وقفی با قدمت 2 قرن برای حمایت از حیوانات
کد خبر: 3965313
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۳

وقفی با قدمت 2 قرن برای حمایت از حیوانات

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان‌‌جنوبی گفت: خیری بشرویه‌ای در زمان قاجاریه وقفی با نام زمین گربه‌ای داشته است و به این صورت وقف‌نامه را تنظیم می‌کند که اگر به شخصی از ناحیه گربه‌ای در شهر خسارتی وارد شد، آن خسارت از درآمد کشاورزی این زمین تأمین شود.

وقفی با قدمت 2 قرن برای حمایت از حیواناتخداوند در قرآن کریم بارها از نوع‌دوستی و احترام یاد کرده است؛ این نوع‌دوستی تا آن‌جا در دین اسلام مهم شمرده می‌شود که در قرآن کریم چندین سوره با نام حیوانات وجود دارد و در آن بر چگونگی زندگی هر حیوان و توجه به آنان و جلوگیری از آزار و اذیت امر شده است.

امیرالمؤمنین علی(ع) می‌فرماید: «تقوای الهی را در مورد بندگان و سرزمین‌هایتان مراعات کنید؛ پس به درستی که شما مسئول هستید حتی در مورد بقاع و حیوانات.»

رسول خدا(ص) نیز می‌فرماید: «کسی که حتی گنجشکی را به‌طور غیر ضروری بکشد، در روز قیامت از طرف خداوند مورد سؤال قرار می‌گیرد.»

در شهرستان بشرویه در خراسان‌جنوبی مردم احترام خاصی برای حیوانات قائلند و از زمان‌های قدیم بر این باور بودند که حیوانات نیز از موجودات خلق شده خداوند هستند که باید برای آنان احترام قائل بود تا خداوند از ما راضی باشد.

مردم در این شهرستان بعد از جارو کردن خانه خود، خاکروبه‌ها را جمع نمی‌کردند تا خانه مورچه‌ها خراب نشود. بر سر در هر خانه‌ای از قدیم برای حیوانات باقی‌مانده غذا وجود داشت. حتی وقف‌هایی در مورد مهربانی با حیوانات وجود دارد که در کشور زبانزد است.

وقفی براساس نیاز روز 

حجت‌الاسلام پرویز بخشی‌پور، مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی با بیان اینکه فلسفه وقف، نوع‌دوستی و به فکر یکدیگر بودن است، گفت: در خراسان‌جنوبی در کنار نوع‌دوستی‌ها، دوستی با حیوانات نیز دیده می‌شود و حتی وقف‌هایی در این زمینه داریم.

وی افزود: خیری بشرویه‌ای در زمان قاجاریه وقفی با نام زمین گربه‌ای داشته است و به این صورت وقف‌نامه را تنظیم می‌کند که اگر به شخصی از ناحیه گربه‌ای در شهر خسارتی وارد شد، آن خسارت از درآمد کشاورزی این زمین تأمین شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان‌‌جنوبی با بیان اینکه اداره اوقاف نیز خود را مکلف به اجرای نیت واقف می‌داند حتی اگر هزاران سال از آن بگذرد، تصریح کرد: در عصری که شاید به این مقوله‌ها توجه چندانی نمی‌شد، اینکه فردی برای حیوانات ارزش قائل شود، بسیار مهم است و این یکی از موقوفات عجیب و خاص در کل کشور است.

بخشی‌پور ادامه داد: در گذشته که یخچال در خانه‌ها موجود نبوده، گاهی گوشت در حیاط خانه نگهداری می‌شد که گربه به آن دست می‌زد؛ برای این خیری بشرویه‌ای براساس نیاز زمان این وقف را انجام داد.

وی افزود: براین اساس صاحب خانه حق نداشت به گربه آسیبی برساند، بلکه با مراجعه به زمینی که به همین منظور وقف شده بود، وجه گوشت ربوده شده و یا هر شیء دیگر را دریافت می‌کرد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان‌‌جنوبی بیان کرد: رعایت حقوق حیوانات در بشرویه به حدی رعایت می‌شود که در گذشته مردم موش‌ها را به‌صورت زنده می‌گرفتند و در محیطی خارج از محدوده شهر رها می‌کردند.

بخشی‌پور ادامه داد: حتی در تاریخ بشرویه، برای پرنده‌ها احترام خاصی قائل بودند و بعضی از مردم حتی قسمتی از خانه را که محل رفت و آمد و لانه‌سازی پرندگان بود مرمت نمی‌کردند.

وی با بیان اینکه وقف باعث گسترش رفتارهای نوع‌دوستی در جامعه می‌شود، یادآور شد: این رفتارها نشان‌دهنده مهر و عطوفت اسلامی است و از رفتارهای خشن و غیراسلامی جلوگیری می‌کرد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان‌‌جنوبی بیان کرد: توجه به نیازهای روز و انجام مشاوره قبل از وقف، می‌تواند در رفع نیازهای جامعه کمک بسزایی کند.

انتهای پیام
captcha