بُعد الهی مسئله فلسطین در بیانات مقام معظم رهبری
کد خبر: 3970162
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۸
یادداشت /

بُعد الهی مسئله فلسطین در بیانات مقام معظم رهبری

رهبر معظم انقلاب اسلامی در سخنان خود به مناسبت روز جهانی قدس با نزدیک دانستن تحقق وعده الهی در زمینه پیروزی حق بر باطل، بر مسئولیت علما، نخبگان و ملت‌های مسلمان در پشتیبانی از مقاومت فلسطین تأکید کردند. ایشان با اعلام اینکه موازنه قوا در منطقه به نفع مردم فلسطین تغییر کرده است، وحدت مردم فلسطین را مهمترین سلاح آنها در برابر اشغالگران و استکبار جهانی خواندند.

جمعه العطوانی، مدیر مرکز مطالعات و تحلیل سیاسی افق طی یادداشتی که آن را در اختیار خبرگزاری ایکنا قرار داده، ابعاد مختلف بیانات مقام معظم رهبری در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان پیرامون مسئله قدس را مورد واکاوی قرار داد. ترجمه فارسی متن این یادداشت از این قرار است:

«رهبر معظم انقلاب در سخنرانی امسال خود به مناسبت روز جهانی قدس، مطالبی را بیان کردند که با توجه به آن به نظر می‌رسد فصل جدیدی درباره مسئله قدس و فلسطین اشغالی آغاز شده است. با نگاهی به بیانات ایشان می‌توان دریافت، بینش الهی این رهبر فرزانه که نشئت گرفته از ایمان و توکل به خداوند است، در سخنان ایشان درباره قدس و سرنوشت مسئله فلسطین بازتاب یافته است.

 آنچه رهبر معظم انقلاب در روز جهانی قدس درباره این مسائل بیان کردند، امری مرتبط با خواب‌ و خیال و حدس و گمان نیست، بلکه ایشان با چشم ایمان، حقایقی را ملاحظه کرده‌اند و نحوه سخن گفتن ایشان از قدس و سرنوشت آن، با توجه به لحاظ کردن امکانات مادی، نظامی و اجتماعی و ظرف تحقق آرمان آزادسازی قدس به شکلی است که گویا از آینده‌ای محتوم خبر می‌دهند و در این میان سخن از احتمالات یا استنتاج از وضعیت کنونی نیست.

با توجه به وعده الهی در زمینه نصرت مظلومان و پیروزی اهل ایمان بر کفر و همچنین وضعیت کنونی و سیر تطور حوادث در مورد مسئله فلسطین و قدس، رهبر معظم انقلاب نیز در سخنان خود به مناسبت روز جهانی قدس امسال نه با زبانی آکنده از تشجیع و آرزوی موفقیت بلکه با لحنی مبنی بر آگاه کردن مسلمین از وضعیت کنونی و نزدیک بودن تحقق آرمان فلسطین سخن گفتند.

بُعد تاریخی

رهبر معظم انقلاب با اشاره به سیر تاریخی مسئله فلسطین، از اقدام جنایت‌کارانه امپریالیسم جهانی و نظام سرمایه‌داری ظالم و سفّاک سخن گفتند که دست یک ملّت را از خانه‌ خود، از میهن و خاک آباء و اجدادی خود کوتاه کرده و در آن، رژیمی تروریست و مردمی بیگانه را نشانده است. این رژیم نژادپرست تروریست و نامشروع از بدو تأسیس خود تا امروز که 70 سال از آن می‌گذرد، به قتل، غارت و شکنجه صاحبان اصلی سرزمین فلسطین پرداخته است.

بُعد الهی و غیبی مسئله فلسطین

 رهبر معظم انقلاب اسلامی همان‌طور که در مقدمه نیز ذکر شد با ذکر پیروزی حتمی حق بر باطل، پیروزی بر استکبار جهانی را وعده الهی دانستند که به زودی تحقق خواهد یافت و نشانه‌های این امر نیز هم‌اکنون در افق هویدا شده است و می‌توان با چشم بصیرت آن را دید. به‌جرئت می‌توان گفت رهبری با توجه به بصیرت عمیق خود که آن را از راه انس با قرآن و تدبر در آیات به دست آورده و همچنین آشنایی ژرف با تاریخ و وضعیت کنونی آرمان فلسطین و همچنین نقش گران‌قدر خود در ایجاد تاریخ اسلامی به عنوان رهبر محور مقاومت، به روشنی نزدیک بودن تحقق وعده الهی را دریافته است. بنا بر این هرگاه رهبر معظم انقلاب سخن از زوال رژیم غاصب صهیونیستی در کمتر از ربع قرن آینده می‌گوید، در واقع از تحقق وعده الهی با توجه به نشانه‌های آن سخن می‌گوید.

بُعد مادی در پیش‌بینی‌های رهبری

رهبر معظم انقلاب در بیان پیش‌بینی خود از تحقق نصر الهی و آزادسازی قدس تنها به بیان بعد الهی اکتفا نمی‌کردند، بلکه ایشان همواره در هر مناسبتی مسلمانان را از انفعال و کناره‌گیری از تلاش با بهانه انتظار فرج نهی کرده؛ و بر ضرورت به میدان آمدن و آمادگی برای نبرد حق علیه باطل و ملزومات آن تکیه کرده است؛ که از این میان نخستین اقدام کسب اقتدار نظامی و فناوری و سپس توکل بر خداوند است. حدیث مبارک رسول اکرم(ص) مبنی بر «تدبیر امور را بیندیش و توکل کن»، نیز حاکی از این امر مهم است.

از این‌رو اعتقاد رهبری به تحقق پیروزی و نصر پس از توکل بر خداوند، ناشی از پیشرفت‌های عظیم محور مقاومت و تدارک دیدن قدرت نظامی عظیمی است که با نیروی نظامی دشمن برابری کرده و در بعضی از موارد نیز بر آن برتری دارد؛ و این امری است که تجربه چندین سال گذشته نیز آن را تأیید می‌کند.

رهبری در سخنان خود تأکید کرد که موازنه قوا در منطقه به سود فلسطینیان تغییر کرده است و ارتش صهیونیست که خود را «ارتشی که هرگز شکست نمی‌خورد» معرفی می‌کرد بعد از تجربه جنگ 33 روزه لبنان و جنگ 22 روزه به ارتشی تبدیل شده است که امروز به ارتشی که «رنگ پیروزی را نخواهد دید» تبدیل شده است.

 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این راستا افزودند که «افزایش قدرت دفاعی و نظامی، خودکفایی در ساخت سلاح‌های مؤثر، اعتماد به نفس مجاهدان، خودآگاهی روزافزون جوانان، گسترش دایره مقاومت به سراسر کشور فلسطین و بیرون از آن، خیزش اخیر جوانان در دفاع از مسجدالاقصی و انعکاس توأمانِ مجاهدت و مظلومیت ملت فلسطین در افکار عمومی بسیاری از مناطق جهان، بشارت‌دهنده آینده‌ای درخشان است.» ایشان با مقایسه توانایی نظامی گذشته و حال محور مقاومت، پیشرفت خیره‌کننده این محور در حوزه توازن و اقتدار نظامی را خاطرنشان و در این راستا ذکر کردند که «جوانان فلسطینی که پیش‌تر با سنگ از خود دفاع می‌کردند، امروز با پرتاب موشک‌های نقطه‌زن از خود دفاع می‌کنند»؛ و با توجه به این ابعاد معنوی، الهی و مادی بود که ایشان در زمینه تحقق آرمان آزادسازی قدس ابراز خوش‌بینی و تأکید کردند که «حرکت نزولی و رو به‌ زوال رژیم دشمن صهیونیستی آغاز شده و وقفه نخواهد داشت.»

مسئولیت علما و نخبگان

 ایشان با بیان اینکه فلسطین و قدس یک مسئله انسانی و اسلامی است که با مقدسات اسلامی و مسلمانان سروکار دارد، تأکید کردند که قرآن نیز از این سرزمین با نام «ارض مقدس» یاد کرده است و لذا از علمای مسلمان و مسیحی خواستند که عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی را حرام شرعی اعلام کنند و از روشنفکران و آزادگان خواستند تا نتایج این خیانت را که خنجری از پشت به فلسطین است، برای همه تشریح نمایند.

رهبری با بیان اینکه مسئله فلسطین، یک مسئله ایمانی و اعتقادی است با توجه به مظلومیت فلسطین و مردم آن در این تجاوز آشکار از علمای امت و نخبگان خواستند که مسئولیت شرعی، قانونی و اخلاقی خود در قبال این مسئله را بپذیرند و به آن عمل کنند.

پیامدهای تأسیس رژیم صهیونیستی در این منطقه

 رهبر معظم انقلاب تمام مصائب و دشواری‌های ملت فلسطین و سایر ملل منطقه را با وجود این رژیم تروریست در منطقه مرتبط دانسته و تأکید کردند که: اسرائیل نه یک کشور که یک پادگان تروریستی علیه ملت فلسطین و دیگر ملت‌های مسلمان است، بنابراین مبارزه با آن، مبارزه با ظلم و تروریسم و وظیفه‌ای همگانی است.

 این مسئولیت همگانی است که رهبری با بیان اینکه امروز همه ما باید موضع خود را در قبال این مسئله مشخص کنیم چرا که این امر یک وعده الهی است، بر آن تأکید کردند.

این مسئولیت و وظیفه همگانی در دفاع از آرمان فلسطین اصول عمده‌ای را در بر می‌گیرد که رهبری به آن اشاره کردند و شامل موارد زیر است:

1- ضرورت تداوم مقاومت فلسطین در سرزمین‌های فلسطینی و تقویت خطّ جهاد و شهادت، تداوم این مقاومت مسئله فلسطین را زنده نگه می‌دارد و ضرورت حمایت از آن را به امت اسلام خاطرنشان می‌سازد.

2- حمایت جهانی دولت‌ها و ملّت‌های مسلمان در سراسر جهان از مجاهدان فلسطینی.

این پشتیبانی شامل موارد مادی و معنوی می‌شود. هنگامی که ملت فلسطین و مقاومت، به  این موضوع آگاهی پیدا کند که مسئله او، مسئله امت اسلام، عقیده و دین است و در دفاع خود از آرمان آزادسازی فلسطین، مقاومت در واقع نماینده امت اسلام است، آنگاه بر شدت مقاومت خود در برابر این رژیم کینه‌توز خواهد افزود.

3- رهبر معظم انقلاب در سخنان خود به وحدت ملت فلسطین و همچنین وحدت امت اسلامی و محور مقاومت در برابر اشغالگری، زورگویی و استکبار تأکید کردند و آن را بزرگ‌ترین سلاح مردم فلسطین دانستند و از این روست که رژیم صهیونیستی با درک خطر وحدت جهان اسلام برای موجودیت خود همواره در راستای تفرقه افکندن میان مسلمانان کوشیده است. رهبر معظم انقلاب اسلامی با درک اهمیت وحدت، آن را مهم‌ترین سلاح مردم فلسطین در برابر اشغالگری خوانده است.

انتهای پیام
captcha