روز قدس؛ یادگار ماندگار عرصه مقاومت و جهان اسلام
کد خبر: 3969512
تاریخ انتشار : ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۱
یادداشت/

روز قدس؛ یادگار ماندگار عرصه مقاومت و جهان اسلام

امام خمینی(ره) حرکت هوشمندانه‌ای را هنگام اعلام روز قدس انجام داد و آخرین جمعه ماه رمضان را که برای اهل سنت بسیار ارزشمند بوده و «جمعة الوداع» نام دارد، روز قدس اعلام کرد؛ این حرکت یادگاری ماندگار در عرصه مقاومت و جهان اسلام به شمار می‌رود که همواره در تاریخ و اذهان آزادگان جهان، جاودانه باقی خواهد ماند.

عباس خامه یار، رایزن فرهنگی ایران در لبنان در یادداشتی اختصاصی برای ایکنا به مناسبت روز جهانی قدس نوشت: از آنجايی كه عدل از صفات خداوند و مطالبه بشریت در طول تاریخ عدالتخواهی است، لذا، مسئله فلسطین مسئله محوری جهان اسلام و در طلیعه مسائل عادلانه در تاریخ معاصر قرار دارد و درخواست اجرای عدالت و انصاف، يک هدف الهی، انسانی و حقوقی برای پایان‌دادن به مظلومیت مردم فلسطین و آزادی سرزمین‌های اشغال شده است.

مسئله فلسطین، مسئله‌ای ایدئولوژیک و راهبردی برای جمهوری اسلامی به شمار می‌رود و در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی ایران، شعار «امروز ایران، فردا فلسطین» سر داده ‌شد و در بدو پیروزی انقلاب، سفارت رژیم صهیونیستی در اختیار فلسطینی‌ها قرار گرفت.

مسئله فلسطین از نظر امنیت ملی کشورمان نیز حائز اهمیت بسیاری است و اگر شعار «از نیل تا فرات» رژیم صهیونیستی و تحرکاتش را مورد توجه قرار دهیم متوجه می‌شویم که صهیونیست‌ها گام به گام به سوی این هدف حرکت می‌کنند و به دنبال اجرایی‌شدن این شعار راهبردی و استراتژیک از نیل تا فرات هستند و از این رو  منافع و امنیت ملی کشورمان را مورد تهدید جدی قرار می‌دهند .

امام خمینی (ره) حرکت هوشمندانه‌ای را هنگام اعلام روز قدس انجام داد و آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را که برای اهل سنت بسیار ارزشمند بوده و «جمعة الوداع» نام دارد، روز قدس اعلام کرد .

راهپیمایی‌های روز جهانی قدس به عنوان نماد وحدت مسلمانان، به مسئله فلسطین ابعاد مردمی برای دفاع از مظلومیت فلسطینی‌ها بخشیده است. همچنین امام (ره) همواره از واژه‌های مردمی برای تفهیم بیشتر مسئله فلسطین استفاده می‌کرد که در این باره می‌توان به اصطلاح «غده سرطانی» اشاره کرد.

حرکت امام (ره) در تعیین روز جهانی قدس، یادگاری ماندگار در عرصه مقاومت و جهان اسلام به شمار می‌رود که همواره در تاریخ و اذهان آزادگان جهان، جاودانه باقی خواهد ماند و این اقدام، مسئله قدس و آزادی سرزمین‌های اسلامی را از سطح دولت‌ها و حکومت‌ها به سطح ملت‌ها و مردم انتقال داد و این مسئله را گوشزد کرد معامله با حکومت‌ها ممکن است دستاوردی را برای دشمنان به همراه داشته باشد؛ اما ملت‌ها را هیچ‌گاه با طرح‌های سازشکارانه نمی‌توان فریب داد.

«ایران، دشمن فرضی»؛ نتیجه ضعف مفرط جهان عرب

در طول سال‌های گذشته کشورهایی همانند مصر، اردن و ... روابط گسترده‌ای با رژیم صهیونیستی داشته‌اند، ولی این روابط تحت هیچ شرایطی نتوانسته است حالت مردمی به خود بگیرد و برای ملت‌های عربی عادی شود، در مقابل، برخی کشورهای عربی و آمریکا تلاش کرده‌اند برای انحراف افکار عمومی جهان عرب، دشمن فرضی به نام جمهوری اسلامی را جایگزین دشمن اصلی یعنی اسرائیل کنند، این مسئله به ضعف مفرط جهان عرب در حال حاضر مرتبط است. غربی‌ها با این تصور که جهان عرب فروپاشیده و اتحاد میان مسلمانان وجود ندارد، این فرافکنی را انجام داد‌ه‌ و بر همین اساس قدرت رسانه‌ای و همه امکانات تبلیغاتی خود را علیه ایران به عنوان دشمن واقعی خود به کار گرفته‌اند.

سردمداری این حرکت را رژیم‌های وابسته و مرتجع برعهده داشته و دارند؛ رژیم‌هایی که ائتلاف عربی – عبری تشکیل داده‌اند و نام آن را ائتلاف ضد تروریستی گذاشته‌اند که گروه‌های ضد صهیونیستی مقاومت را نيز مورد هدف قرار دهند؛ اما چنین ائتلاف‌هایی دیری نخواهد پایید که فروپاشیده و در آینده نزدیک دچار مشکلات بزرگی خواهند شد و مقاومت ملت‌های اسلامی در برابر هجمه‌ها با قدرت بیشتری خواهد ایستاد.

از نگاه جمهوری اسلامی ایران، وجود رژیم صهیونیستی در این منطقه، تنها نوعی اشغالگری یک سرزمین محسوب نمی‌شود بلکه یک رویه استعماری کامل برای ضربه زدن به منافع کشورهای منطقه و جهان اسلام و عامل اصلی تمام منازعات منطقه از جمله حرکت‌های تروریستی و تکفیری در سال‌های اخیر بوده است.

روز قدس؛ یادگار ماندگار عرصه مقاومت و جهان اسلام

اکنون تنها راه حل عادلانه مسئله فلسطین، بازگشت فلسطینی‌ها به سرزمین خود و اجرای همه پرسی در میان ساكنان اصلی فلسطین اعم از مسلمان، مسیحی و یهودی برای انتخاب نظام حکومتی مورد نظر خود و اتخاذ تصمیم لازم از سوی نظام منتخب مردم، در مورد یهودیان مهاجر از سراسر دنیا به فلسطین است.

معامله قرن؛ اوج حمایت بی‌دریغ آمریکا از اسرائیل

اوج حمایت‌های بی دریغ آمریکا از اشغالگران صهیونیست، ارائه طرح معامله قرن و به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی بود، اما با وجود اعمال فشار به دیگر کشورها برای پذیرش این موضوع و تهدید به قطع کمک‌های خود به سازمان‌های بین‌المللی، با اجماع جهانی مواجه نشد و ۱۳۸ کشور جهان در سازمان ملل به درخواست آمریکا در این زمینه پاسخ منفی دادند و این مخالفت جهانی یکی از برکات اعلام روز جهانی قدس و زنده نگه داشتن این مناسبت عظیم اسلامی در اذهان جهانیان ‌به ویژه مسلمانان است.

آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها به غلط تصور می‌کنند عادی‌سازی روابط با اسرائیل تحقق یافته و به جای اين رژيم، ایران را دشمن خود می‌پندارند و همین دلایل را فرصتی تاریخی برای خود می‌دانند تا اهداف شوم تجزیه کشورهای اسلامی و منطقه و حفظ امنیت رژیم جعلی و اشغالگر را دنبال کنند؛ اما آنچه در این زمینه همواره مانع آن شده است، حمایت‌های مردمی از آرمان فلسطین و مخالفت صریح آنها با طرح‌ها و پیمان‌های به اصطلاح صلح و سازش است،‌ پیمان‌هایی که هیچ‌گاه، دستاورد مثبتی برای ملت فلسطین و ملت‌های منطقه به جز امتیاز‌دهی به صهیونیست‌ها در بر نداشته است.

آمریکایی‌ها تاکنون بیش از ۸۰ بار قطعنامه‌ها و مصوبات شورای امنیت و یا مجمع عمومی سازمان ملل را وتو کرده‌اند که ۴۳ مورد آن مربوط به حمایت از رژیم صهیونیستی بوده و این موضوع چهره دروغین آمریکا در اذهان عمومی جهان را که ادعای میانجی‌گری دارد، کریه کرده است.

وجود همین دو رویی‌ها و خیانت‌های آمریکاست که باعث شده فلسطینیان و مبارزان کشورهای اسلامی تنها راه احقاق حقوق خود را تداوم مبارزه و انتفاضه بدانند و موفقیت این استراتژی در جغرافیای گسترده مقاومت در منطقه از عراق تا سوریه، ‌لبنان و یمن تأکیدی بر کارآمدی مقاومت به عنوان تنها راه مقابله با صهیونیست‌هاست و این امر از اهداف اصلی امام خمینی(ره) در تعیین آخرین جمعه ماه رمضان هر سال به عنوان روز قدس بوده که با اقبال جهانی مواجه شده است.

بايد گفت دلیل زنده ماندن و تقویت مقاومت در برابر تجاوزات روز افزون صهیونیست‌ها با وجود امضای توافقنامه‌ها و سازشکاری‌ها نیز همین است که این پیمان‌ها، به وسیله دولت‌ها و حاکمان این کشورها منعقد شده اما ملت‌های مسلمان هیچ‌گاه به این موضوع رضایت نداشته و تنها راه نجات را تداوم مقاومت می‌دانند و بر همین اساس مقاومت با قدرت بیشتری ادامه خواهد یافت.

«سایکس - پیکو»؛ اساس تقسیم و تفرقه

بيش از یکصد سال از صدور موافقتنامه «سایکس - پیکو»، قراردادی که از سال ۱۹۱۶ منجر به تجزیه و تقسیم کشورهای اسلامی بر پایه مرزهای خیالی تعيين شده، شد، می‌گذرد؛ ‌قراردادی که باعث از هم پاشیدگی‌ها، تفرقه‌انگیزی‌ها و پیروی کورکورانه شده و فرصت‌های با هم بودن، متحد‌شدن و فعالیت مشترک عربی را کاهش داد و این دقیقاً همان چیزی است که در بحران‌ها و درگیری‌های چند ساله پس از تقسیم نامبارک سرزمین‌های فلسطینی به وقوع پیوست و در منطقه شاهد آن بوده و هستیم.

اگر به آنچه که از این مصیبت‌ها بر جهان عرب  گذشته، نظاره کنیم، چیزی جز تقسیم، تفرقه و کینه‌توزی آن هم پس از قرارداد سایکس - پیکو، نخواهیم یافت که هدف از آن، تحقق نقشه شوم غربی‌ها برای تشکیل رژیم صهیونیستی با هدف ایجاد سرزمینی ملی، برای یهودیان در قلب جهان اسلامی بود.

‌جمهوری اسلامی ایران بر اين باور است که طراحان چنین قراردادها و ایجاد کنندگان رژیم صهیونیستی، راهبردها و طرح‌های بسیار عمیق‌تری از آنچه برخی از شخصیت‌های رسمی تصور می‌کنند‌، دارند. این اشخاص بر این نکته تأکید دارند که، طرح وجودی اسرائیل بر پايه اشغال سرزمین عربی یا بخشی از آن استوار شده است، در حالی که جمهوری اسلامی ایران آن را یک تهدید در مقابل موجودیت اسلام و کشورهای اسلامی می‌داند که به اشغال سرزمین فلسطین و یا یک منطقه عربی اکتفا نخواهد کرد.

باید اذعان کرد که رژيم صهيونيستی، یک عامل استعماری، استکباری و امپریالیستی غربی در عمق جهان عرب به شمار می‌رود و همین امر مبین تفاوت ماهوی و بسیار بزرگ بین دو دیدگاه یادشده در بالاست؛ از این رو تمامی موضع‌گیری‌های ایران بر این اساس استوار است که رژیم صهیونیستی عامل اصلی تمامی بحران‌ها و نابسامانی‌های موجود در منطقه است و بر این اساس با آن سر ستیز دارد .

 گرچه امسال با شیوع ویروس کرونا، برگزاری راهپیمایی‌ها مانند سال‌های گذشته امکان‌پذیر نیست اما به دلیل آنکه قدس و آزادی سرزمین‌های فلسطینی با امنیت و منافع ملی کشورهای اسلامی و مسلمانان و آزادگان جهان گره خورده، موضوعیت این مناسبت جهانی همچنان حفظ خواهد شد و مخالفان اشغالگری صهیونیست‌ها و سازش با آنها، از راه‌های دیگر مراتب انزجار خود علیه اشغالگری و جنایات صهیونیست‌ها را اعلام خواهند کرد.

انتهای پیام
captcha