ع) در آنجاست. بردار امام هشتم(ع) از شخصیت‌های بسیار بزرگ در زمان حیاتشان بوده‌اند، اما متأسفانه آنگونه که باید پیرامون ایشان برنامه‌سازی نشده است، پس بخشی دیگر از تولیدات دهه کرامت می‌تواند درباره این بزرگوار باشد.

انتهای پیام
captcha