ارسال 5 پرونده برای ثبت در فهرست میراث جهان اسلام
کد خبر: 3972317
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۳
طالبیان خبر داد:

ارسال 5 پرونده برای ثبت در فهرست میراث جهان اسلام

معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از ارسال 5 پرونده برای ثبت در فهرست میراث جهان اسلام خبر داد.

ارسال 5 پرونده برای ثبت در فهرست میراث جهان اسلامبه گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری بزرگداشت روز جهانی میراث فرهنگی و بازگشایی باب عالی کاخ گلستان امروز، 28 اردیبهشت‌ماه با حضور محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و آفرین امامی، مدیر کاخ گلستان در محوطه تاریخی این کاخ برگزار شد.

در ابتدای این نشست خبری، محمدحسن طالبیان، معاون وزیر میراث فرهنگی طی سخنانی ضمن قدردانی از اصحاب رسانه و گزارش‌ها و انتقاداتی که مطرح شده است، اظهار کرد: امیدوارم به توفیق الهی و با ابراز انتقادات و نظرات کارشناسان و اصحاب رسانه، حوزه میراث فرهنگی به صورت فزاینده‌ای تقویت شود.

وی افزود: برخی از گزارشات اصحاب رسانه و کارشناسان صاحب‌نظر باعث شد که اقدامات خوبی را انجام دهیم و بتوانیم با دستگاه‌های مختلف از جمله دستگاه قضایی و ... همکاری و همراهی بسیار تأثیرگذاری داشته باشیم. در حوزه موزه‌ها نیز مذاکرات مختلفی از طریق فضای مجازی در سطح جهانی و منطقه‌ای انجام شده است که این مذاکرات ارتباط با موزه‌ها، مناطق میراث فرهنگی، دستگاه‌های فرهنگی همچون یونسکو و ... را به همراه داشته است.

معاون وزیر میراث فرهنگی ادامه داد:‌ تاکنون تعداد قابل توجهی کارگاه‌های آموزشی برای مخاطبان مختلف حوزه میرث فرهنگی برگزار شده است که در هر کدام از این کارگاه‌ها بین 60 تا 70 نفر از علاقه‌مندان شرکت کرده و آموزش‌های لازم را دریافت کرده‌اند.

طالبیان بیان کرد: گرچه دوران کرونا به لحاظ جنبه‌های اقتصادی و نیز به لحاظ فشارهای روانی برای همه کشور دشوار بوده و تأثیرات فراوانی را نیز در حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی داشته است، اما خوشبختانه در این حوزه همکاران ما تهدیدات موجود را به فرصت تبدیل کردند. بسیاری از اماکنی که نیاز به مرمت داشتند، در این مدت مرمت شده و آماده بهره‌برداری هستند.

وی تصریح کرد: در زمینه معرفی مجازی و دیجیتالی کردن بخشی از اسناد نیز توانستیم تا در این مدت به سامانه‌های پیشرفته این حوزه آشنایی پیدا کرده و ضمن ارتباط جهانی و استفاده از تجربیات دیگر کشورها، آن‌ها را در اختیار بگیریم.

معاون وزیر میراث فرهنگی با بیان اینکه آرزوی ما مردم‌محور شدن میراث فرهنگی است، گفت: امروز وارد مرحله‌ای شدیم که مردم به صورت خودجوش وارد حوزه‌هایی همچون مرمت، موزه‌داری و مجموعه‌داری شده‌اند و از اموال تاریخی این مرز و بوم حراست می‌کنند.

طالبیان با اشاره به عدم تعطیلی کارگاه‌های مرمت در دوارن شیوع بیماری کرونا، تصریح کرد: با وجود اینکه دولت کمترین توجه را به حوزه میراث فرهنگی و موزه‌ها داشته است، اما با این وجود ذات پایدار میراث فرهنگی باعث شد که بتواند در جریان شیوع بیماری کرونا مقاومت کرده و فعالیت‌های آن تداوم پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه امروز بخش زیادی از مرمت‌ آثار و ابنیه تاریخی به پایان رسیده است، افزود: برای مثال شهر یزد بالغ بر 1100 پروژه مرمتی در سه سال گذشته داشته است. البته اتفاقات تلخی همچون قاچاق اشیا و تخریب اماکن تاریخی نیز وجود داشته است اما در مجموع برنامه‌های بسیار خوبی در این حوزه انجام شده است.

معاون وزیر میراث فرهنگی ادامه داد: همکاران ما در حوزه‌های مختلف وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خالصامه فداکاری می‌کنند و پژوهشگران، مرمت‌گران، امنای اموال و موزه‌داران در تمامی این مدت با همت و غیرتی که داشتند در صحنه حضور داشته و اتفاقات خوبی را رقم زدند.

طالبیان اظهار کرد: طی روزهای گذشته تعداد پنج پرونده برای ثبت در فهرست میراث جهان اسلام ارسال شد که در این زمینه پنج پرونده دیگر نیز به زودی آماده شده و ارسال خواهد شد. این امر نشان دهنده پویایی چنین فعالیت‌هایی است و همکاران بنده بدون هیچ تعطیلی و با وجود سختی‌های فراوانی که وجود داشت، وظایف خود را به خوبی انجام دادند.

وی در ادامه سخنان خود گفت: در حوزه حفاظت و مرمت نیز فعالیت‌های فراوان و بسیار خوبی انجام شده است. مسئله مهم این است که تمامی ما در مجموعه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به دنبال شفاف‌سازی، هوشمندسازی و معرفی به موقع و مناسب فعالیت‌ها و برنامه‌ها هستیم.

معاون وزیر میراث فرهنگی بیان کرد: یکی از کارهای بسیار سخت ما ضوابط اختصاصی شهرها و روستاها بود که این برنامه در تعداد زیادی از شهرهای کشور انجام شده است. همچنین، یکی از موفقیت‌های مهم ما تفاهم‌نامه با دیوان عدالت اداری بود که یکی از کارشناسان میراث فرهنگی در کمیته‌های تخصصی و تصمیم‌گیری این سازمان حضور داشته باشد.

طالبیان تصریح کرد: در این راستا، رایزنی‌هایی نیز با سازمان‌هایی همچون سازمان اوقاف و امور خیریه، ستاد اجرایی فرمان امام(ره) و ... انجام داده‌ایم که بتوانیم در حفظ و نگهداری بناهایی که در اختیار این سازمان‌ها قرار دارد، کمک کرده و یاری‌رسان آن‌ها باشیم.

وی در پایان اظهار کرد: هدف اصلی وزارت میراث فرهنگی این است که بناهای تاریخی و باستانی کشور حفظ شده و بهره‌برداری از آن‌ها هم‌شأن این بناها باشد. در ایام شیوع بیماری کرونا فراز و نشیب مختلفی در حوزه میراث فرهنگی وجود داشت اما در مجموع به جز داستان غم‌انگیز از دست دادن همکاران عزیز و شهیدمان، حوزه میراث فرهنگی توانست تهدیدات موجود در این حوزه را به فرصت تبدیل کند.

الزامات توسعه پایدار موزه‌ها

بنابر گزارش ایکنا، در ادامه این نشست خبری، محمدرضا کارگر، مدیرکل موزه‌های وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیزدر سخنان کوتاهی گفت: میراث فرهنگی و موزه‌ها زمانی به توسعه پایدار می‌رسند که مردم متولی آن‌ها باشند.

وی با بیان اینکه طی پنج سال اخیر بیش از 130 موزه از سوی بخش خصوصی در کشور ایجاد شده است، اظهار کرد: این موضوع نشان دهنده آن است که مردم هستند که با ایجاد موزه‌ها و گسترش آن، به حفظ و حراست از آثار و اشیای تاریخی کشور می‌پردازند و این مهمترین اتفاقی است که رخ داده است.

کارگر با بیان اینکه در سال پیش از شیوع بیماری کرونا حدود 200 میلیارد تومان درآمد داشتیم، گفت: با توجه به پیش‌بینی‌ها و افزایش درآمدی که در سال شیوع کرونا در نظر داشتیم، مبلغی در حدود 400 میلیارد تومان خسارت مالی طی این مدت بر وزارت میراث فرهنگی وارد شد.

مدیرکل موزه‌های وزارت میراث فرهنگی ضمن اشاره به فعالیت‌های فراوان و خوب میراث فرهنگی در حوزه درآمدزایی از تورهای مجازی و بازدیدها اینترنتی، اظهار کرد: در این حوزه علیرغم برنامه‌هایی که اجرا شده باید بیشتر و بهتر عمل کنیم. همچنین، در حال حاضر هر پنج روز یک موزه در کشور ثبت و راه‌اندازی می‌شود که این میزان حتی در دوران شیوع کرونا نیز متوقف نشده است.

همچنین، آفرین امامی، مدیر کاخ گلستان نیز طی سخنانی با بیان اینکه طی یک سال گذشته بیماری کرونا بر روی فعالیت‌های تمامی مجموعه‌های تاریخی و فرهنگی اثر گذاشت، تصریح کرد: مجموعه همکاران بنده در کاخ گلستان این فرصت را غنیمت شمرده و سعی کردیم که علاوه بر فعال کردن فضای مجازی و معرفی موزه‌ها از طریق فضای مجازی و صفحات رسمی کاخ گلستان و نیز برگزاری همایش‌ها و نشست‌های مجازی، تمرکز خود را بیشتر بر روی حفاظت و مرمت ابنیه و آثار کاخ گلستان قرار دهیم.

وی افزود: در این مدت بیش از 30 کارگاه برگزار کردیم که بخشی از این کارگاه‌‌ها به ابنیه تاریخی و بخش دیگری از آن‌ها به اشیای تاریخی و فرهنگی اختصاص داشت. یکی از مهمترین فعالیت‌هایی که در دوران شیوع کرونا در مجموعه کاخ گلستان انجام شد، حفاظت کاتدی گاز مجموعه بود که برای اولین بار سیستم حفاظت کاتدی و شیر ضد زلزله در مجموعه ایجاد شد که از توصیه‌های سند پدافند غیر عامل بود.

امامی بیان کرد: مطالعه و ایمن‌سازی برق مجموعه نیز از دیگر فعالیت‌هایی بود که طی این مدت انجام شد. همچنین، یکی از مهمترین برنامه‌های ما موضوع دیجیتال‌سازی و توجه به سه مخزن آلبوم‌خانه، نسخ خطی و اسناد کاخ گلستا‌ن بود که امسال توانستیم تعداد دو هزار نسخه بسیار مهم کاخ گلستان را به صورت حرفه‌ای عکاسی کرده و تعداد 20 هزار سند تاریخی را نیز با کیفیت بسیار عالی دیجیتال‌سازی کنیم.

انتهای پیام
captcha