برنامه‌ریزی اوقاف برای شبکه‌سازی و استفاده از ظرفیت‌های هر استان
کد خبر: 3977776
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۳
معاون امور مجلس و استان‌های سازمان اوقاف مطرح کرد؛

برنامه‌ریزی اوقاف برای شبکه‌سازی و استفاده از ظرفیت‌های هر استان

معاون امور مجلس و استان‌های سازمان اوقاف و امور خیریه کشور گفت: سازمان اوقاف و امور خیریه برای فرهنگ‌سازی، شبکه‌سازی، توانمندسازی نیروها و استفاده از ظرفیت‌های هر استان برنامه‌ریزی کرده است.

برنامه‌ریزی اوقاف برای شبکه‌سازی و استفاده از ظرفیت‌های هر استانبه گزارش ایکنا، به نقل از روابط عمومی استانداری خراسان‌جنوبی، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدناصرالدین نوری‌زاده، معاون امور مجلس و استان‌های سازمان اوقاف و امور خیریه کشور، شب گذشته، 25 خرداد در نشست معاون امور مجلس و استان‌های سازمان اوقاف و امور خیریه کشور، اوقاف و امور خیریه را از سازمان‌های اثرگذار در حوزه‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی اثرگذار معرفی کرد.

وی اصلی‌ترین تکالیف این نهاد برانگیخته از اعتقادات دینی را افزایش منابع موقوفات و اجرای امینانه نیات واقفان بیان کرد و گفت: مهم‌ترین وظیفه ما حفظ این سرمایه و جلب اعتماد مردم است.

معاون امور مجلس و استان‌های سازمان اوقاف و امور خیریه کشور با اشاره به اینکه در سطح کشور 205 هزار موقوفه و یک و نیم میلیون رقبه شناسایی شده است، افزود: اغلب نیات موقوفات فرهنگی اعتقادی هستند.

به گفته وی سازمان اوقاف و امور خیریه برای فرهنگ‌سازی، شبکه‌سازی، توانمندسازی نیروها و استفاده از ظرفیت‌های هر استان برنامه‌ریزی کرده است.

رفع نیازهای جامعه در بستر فعالیت‌های اوقاف

حمید ملانوری، استاندار خراسان‌جنوبی نیز در این نشست با بیان اینکه وقف از اقدامات زیربنایی در راستای رفع بخش عمده‌ای از نیازهای جامعه است، اظهار کرد: یکی از موضوعات بسیار مهمی که اسلام  در کنار خمس، زکات و قرض‌الحسنه دیده، وقف است که کارکردهای زیادی در جامعه دارد.

وی تصریح کرد: طی سال‌های گذشته با تلاش ارزنده مروجین وقف، این فرهنگ به‌خوبی جا افتاده و نیات موقوفات با توجه به نیازهای جامعه‌ وقت، انجام شده است.

استاندار خراسان‌جنوبی در خصوص عمده‌ترین موقوفات موجود، گفت: اغلب موقوفات کشور در سه زمینه مراسم مذهبی، آموزش و بهداشت و درمان وقف شده‌اند. طی سال‌های اخیر و با توجه به تغییر نیازهای جامعه، نیات موقوفات نیز دستخوش تحول شد و به موضوعاتی همچون کتابخانه، آب و مجتمع‌های فرهنگی تغییر جهت داد.

ملانوری به لزوم توجه ویژه به فرهنگ‌سازی درخصوص اهمیت وقف در جامعه اشاره کرد و گفت: آن جایی که مروجین در زمینه اهمیت وقف و تأثیر آن در جامعه اقدامات مؤثری داشته‌اند، این مهم در بین مردم جا افتاده و همه در خصوص ثمرات وقف متقاعد شده‌اند.

وی با بیان اینکه آنچه در قالب وقف صورت می‌گیرد، برای همیشه ماندگار است و از بین نمی‌رود، یادآور شد: دو نکته بسیار مهم در باب ماندگاری و ترویج وقف در جامعه، آموزش و فرهنگ‌سازی است که در دوره‌هایی کمرنگ شده است. فرهنگ‌سازی، کار اوقاف به تنهایی نیست و به جهت اهمیت موضوع، همه حوزه‌ها باید به این مسئله ورود کنند.

استاندار خراسان‌جنوبی به دو خصیصه تدین و خیراندیشی مردم استان اشاره کرد و ادامه داد: در جریان کرونا، بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان کمک‌های مؤمنانه در سطح استان جمع‌آوری شده که بخش عمده‌ای از آن‌ها، کمک‌های فردی مردم بوده و نشان می‌دهد که مردم نیازهای جامعه را می‌فهمند و برای رفع آن‌ها کمک می‌کنند. چنانچه فرهنگ‌سازی درست صورت گیرد، این کمک‌ها به جهت وقف اموال و املاک سمت و سو داده می‌شود.

وی با تأکید بر ضرورت توجه ویژه به اجرای نیات واقفین، اظهار کرد: مباحثی همچون رسیدگی به وقف و اجرای نیات واقفین اگر مورد بی‌توجهی قرار گیرند، سرخوردگی در جامعه را به همراه دارند و باعث کمرنگ شدن جاذبه وقف می‌شوند. برای وقف این زمینه و شرایط مهیاست که خود را پوشش بدهد، لذا امکان رسیدگی به موقوفه به راحتی فراهم است.

ملانوری با اشاره به اینکه بر اساس احکام موجود، بخشی از نیت هر موقوفه، باید برای توسعه و احیای خود هزینه شود و وقف همواره به کمک نظام و حکومت آمده است، گفت: واقفان، انسان‌هایی دوراندیش و آینده‌نگر بوده‌اند و با دقت کافی با نیت خیرخواهانه خود، حرکت‌های رو به رشدی را در جامعه انجام داده‌اند.

استاندار خراسان‌جنوبی به نمونه‌هایی از موقوفات کشور اشاره و تصریح کرد: موقوفاتی داریم که بیش از 60 سال پیش وقف شده‌اند، اما نیات آنها همچنان کاربرد دارد و متناسب با نیازهای روز جامعه هزینه می‌شود.

وی با اعلام آمادگی استان برای همراهی با اوقاف در راستای فرهنگ‌سازی، رفع مشکلات موجود و برگرداندن موقوفات، گفت: توقع ما این است که درآمد موقوفات در راستای نیات واقف هزینه شود تا به حل مشکلات استان نیز کمک کند.

در این جلسه که با حضور حجت‌الاسلام بخشی‌پور، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همراه بود به این نکته نیز اشاره شد که در خراسان‌جنوبی حدود 10 هزار موقوفه و 22 هزار رقبه داریم که در قالب بیش از 14 هزار نیت وقف شده‌اند که از این تعداد بیش از دو هزار مورد اجتماعی و 12 هزار مورد هم با نیت اعتقادی هستند.

انتهای پیام
captcha