ضرورت پرداختن به مفاهیم نهج‌البلاغه و تولید محتوای متناسب با سن در مدارس
کد خبر: 3969198
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۳

ضرورت پرداختن به مفاهیم نهج‌البلاغه و تولید محتوای متناسب با سن در مدارس

یک مدرس حوزه و دانشگاه گفت: باید آن گونه که شایسته جامعه اسلامی است، به تدریس و بیان حکمت‌های نهج‌البلاغه در مدارس پرداخت و حتی آن را با بهره‌گیری از دانش مولفان کتب درسی به تناسب سن دانش‌آموز در سرفصل‌های درسی گنجاند.

ضرورت پرداختن به مفاهیم نهج‌البلاغه و تولید محتوای متناسب با سن در مدارسحجت‌الاسلام سیدحسن سیدی، مدرس حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی اظهار کرد: زندگی حضرت علی(ع) خود یک تفکر ناب برای تمام اعصار است چراکه آن حضرت بیش از همه درد جامعه را داشت؛ جامعه‌ای که گاه در مسیر ناملایمات و انحرافات قرار می‌گرفت.

وی افزود: در جامعه متصور امام علی(ع) علم و دانش و توسعه فرهنگی از اهمیت والایی برخوردار است چنانکه ایشان می‌فرمایند: در فراگرفتن دانش سخت بكوشيد پيش از آنكه درخت آن بشكند و پيش از آنكه به خود مشغول گرديد و فرصت فراگرفتن علم از منبع آن و اهل آن از دست برود.

این مدرس حوزه و دانشگاه بیان کرد: وقتی علم و فرهنگ در جامعه‌ای پررنگ شود، آن جامعه جایی برای ورود انحرافات و یا توهمات جاهلیت نخواهد داشت.

سیدی ادامه داد: کتاب نهج‌البلاغه امیرالمومنین(ع) مانند دارویی است که تداوم استفاده از آن و بهره‌گیری از آن در امور مختلف زندگی، انسان امروزی را که در دغدغه‌ها گرفتار است، درمان می‌کند و این گونه جامعه دیگر دغدغه فرهنگی نخواهد داشت.

وی افزود: برای استفاده مکرر این دارو در تمام زندگی باید از دورانی آغاز کرد که روح آماده دریافت این حقیقت است و آن دوران پاک نوجوانی و مدرسه است؛ چگونه است که در مدارس اندیشه‌های بزرگان تاریخ را دنبال می‌کنیم حال باید به اندیشه بزرگ مرد تاریخ اسلام نیز با محتویات مختص سن بپردازیم.

سیدی اظهار کرد: پیامبر(ص) فرمود: اگر همه درختان عالم قلم و همه دریاها مرکب و جن و انس‌ها حسابگر شوند، کسی قادر به شناخت فضائل امیرالمومنان(ع) نیست.

وی با بیان اینکه تنها گفتن از زندگی آن حضرت به درک منتهی نخواهد شد؛ بلکه دانش‌آموز باید مستمرا با دلیل و برهان این تفکر و روایت زندگی حضرت علی(ع) را بخواند، افزود: درست است که زوایای مختلف زندگی حضرت علی(ع) قابل شناخت نیست، اما باید تلاش کرد تا دانش‌آموزان به مرور با شخصیت این بزرگ مرد آشنا شوند.

این مدرس حوزه و دانشگاه بیان کرد: دانش‌آموز جامعه اسلامی باید بداند زندگی مطلوب اسلامی که حضرت علی(ع) از آن سخن گفته چگونه زندگی است و وقتی تبلور این سخنان را در زندگی آن حضرت پیدا کرد، از تمام نمادهای دروغین عصر خود دوری کرده و امام علی(ع) را اسوه زندگی‌اش قرار خواهد داد.

سیدی اظهار کرد: حقیقت این است که باید آن گونه که شایسته جامعه اسلامی است، به تدریس و بیان حکمت‌های نهج‌البلاغه در مدارس پرداخت و حتی آن را با بهره‌گیری از دانش مولفان کتب درسی به تناسب سن دانش‌آموز در سرفصل‌های درسی گنجاند.

وی یادآور شد: اگر می‌خواهیم جامعه‌ اسلامی داشته باشیم باید این تفکر را ابتدا در ذهن کودکان و نوجوانان ایجاد کنیم که پرداختن به نهج‌البلاغه و تفکر بزرگ مرد تاریخ اسلام مهم‌ترین و اصلی‌ترین راه است.

انتهای پیام
captcha