دوست داشتم درباره شهدا فیلم بسازم
کد خبر: 3971797
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۱
کارگردان سریال «صبح روز هفتم»:

دوست داشتم درباره شهدا فیلم بسازم

حسین تبریزی گفت: یکی از دلایل ساخت سریال «صبح روز هفتم» این بود که همیشه دوست داشتم فیلمی درباره شهدا بسازم.

حسین تبریزی؛ کارگردان سریال «صبح آخرین روز» در گفت‌وگو با ایکنا پیرامون این مجموعه گفت: فیلم‌برداری این فیلم از ۱۵ شهریور آغاز شد. وقتی فیلمنامه را مطالعه کردم آن را بسیار پسندیدم، چون همیشه دوست داشتم کاری که بر مبنای زندگی مفاخر این سرزمین است را در کارنامه کاری خود داشته باشم. نکته دیگری که مرا تشویق به ساخت کرد، غنای فیلمنامه بود، چون پرداخت زیبا و تراژیک موضوع، امتیازی است که هر سینماگری را تشویق به ساخت خواهد کرد.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا در کارش تصویری یکسویه از قهرمان را شاهد هستیم، چنین توضیح داد: من چندان با این نقد موافق نیستم، چون کاملاً طبیعی است وقتی قرار است داستان قهرمانی روایت شود، نویسنده سراغ موضوعاتی می‌رود که دوران عطف زندگی او را در برمی‌گیرد. این خصیصه نیز تنها منوط به کشور ما نیست، بلکه در همه جای دنیا وقتی قرار است زندگی یکی از بزرگان آن سرزمین بیان شود از نقاط ضعف حرفی زده نمی‌شود.

این کارگردان تأکید کرد: البته تلاش کردیم در کارمان نگاهی فرازمینی به قهرمان نداشته باشیم، چون معتقدم این شکل کار، درام را از بین می‌برد و سبب دوری تماشاگر از آن خواهد شد، برای همین زوایایی از زندگی شهید شهریاری را در فیلم می‌بینیم که برای مردم تازگی دارد. درضمن تلاش کردم این نکته را هم به بیننده منتقل کنم برای رسیدن به اوج می‌توان با تکیه به اراده و ایمان به خدا به همه چیز رسید؛ خواسته‌ای که نمود آن را در شهید شهریاری می‌بینیم.

وی ادامه داد: پیش از اینکه اقدام به ساخت این سریال کنم تصویری که از شهید شهریاری در ذهن داشتم، مانند همه مردم بود. یعنی دانشمندی بزرگ که به صورتی مظلوم ترور شده و به شهادت می‌رسد، اما وقتی این سریال را ساختم برایم نکاتی آشکار شد که فکر می‌کنم همه مردم باید چنین چیز‌هایی را بدانند. برای همه تلاش کردم در «صبح روز آخر» نشان دهم چه اتفاقی رخ می‌دهد که فردی، چون شهید شهریاری به چنین جایگاهی می‌رسد.

تبریزی متذکر شد: باید در نظر داشت که ساخت فیلم‌های بیوگرافی در کشور ما با تکیه بر اقتضائات سینما و تلویزیون خودمان ممکن است، برای همین نباید کار‌هایی که در هالیوود ساخته می‌شود را با آثار داخلی قیاس کرد.

وی درباره انتخاب کاوه خداشناس در نقش شهید شهریاری هم گفت: خیلی دوست داشتم در این کار به مستندسازی نزدیک شوم، برای همین تلاش کردم بازیگری را انتخاب کنم که به شخصیت واقعی نزدیک باشد. درباره این نقش یک شرط برایم بسیار مهم بود و آنهم اینکه قهرمان در رفتار و چشمان خود معصومیت داشته باشد. این ویژگی به نظرم در کاوه خداشناس وجود دارد.

این کارگردان در پایان سخنانش اعلام کرد که، «صبح آخرین روز» هم‌اکنون در حال پخش است و به‌طور همزمان نیز تدوین می‌شود.
انتهای پیام
captcha