خداوند چگونه مشکلات تربیتی فرزندان را برای والدین حل می‌کند + فیلم
کد خبر: 3966667
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۱
حیات اجتماعی در سایه قرآن / 11

خداوند چگونه مشکلات تربیتی فرزندان را برای والدین حل می‌کند + فیلم

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به آیات قرآن، گفت: اگر پدر و مادر اهل ایمان باشند و استغفار کنند، خداوند با اموال و فرزندان به آنها کمک دائمی خواهد کرد و دنیا را برداشتن تنگناها، وسعت خواهد داد.

خداوند چگونه مشکلات تربیتی فرزندان را برای والدین حل می‌کند + فیلمبه گزارش ایکنا، سبک زندگی از موضوعات حیاتی و مهم اجتماعات بشری است و ابعاد مختلف زندگی انسان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. قرآن کریم به عنوان والاترین و تأثیرگذارترین وسیله تربیتی می‌تواند چراغ راهی برای یافتن صحیح‌ترین مسیر به سوی مقصد حیات طیبه باشد. بدین جهت خبرگزاری ایکنا بنابر رسالت آموزشی خود اقدام به تهیه مجموعه کلیپ‌های «حیات اجتماعی در سایه قرآن» با حضور طاهره همیز، استاد حوزه و دانشگاه کرده است و در ماه مبارک رمضان به بیان نکات اخلاقی و آموزشی برای خانواده‌ها می‌پردازد.

همیز در بخش یازدهم این گفت‌وگوها در ادامه بخش دهم، به والدینی که نگران فرزندانشان هستند یک نوید داد و گفت: درباره اینکه واقعاً مشکلات تربیت فرزندان را خداوند چگونه برای ما حل می‌کند به قرآن مراجعه می‌کنیم. جالب است که قرآن از خود پدر و مادر می‌خواهد و می‌فرماید که اگر شما رو به سوی خدا داشته باشید و خدا را بخوانید، خداوند برایتان همه چیز را تنظیم می‌کند.

در سوره نوح آیه‌های 10 تا 12 خداوند می‌فرماید: «فَقُلْتُ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ إِنَّهُ كَانَ غَفَّارًا ﴿۱۰﴾يُرْسِلِ السَّمَاءَ عَلَيْكُمْ مِدْرَارًا ﴿۱۱﴾وَيُمْدِدْكُمْ بِأَمْوَالٍ وَبَنِينَ وَيَجْعَلْ لَكُمْ جَنَّاتٍ وَيَجْعَلْ لَكُمْ أَنْهَارًا ﴿۱۲﴾؛ و گفتم از پروردگارتان آمرزش بخواهيد كه او همواره آمرزنده است (۱۰) [تا] بر شما از آسمان باران پى در پى فرستد (۱۱) و شما را به اموال و پسران يارى كند و برايتان باغ‌ها قرار دهد و نهرها براى شما پديد آورد (۱۲).

اگر شما اهل ایمان باشید، رو به خدا کنید و از اشتباهاتتان استغفار کنید، خداوند درهای آسمان را به رویتان باز می‌کند. درهای آسمان که باز می‌شود، ضیق و تنگی که در زمین است از ما گرفته می‌شود. در ادامه نیز می‌فرماید: خداوند با اموال و فرزندان به شما کمک می‌کند.

عطای روزی از جایی که حساب نمی‌کنید

خداوند در سوره اسراء نیز همین موضوع را می‌فرمایند که شما را به واسطه پول و فرزند یاری می‌کنیم به شرطی که پدر و مادر رو به خدا داشته باشند، خداوند را همه کاره بدانند و یقین داشته باشند؛ چون خداوند می‌فرماید اگر شما به من توکل کنید از جایی که حساب نمی‌کنید به شما روزی می‌دهم. می‌پرسند پس چرا عده‌‌ای تا این حد مشکلات مالی دارند؟ فقر علت‌های زیادی دارد از جمله ترک رحم و عاق والدین. در مقابل مثلاً بیدار بودن بین‌ الطلوعین و انجام آداب آن ثروت می‌آورد. اما همینجا شبهه‌ای به وجود می‌آید که غربی‌ها و شرقی‌هایی که اهل گناه هستند چرا مشکل مالی ندارند؟ آیه 33 سوره زخرف می‌فرماید: اگر شما متعجب نمی‌شدید ما سقف خانه کافران را از نقره می‌پوشانیدیم و خانه‌هایشان را به شکلی قرار می‌دادیم که مثل برج بالا بروند و ... ؛ همه اینها متعلق به دنیاست و همه آنها را در دنیا می‌گذارند و می‌روند «و العاقبة للمتّقین». آخرت و عاقبت متعلق به افراد به تقواست. خداوند در دنیا کسی را با دادن پول جایزه نداده و با گرفتن پول تحقیر نکرده است. قوانین دنیا سختی و پیچیدگی دارد، تزاحم داده و ما مزاحمت برای همدیگر درست می‌کنیم و همه اینها در آخرت از سوی خداوند جبار جبران می‌شود.

ولی ما می‌خواهیم در دنیا توسعه داشته باشیم. حضرت زهرا(س) دعا می‌کنند که خداوندا در دنیا به من توسعه بده. توسعه در دنیا آن ضیق و مزاحمت را از ما می‌گیرد.  

پس حواسمان باشد خداوند قول داده اگر پدر و مادر، رو به خدا کنند آنها را مدد خواهد کرد. مدد با نصرت تفاوت دارد. مدد دائمی است اما نصرت متعلق به دوران بحرانی است که خداوند دست انسان را می‌گیرد مثل جنگ‌ها. خیلی نگران نباشیم بلکه بندگی خداوند را به جای آوریم، خداوند بنده پروری و حفاظت از عزیزان را بلد است. بچه‌های شهدا را ببینید، پدرها و مادرهایشان رو به خداوند داشتند، خداوند جایزه آنها را داد.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha