بسته موضوعی احکام شرعی انتخابات منتشر شد
کد خبر: 3972319
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۸

بسته موضوعی احکام شرعی انتخابات منتشر شد

معیار‌های کاندیدای اصلح، راه‌های تشخیص کاندیدای اصلح، اجازه شوهر برای شرکت در انتخابات، استفاده از بیت‌المال در تبلیغات انتخابات، مرز بین غیبت و روشنگری در انتخاب و ... را در بسته موضوعی احکام شرعی انتخابات مطالعه کنید.

احکام شرعی انتخابات

به گزارش ایکنا، با تلاش پژوهشگران مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی(نور)، بسته موضوعی «احکام شرعی انتخابات» در پایگاه اطلاع‌رسانی حوزه‌نت، بارگذاری شده که مطالبی مفید و کاربردی را در اختیار خوانندگان قرار می‌دهد.

این بسته موضوعی در ۱۴ سرفصل به ارائه محتوا می‌پردازد که عبارتند از احکام شرعی انتخابات، حضور در انتخابات سبب تقویت نظام اسلامی، دعوت به شرکت و حضور گسترده در انتخابات، معیار‌های کاندیدای اصلح، راه‌های تشخیص کاندیدای اصلح، پذیرش رأی مردم و تبعیت از قانون، مسؤلیت رأی دهندگان و نماینده منتخب، وظیفه حوزه‌های علمیه، مراجع تقلید و طلاب است.

این بسته موضوعی همچنین موضوعاتی دیگری مانند اجازه شوهر برای شرکت در انتخابات، استفاده از بیت‌المال صرف هزینه تبلیغات انتخابات، تخریب نامزد‌های انتخاباتی، مرز بین غیبت و روشنگری در انتخاب، خرید و فروش آراء در انتخابات و حکم انداختن رأی سفید در صندوق انتخابات را شامل می‌شود.

در ابتدای بسته موضوعی «احکام شرعی انتخابات» آمده است: احکام اسلام منحصر به «عبادات» نیست، بلکه احکام فراوانی داریم که به شئون سیاسی و اجتماعی مسلمین مربوط است؛ لذا پایگاه‌های عظیم سیاست اسلامی از جمله سنگر‌های بزرگی است که متأسفانه مسلمانان از وظایف مهم خود در برابر آن غافل مانده‌اند، حال آنکه اسلام آمیخته با سیاست است و کسی که در احکام سیاسی اسلام اندکی تأمل کند، متوجه این معنا می‌شود.

بی‌شک احکام سیاسی اسلام، برای جلوگیری از نفوذ دشمنان در محیط اسلام، و اغفال و اغوای مردم است. حقیقت این است که ما درباره احکام مورد نیاز مکلفین در امور سیاسی، به اندازه کافی روایات از پیغمبر اکرم(ص) و ائمه معصومین(ع) در دست داریم، حتی معتقدیم برای کشف احکام در «مسائل مستحدثه» یعنی مسائلی که با گذشت زمان در زندگی بشر وارد شده، اصول و کلیاتی در کتاب و سنت پیامبر(ص) و ائمه معصومین(ع) وارد شده که با رجوع به همان کلیات احکام، مسائل مستحدثه کشف می‌شود. برای ورود به میدان انتخابات چه ضوابط شرعی را باید مراعات نمود؟ نامزد‌های انتخابات و هواداران آن‌ها و همچنین رأی دهندگان چگونه باید اقدام کنند تا نتیجۀ آن مورد رضایت شارع مقدس اسلام باشد؟
 
علاقه‌مندی برای بهره‌مندی از بسته موضوعی احکام شرعی انتخابات، اینجا مراجعه کنند.
انتهای پیام
captcha