دعوت نهادها برای حضور در صحنه انتخابات / پایان انتظارها؛ حج تمتع 1400 منتفی شد
کد خبر: 3978253
تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۳
برخط جامعه/

دعوت نهادها برای حضور در صحنه انتخابات / پایان انتظارها؛ حج تمتع 1400 منتفی شد

دعوت نهاد‌های انقلابی برای مشارکت در انتخابات، پایان انتظار برای رفتن به حج تمتع ۱۴۰۰، گزارش‌هایی از کودکان کار اینستاگرامی و بقاع متبرکه از جمله خبر‌های هفته جاری سرویس اجتماعی ایکنا بود.

برخط جامعه

به گزارش ایکنا، سرویس اجتماعی این خبرگزاری در هفته‌ای که گذشت موضوعات مهمی پیرامون مناسبت‌های این هفته از جمله دهه کرامت و ولادت حضرت معصومه(س) و روز دختر، روز بقاع متبرکه، برنامه‌های انتخاباتی و ... را محور پوشش اخبار خود قرار داده است.


انتخابات ایران را ۵۰۰ خبرنگار خارجی پوشش می‌دهند


معاون مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: علی‌رغم وجود محدودیت سفر ناشی از کرونا، بیش از ۵۰۰ خبرنگار از ۲۲۶ رسانه خارجی، انتخابات ۱۴۰۰ کشورمان را پوشش خواهند داد.

بیانیه نهاد‌های انقلابی برای شرکت در انتخابات


نهاد انقلابی جهاددانشگاهی در بیانیه‌ای در آستانه ۲۸ خردادماه، ضمن برشمردن دستاورد‌های عظیم حضور گسترده مردم در انتخابات پیش‌رو فارغ از سلایق، جناح‌ها، طرفداری‌ها و رقابت‌های انتخاباتی، از اقشار مختلف مردم شریف ایران دعوت کرد تا با عزم و اراده خود، مشارکت گسترده‌شان در پای صندوق‌های رأی را به نمایش گذارند.

سازمان بسیج مستضعفین نیز طی بیانیه‌ای با دعوت از آحاد مردم برای حضور پای صندوق‌های رای اعلام کرد: بار دیگر و با همت و یاری یکدیگر وقت آن رسیده تا با انتخابی دقیق و هوشمندانه فردی شایسته و اصلح را انتخاب نموده تا شاهد ایرانی عزتمند و سرافراز همچون همیشه باشیم.

دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی هم به منظور دعوت از آحاد مردم ایران به‌خصوص اهالی علم، دانش، فرهنگ و هنر برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری بیانیه‌ای منتشر کرد.

پرسش نوجوانان
پرسش‌های نوجوانان از نمایندگان نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری


در این هفته همچنین همزمان با راه‌اندازی پویش دانش‌آموزی «ایرانینو» از سوی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان، به منظور ایجاد شور و نشاط سیاسی، اجتماعی انتخابات در بین نوجوانان ۱۵ تا ۱۷ سال (بدون رأی‌ها)، روز دوشنبه ۲۴ خردادماه نشستی با حضور نوجوانان و نمایندگان کاندیدا‌های سیزدهمین دوره ریاست جمهوری در محل مجموعه شهدای انقلاب اسلامی (سرچشمه) برگزار شد و پیرامون مسائلی از قبیل استفاده از ابزار‌های رسانه‌ای و چرایی لزوم فیلترینگ و آسیب‌های آن، برنامه‌های افزایش شادی و نشاط و تفریح سالم قشر نوجوان به ویژه دختران و ... دو گروه به گفتگو پرداختند.

اولین روز از ماه ذی‌القعده در تقویم سال قمری، که همزمان با میلاد حضرت معصومه(س) است، تا روز یازدهم این ماه مصادف با روز میلاد امام رضا(ع) به عنوان دهه کرامت نام‌گذاری شده است و هر کدام از روز‌های این دهه نیز نام‌های متعددی به خود گرفته‌اند. سرویس اجتماعی خبرگزاری ایکنا به مناسبت هر یک از روز‌های این دهه مصاحبه‌ها و گزارش‌هایی تدارک دیده است.
روز دختر

‌غارت شادی کودکانه دنیای دختران


۲۲ خردادماه با دو مناسبت روز دختر و روز مبارزه با کار کودکان همزمان شد. سرویس اجتماعی خبرگزاری ایکنا با همین انگیزه به سراغ دخترانی از سرزمینمان رفتیم که خیلی زود با دنیای کودکانه دخترانه مجبور به وداع شدند و طعم کار و بزرگسالی رو بسیار پیش از موعد تجربه کردند؛ خواه به واسطه نداشتن پدر و مادر و یا فقر، خواه با وجود دارا بودن سایه‌ای امن به نام والدین. بار‌ها شاهد حضور دختران کم سن و سالی که یا به دلیل نداشتن پدر و مادر یا فقر خانوادگی سر چهارراه‌ها دست‌فروشی می‌کنند و درکی از دنیای شاد کودکانه خود ندارند بوده‌ایم، اما به راستی تفاوت این افراد با دختر بچه‌های کوچکی که با وجود نعمت پدر و مادر در فضای مجازی به کار گرفته شده‌اند و کودکی آن‌ها دست مایه کسب درآمد والدین شده است و بسیار زودتر از درک دنیای کودکی پا در دنیای بزرگسالی و بلوغ می‌گذارند چیست؟ مشروح این گزارش را اینجا بخوانید.

محسنی
دختران کار؛ دردی که تکثیر می‌شود

سرویس اجتماعی خبرگزاری ایکنا به مناسبت روز جهانی مبارزه با کار کودک، گفت‌وگویی با لطف‌الله محسنی، معاون اجتماعی انجمن حمایت از کودکان کار و عضو هیئت مدیره این انجمن انجام داد. وی ضمن تشریح آسیب‌های وارده از نظر جسمی، روانی و جنسی به دختر بچه‌های کار، تصریح کرد: دختران کار در سن بلوغ به ازدواج وادار می‌شوند و علی‌رغم داشتن سوء تغذیه، بچه‌هایی به دنیا می‌آورند که آن‌ها نیز کودک کار می‌شوند.

‌‌

نشست خبری
روند ساماندهی کودکان کار تغییر می‌کند

‌همچنین نشست خبری با حضور امین شاهرخی، رئیس اداره کل بهزیستی استان تهران، به مناسبت روز جهانی مبارزه با کار کودک در فضایی متفاوت و در کنار کودکان کار مرکز ساماندهی کودکان کار و خیابان یاسر برگزار شد. مدیرکل بهزیستی استان تهران در این نشست ضمن تشریح روند ساماندهی کودکان کار خیابان و تبدیل این فعالیت به روند توانمندسازی خانواده‌ها، گفت: با اجرای این طرح شاهد کاهش حضور کودکان در خیابان و کاهش شدید بازگشت دوباره کودکان ساماندهی شده هستیم.

بقاع متبرکه
خروجی سهم ۴۵ درصدی امور فرهنگی از درآمد بقاع متبرکه چیست؟


یکی از این مناسبت‌های این دهه، نام‌گذاری روز پنجم ذی‌القعده به عنوان روز «تجلیل از امامزادگان و بقاع متبرکه» است. کارشناسان حوزه امامزادگان و بقاع متبرکه در رابطه با موضوع تبدیل امامزادگان و بقاع متبرکه به اقطاب فرهنگی در کشور، با طرح این سؤال که خروجی ۴۵ درصد بودجه فرهنگی بقاع متبرکه چیست؟ از مردم خواستند که خود رسانه امامزادگان شوند و از ظرفیت فضای مجازی برای معرفی و شناساندن اماکن متبرکه بهره ببرند. مشروح این گزارش را اینجا بخوانید.

دلگویه‌های مردم جهان برای امام رضا(ع) جمع‌آوری می‌شود


مدیرعامل بنیاد امام رضا(ع) از برگزاری مسابقه دلگویه در بخش بین‌المللی جشنواره امام رضا(ع) خبر داد و گفت: مردم همه کشور‌ها به زبان خودشان دلگویه‌هایشان به امام رضا(ع) را ارسال و در جشنواره امام رضا(ع) شرکت می‌کنند.

نواب
زیارت عهدی بین امام و مردم است‌


حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعبدالفتاح نواب، نماینده، ولی فقیه در امور حج و زیارت، روز سه‌شنبه ۲۵ خردادماه در کنگره «زیارت، معنویت و اخلاق براساس بیانیه گام دوم انقلاب» که به صورت مجازی برگزار شد، طی سخنانی به تشریح نقش زیارت در تقویت باور‌های دینی زائران پرداخت و گفت: زیارت پیمانی بر گردن شیعیان و دوست‌داران ائمه معصومین (ع) است که به زیارت امام خود بروند و در صورتی که این زیارت با رغبت و عشق باشد، امامان هم در روز قیامت شفیع وی خواهند بود.

سعیدی
ساخت حرم؛ سیره‌ای برگرفته از شرع مقدس و سنتی جهانی


آیت‌الله سیدمحمد سعیدی، تولیت آستان حضرت معصومه(س) نیز در این کنگره به بیان برخی شبهات در خصوص زیارت و ساخت حرم بر روی قبور مطهر پرداخت و گفت: سنت ساخت حرم بر قبر بزرگان، سنتی عقلایی و جهانی است و فقط فرقه وهابیت با آن مخالف است.

پلارک
چشم‌انداز روشن حضور ایرانی‌ها در مراسم اربعین


حسن پلارک، رئیس کمیته هماهنگی و توسعه تسهیلات و خدمات در عراق، در گفتگو با ایکنا، به تشریح آخرین تصمیمات و رخداد‌های مرتبط با اربعین سال جاری پرداخت و گفت: چشم‌اندازی روشنی برای برگزاری اربعین ۱۴۰۰ با حضور مردم ایران وجود دارد. ۱۴ کمیته ستاد مرکزی اربعین با این دید فعالیت می‌کنند که اربعین با حضور ایرانی‌ها برگزار خواهد شد.

اربعین
حجاج کشور‌های اسلامی از حج ۱۴۰۰ محروم شدند


اکبر رضایی، معاون حج و عمره سازمان حج و زیارت درباره تصمیم وزارت حج و عمره عربستان مبنی بر عدم آمادگی پذیرش حجاج کشور‌های اسلامی در مراسم حج تمتع ۱۴۰۰ برای دومین سال پیاپی و چرایی این اقدام با توجه به برنامه‌ریزی کرونایی و واکسیناسیون اغلب کشورها، گفت: وزارت حج و عمره عربستان روز دوم ذی‌القعده اعلام کرد که حج امسال همانند سال گذشته فقط با حضور حجاج داخل و افراد مقیم داخل عربستان و تا سقف مشخص برگزار می‌شود، لذا حضور حجاج کشور‌های اسلامی در حج تمتع ۱۴۰۰ منتفی است، اگر چه سازمان حج و زیارت آمادگی کامل برای اعزام حجاج ایرانی را داشت، اما این امر میسر نشد.

توانمندسازی زنان
ظرفیت بالای کشور‌های اسلامی در صیانت از کرامت زنان و خانواده

نشست رویکرد پایدار به توانمندسازی زنان سرپرست خانوار با هدف اشتراک‌گذاری الگوی موفق جمهوری اسلامی ایران در توانمندسازی زنان سرپرست خانوار و معرفی دستاورد‌های حاصل از این برنامه جامع برگزار شد. سرپرستی حدود ۱۲ درصد از خانوار‌های کشور از سوی زنان و راهکار کسب و کار‌های خانگی برای ایجاد اشتغال و توسعه کسب و کار از جمله محور‌های مطرح شده در این نشست بود. دبیر کل کمیسیون ملی آیسسکو در ایران با اشاره به ظرفیت کشور‌های اسلامی در صیانت از حقوق زنان و خانواده از کشور‌های اسلامی خواست در این زمینه پیش‌گام و پیش‌قدم باشند.

ابتکار
انعقاد ۲۲۵ موافقت‌نامه با نهاد‌های مختلف در راستای عدالت جنسیتی


در روز پایانی این نشست سه روزه، معصومه ابتکار معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده در سخنانی از انعقاد ۲۲۵ موافقت‌نامه از سوی این معاونت با نهاد‌های مختلف در راستای عدالت جنسیتی خبر داد.

تفاهم نامه
رفع بی‌سوادی ناشی از کرونا با همکاری جهاددانشگاهی و ستاد مردمی مبارزه با کرونا


تفاهم‌نامه‌ای همکاری بین معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی با شورای مرکزی ستاد مردمی آسیب‌های کرونا، روز دوشنبه ۲۴ خردادماه با حضور عیسی علیزاده، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی؛ محمدحسین حسینی‌یکتا، دبیر شورای مرکزی مشارکت‌های مردمی مبارزه با کرونا؛ مهدی عباسی، رئیس سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی؛ حامد علی‌اکبرزاده، رئیس سازمان انتشارات جهاددانشگاهی؛ میثم جعفری، معاون دبیر شورای مرکزی ستاد مردمی آسیب‌های کرونا به امضا رسید. این تفاهم‌نامه با هدف با هدف آموزش کودکانی که در پی شیوع کرونا در مناطق محروم از تحصیل بازمانده‌اند به امضا رسید.

اکبری
ضرورت تعیین سهم گردشگری در اقتصاد


شصت و یکمین نشست از ششمین دوره سلسله نشست‌های چشم‌انداز صنعت گردشگری در ایران با موضوع «چشم‌انداز گردشگری در دولت آینده»، از سوی مرکز گردشگری علمی فرهنگی دانشجویان ایران وابسته به جهاددانشگاهی، روز سه‌شنبه ۲۵ خردادماه، با حضور صاحب‌نظران و پژوهشگران حوزه گردشگری در محل ساختمان شماره دو جهاددانشگاهی برگزار شد. محمدرضا اکبری، پژوهشگر گردشگری و میراث فرهنگی در این نشست بیان کرد: نبود پژوهش‌های کافی در حوزه گردشگری و غفلت نسبت به برنامه‌ریزی بلندمدت، فرصت‌های خوب تدوین سند و نقشه راه گردشگری کشور را به بیراهه برده است. لازم است که دولت آینده، مولد بودن صنعت گردشگری را باور داشته باشد.

صفحه رسم زندگی سرویس اجتماعی مدتی است برای بررسی شرایط موجود خانواده‌های ایرانی و شناخت عوامل مؤثر بر بروز خشونت و راه‌های کنترل آن به سراغ کارشناسان روانشناسی و مددکاران و آسیب شناسان می‌رود.

اقلیما
ازدواج‌های منفعت‌طلبانه و آسیب به خانواده

‌‌
مصطفی اقلیما، رئیس انجمن علمی مددکاری اجتماعی ایران در گفتگو با ایکنا، با تأکید بر اینکه در امر ازدواج طبق دستورات اسلام عمل نکرده‌ایم، گفت: وقتی ازدواج براساس منفعت طلبی شکل گیرد، از کارکرد‌هایی که به رشد و تقویت شخصیت افراد منجر می‌شود، دور شده و بی‌اخلاقی و پرخاشگری جایگزین آن می‌شود.

خانواده
خطا‌های ارتباطی در خانواده که زمینه‌ساز بروز خشونت می‌شود


همچنین در رابطه با موضوع مدیریت خشونت در خانواده‌ه‍ا و نیز مختصات خانواده ایمانی برای مبارزه با ناهنجاری‌های اجتماعی گفت‌وگویی با لیلا منصوری، روانشناس و متخصص حوزه روانشناسی اسلامی، انجام شد. وی ضمن تأکید بر رابطه مستقیم سرکوب احساسات و ایجاد خشونت در خانواده‌ها، به خطا‌های ارتباطی که جریان ایجاد محبت در خانواده‌ها را مسدود می‌کند اشاره کرد و به تبیین راهکار‌های کنترل خشم درخانواده پرداخت.
انتهای پیام
captcha