موقوفات به‌ سمت «مسائل علمی» و «کمک به فعالیت‌های دانش‌بنیان» هدایت شوند
کد خبر: 3971622
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۷
مینو محرز:

موقوفات به‌ سمت «مسائل علمی» و «کمک به فعالیت‌های دانش‌بنیان» هدایت شوند

عضو ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به کمک و یاری‌رسانی موقوفات درمانی به نظام سلامت کشور، گفت: مردم باید تشویق شوند که در زمینه علمی، وقف کنند؛ این کار در نهایت به بهتر زندگی کردن خودشان ختم می‌شود.

به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی سازمان اوقاف و امور خیریه، بنیاد فرهنگی البرز با هدف «اشاعه فرهنگ کشور و تجلیل از مقام علمی دانشمندان و پژوهندگان برتر ایرانی و همچنین، تشویق دانشجویان و دانش‌آموزان برگزیده و نوباوگان و نوجوانان با استعداد ایرانی» در سال ۱۳۴۲ شمسی به‌همت مرحوم حسینعلی البرز تأسیس شد؛ براین اساس هرساله و به‌صورت مستمر «جایزه بنیاد البرز» به نخبگان علمی کشورمان اعطا می‌شود.

پنجاه و هشتمین سال جایزه بنیاد البرز در سال ۱۳۹۹ در حالی برگزار شد که یکی از برگزیدگان این جایزه علمی، دکتر «مینو محرز» متخصص بیماری‌های عفونی، رئیس مرکز تحقیقات ایدز ایران و عضو علمی ستاد ملی مقابله با کرونا بود.

محرز درباره موضوع «تأثیرات موقوفات علمی در پیشرفت کشور» اظهار کرد: معمولاً فعالیت‌های خیرخواهانه در بین مردم با کمک‌های مختلف به نیازمندان تعریف ‌شده است اما اینکه پولی را به‌صورت خیرخواهانه در راستای پیشرفت علمی کشور هزینه کنیم، به‌ندرت وجود داشته است؛ مثلاً دیده بودم که اساتید دانشگاه‌ها این کار را بکنند اما اینکه یک شخص تاجر و غیردانشگاهی مثل مرحوم البرز این کار را کرده است، برایم بسیار جالب بود.

این متخصص بیماری‌های عفونی افزود: زمانیکه تماس گرفته شد که کاندیدای جایزه بنیاد البرز هستم، در خصوص فعالیت‌های این واقف خیراندیش با من صحبت کردند؛ خیلی خوشحال شدم و این مرد بزرگ را تحسین کردم؛ نخستین باری بود که مشاهده می‌کردم یک فرد اینقدر خوش فکر هست و پولی که می‌توانست خیلی کارها با آن انجام دهد را وقف پیشرفت علم کرده است؛ این واقف می‌دانست که نهایت این کارش، خیرات برای پیشرفت علم و در نهایت بهتر زندگی کردن مردم است.

محرز با بیان اینکه در کشورهای دیگر نمونه‌هایی وجود دارد که تاجرهای بزرگ، پول فراوانی را برای پیشگیری از بیماری در تمام دنیا هزینه کرده‌اند، تأکید کرد: مردم باید تشویق شوند که در زمینه علمی، وقف کنند؛ این کار در نهایت به بهتر زندگی کردن خودشان ختم می‌شود.

وی با اشاره به کمک و یاری‌رسانی موقوفات درمانی به نظام سلامت کشور، تصریح کرد: موقوفات درمانی باید از حالت صرفاً کمک‌رسانی به بیماران و ویزیت آنها به‌سمت مسائل علمی هدایت شوند؛ در حال حاضر جوان‌های نخبه‌ای در کشور فعالیت می‌کنند که می‌توانستند به خارج از کشور بروند اما در ایران ماندند و فعالیت‌های دانش‌بنیان را پیگیری می‌کنند؛ این نخبگان برای ادامه فعالیت‌های علمی خودشان کمک می‌خواهند؛ بهترین نوع وقف، کمک به اجرای چنین برنامه‌هایی یعنی وقف برای کمک به فعالیت‌های دانش‌بنیان است.

رئیس مرکز تحقیقات ایدز ایران بیان کرد: از فعالیت‌های سازمان اوقاف در زمینه درمانی تشکر می‌کنم؛ امیدوارم این سازمان در کنار این فعالیت‌های تحسین‌برانگیز در زمینه پیشرفت علم هم بیش از پیش فعالیت کند؛ اگر در کشورمان نخبگان تشویق شوند و راه برایشان باز شود، اتفاقات خوبی در زمینه نوآوری و پیشرفت کشور خواهد افتاد.

انتهای پیام
captcha