راهکارهای خاطره‌‎سازی شیرین از اولین روزه‌داری
کد خبر: 3965002
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۳

راهکارهای خاطره‌‎سازی شیرین از اولین روزه‌داری

یک روانشناس کودک با بیان اینکه لازم است برنامه‌ریزی خوبی داشته باشیم تا فرزندانمان خاطره خوبی از اولین روزه‌داری برای همیشه داشته باشند، گفت: بهتر است با لحن تند و سخت‌گیرانه با کودکان روزه اولی برخورد نکرده و زیاد امر و نهی نکنیم.

راهکارهای خاطره‌‎سازی شیرین از اولین روزه‌داریفاطمه حسینی‌فر، مدیر اتاق قصه و خانه بازی و ریاضی بیرجند در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی، در مورد توجه به روزه اولی‌ها و نوع رفتار با آنان، اظهار کرد: قطعا محیط اطراف ما تأثیر بسیار زیادی در میزان و درجه معنویت ما دارد و فرزندان ما و به‌خصوص نوجوانان نیز از محیط تأثیر می‌پذیرند.

وی با بیان اینکه محیط خانواده در این مورد بسیار اهمیت دارد، افزود: اگر دوست داریم زندگی فرزندانمان با معنویت آمیخته شود، در مورد زمینه‌سازی این قضیه باید برنامه‌ریزی کرد.

این روانشناس کودک بیان کرد: وقتی روزه اولی‌ها در محیط زندگی تنها از سختی‌های روزه‌داری و تشنگی و ضعف و سختی‌های جسمی بشنوند، نمی‌توانند انگیزه معنوی و لذت معنوی را داشته باشند.

حسینی‌فر با بیان اینکه بهتر است همواره نیمه پر لیوان را نشان دهیم، افزود: بهتر است آن بُعد روزه که زیبایی فاصله گرفتن از دنیا و مادیات و نزدیک شدن به خداست، را به کودکانمان نشان دهیم.

وی با تأکید بر تقویت زیبایی‌های روزه از زبان والدین، تصریح کرد: می‌توان با ویژگی‌های خوب اخلاقی از لحظه‌های شیرین افطار و سحر و خاطره‌های شیرین روزه‌داری گفت.

مدیر اتاق قصه و خانه بازی و ریاضی بیرجند بیان کرد: باید از نیمه پر لیوان بیشتر صحبت کنیم و شیرینی‌ها و زیبایی‌ها را بیشتر بگوییم تا کودک را به مقوله روزه علاقه‌مند کنیم و در این میان تعریف کردن خاطره‌های خوب از دوران روزه‌داری خود فاکتور خوبی برای این علاقه‌مند‌تر کردن فرزندان است.

حسینی‌فر ادامه داد: اولین‌ها همواره بسیار مهم هستند؛ خاطره اولین روز مدرسه رفتن و اولین باری که به شهری سفر می‌کنیم همواره در ذهن ما می‌ماند؛ بنابراین اولین روزه نیز باید ماندگار شود.

وی با بیان اینکه لازم است برنامه‌ریزی خوبی داشته باشیم تا فرزندانمان خاطره خوبی از اولین روزه‌داری برای همیشه داشته باشند، افزود: بهتر است قبل از اینکه کودکان مکلف به روزه‌داری شوند گاهی اوقات آنان را ترغیب کنیم تا روزه بگیرند که این امر زمینه خوبی را برای علاقه‌مند شدن به روزه فراهم می‌کند.

این روانشناس کودک با بیان اینکه بهتر است با لحن تند و سخت‌گیرانه با کودکان روزه اولی برخورد نکرده و زیاد امر و نهی نکنیم، تصریح کرد: اگر کودک خسته است و این خستگی در رفتارش متجلی می‌شود نباید به او سخت گرفت و باید با او با ملایمت رفتار کرد.

حسینی‌فر با بیان اینکه بهتر است در این ایام نقطه ضعف‌ها را نادیده گرفته و نقاط قوت را تحسین کنیم تا خاطره تلخی برای آنان از روزه ایجاد نکنیم، افزود: همراهی با دوستان و هم سن و سالان می‌تواند عامل خوب برای  علاقه‌مند کردن به روزه باشد، چراکه همراهی با یک دوست خوب هر سفری را شیرین‌تر می‌کند و سفر روزه‌داری در سال اول روزه‌داری نیز همراه با دوستی که در شرایط یکسانی است، شیرین‌تر و لذت‌بخش‌تر خواهد بود.

وی با بیان اینکه لازم است فرزندمان در همراهی با دوستانش در مورد روزه‌داری با آنان صحبت کند تا مسیر روزه‌داری شیرین‌تر شود، اظهار کرد: اکنون جلسات ماه رمضان به علت شیوع کرونا تعطیل شده، اما این جلسات خود عامل مهم انگیزشی برای ایجاد خاطره مثبت در ذهن کودکان هستند.

این روانشناس کودک با بیان اینکه اگر خود نیز خاطره تلاوت قرآن در کنار خانواده و دوره‌های قرآن رمضانی را داریم بهتر است با کودکان به اشتراک بگذاریم، یادآور شد: به امید روزی که با تغییر شرایط کرونا بتوانیم کودکانمان را در محیط معنوی مجالس تلاوت‌های قرآنی قرار دهیم و زمینه پرورش معنوی آنان را فراهم آوریم تا خاطره‌ای شیرین از روزه‌داری برای آنان رقم بخورد.

انتهای پیام
captcha