جامعه اسلامی باید به دور از نیاز به بیگانگان خودکفا باشد
کد خبر: 3961884
تاریخ انتشار : ۱۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۷

جامعه اسلامی باید به دور از نیاز به بیگانگان خودکفا باشد

امام جمعه موقت بیرجند با بیان اینکه جامعه اسلامی باید در تولید ضروریات زندگی خودکفا باشد و اقتصاد و معیشت و ضروریات زندگی خود را به بیگانگان گره نزند، گفت: شناسایی دقیق روش‌های حمایت از تولید داخلی، مستلزم تشکیل هسته‌های پژوهشی، ارزیابی، نظارتی، متشکل از مسئولان اجرایی، قضایی و نمایندگان تولیدکننده و مصرف کننده است.

جامعه اسلامی باید به دور از نیاز بیگانگان، خودکفا باشد / ضرورت تشکیل هسته‌های پژوهشی و ارزیابیحجت‌الاسلام محسن مشرفی، امام جمعه موقت بیرجند در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی اظهار کرد: سال 1400 که در عرف به آغاز سده‌ای نو شناخته می‌شود راهی جدید و نو را پیش پای همه ملت‌های آزاده جهان قرار داده است.

وی افزود: امروز ملت بزرگ ایران از یک سو در بهترین موقعیت برای رشد و تعالی و شکوفایی قرار دارد و از بسترها و زمینه‌ها و ظرفیت‌های مادی و معنوی بی‌شمار و ارزشمندی برخوردار است و از سوی دیگر با آسیب‌ها و خطرات سخت و نرم مختلفی هم دست به گریبان است.

امام جمعه موقت بیرجند بیان کرد: از امتیازات برجسته و بی‌بدیل این ملت رهبری حکیم و نافذ و دلسوز است که راه را از بیراهه می‌شناسد و به موقع ره روان و رهپویان حقیقت را از آن آگاه می‌سازد.

مشرفی ادامه داد: در طول بیش از ۴۰ سالی که از انقلاب اسلامی ملت بزرگ ایران می‌گذرد این ملت با مشکلات و تهدیدهای مختلفی روبه رو بوده که به لطف خدا و هدایت رهبران الهی با پیروزی از آنها عبور کرده است؛ سبب عمده این مشکلات هم مقاومت و ایستادگی در مقابل زیاده خواهی استکبار و استعمار بوده است.

وی افزود: در این سال‌ها ملت بزرگ ایران از یک سو هجمه‌های مختلف نظامی، سیاسی، فرهنگی‌ اقتصادی و بیولوژیکی دشمنان را ناکام گذاشته است و از سوی دیگر در موضوعات مختلف علمی، صنعتی، پزشکی، دفاعی، هسته‌ای و... پیشرفت‌های چشم گیری را کسب کرده و همزمان انقلاب خود که همان روح عدالت خواهی و استکبار ستیزی است را به نقاط مختلف دنیا چه در منطقه غرب آسیا و چه در برخی مناطق اروپا و آمریکا صادر کرده و گسترش داده است.

امام جمعه موقت بیرجند تصریح کرد: نتیجه استمرار این حرکت الهی و انقلابی از یک سو تقویت جبهه مقاومت و از سوی دیگر رسوایی و تضعیف روز افزون جبهه استعمار و استکبار بوده است؛ نظام سلطه به سرکردگی آمریکا در سال‌های اخیر که تمام گزینه‌های روی میز خود را سوخته و بی اثر دیده و همه نقشه‌های خود را نقش برآب دیده است به تحریم اقتصادی و فشار حداکثری متوسل شده است.

مشرفی ادامه داد: رهبر حکیم انقلاب از سال‌ها پیش توجه جدی به مسئله تولید و اقتصاد را به مسئولان و مردم گوشزد کرده و در قالب شعار سال‌های اخیر اینها را به عنوان راهبرد اساسی مقابله با فشار دشمن مورد تأکید قرار دادند.

وی بیان کرد: سال جاری نیز همچنان مسئله تولید اولویت اصلی اجرایی کشور در مقابله با تحریم دشمنان بد طینت نظام مقدس جمهوری اسلامی تعیین شده و رهبر معظم انقلاب پشتیبانی از تولید و رفع و موانع آن را اولویت مسئولان نظام قرار داده‌اند.

امام جمعه موقت بیرجند اظهار کرد: از این رو چند نکته جای بحث دارد، گذشته از نگاه بیرونی و فشار حداکثری دشمن، اسلام اموال و سرمایه را مایه قوام و استواری جامعه می‌داند و سرمایه از رهگذر اقتصاد پویا حاصل می‌شود و اقتصاد پویا در گرو کار، تلاش و تولید است.

مشرفی ادامه داد: از طرف دیگر اسلام، کار و تلاش را مایه عزت و سربلندی مسلمان معرفی می‌کند؛ امام کاظم(ع) در ترغیب پیروان خود به کار و تولید در تعبیری زیبا و انگیزه بخش می‌فرماید: «صبح زود به سوی عزت خود روانه شوید».

وی افزود: علاوه بر اینکه در فرهنگ اسلامی، اقتصاد و معیشت روبه راه لازمه جدایی ناپذیر از یک زندگی سعادتمندانه است؛ در اصول کافى این حدیث از پیغمبر اکرم(ص) روایت شده که: «اَللَّهُمَّ بَارِكْ لَنَا فِي اَلْخُبْزِ» خدایا نان را بر ما مبارک بگردان، «لَوْ لاَ الْخُبْزُ ما صَلَّیْنا وَ ما تَصَدَّقْنا وَ لا صُمْنا» (اگر ما نان نداشتیم، نمى‌توانستیم نماز بخوانیم، نمى‌توانستیم روزه بگیریم، نمى‌توانستیم صدقه بدهیم).

امام جمعه موقت بیرجند تصریح کرد: مسئله بعدی که مورد تأکید پیشوایان دین است، حفظ فرهنگ غنی اسلامی با تکیه بر مصرف کالای تولید داخل و پرهیز از مصرف کالای تولید بیگانگان است که به طور طبیعی فرهنگ بیگانه را با خود به همراه دارد و منجر به ذلت و خواری مسلمین خواهد شد.

مشرفی ادامه داد: امام صادق(ع) فرمود اميرالمؤمنين(ع) هميشه مى‌فرمود: اين امّت هميشه در نيک بختى به سر برند تا وقتى كه لباس بيگانگان را نپوشند و غذاى بيگانگان را نخورند؛ اما وقتى چنين كردند خداوند آنان را به خوارى اندازد.

وی افزود: شاید بشود از همین روایت استفاده کرد که جامعه اسلامی باید در تولید ضروریات زندگی خودکفا باشد و اقتصاد و معیشت و ضروریات زندگی خود را به بیگانگان گره نزند؛ در غیر این صورت زندگی آن‌ها با شرط و شروط بیگانگان، دستخوش نوسان و فراز و نشیب می‌شود.

وی افزود: این مطالب به عنوان چراغ راه و اصول اقتصادی اسلام مطرح هستند بدون در نظر گرفتن فشار حداکثری دشمن، اما در شرایطی که دشمن از مسئله اقتصاد می‌خواهد به عنوان یک حربه برای به زانو درآوردن جبهه مقاومت و نظام اسلامی استفاده کند، اهمیت استقلال و خوداتکایی در اقتصاد چندبرابر می‌شود.

وی افزود: هدف دشمن از تحریم، متفرق شدن جامعه از حمایت و پشتیبانی حاکم و رهبران جامعه دینی است؛ چنانکه خداوند در آیه شریفه 7 از سوره منافقون می‌فرماید: هُمُ الَّذِينَ يَقُولُونَ لَا تُنْفِقُوا عَلَىٰ مَنْ عِنْدَ رَسُولِ اللَّهِ حَتَّىٰ يَنْفَضُّوا؛ منافقان کسانی هستند که پیوسته می‌گویند: بر اطرافیان رسول خدا که حاکم و رهبر جامعه اسلامی است انفاق نکنید تا فشار اقتصادی باعث شود از پشتیبانی این رهبر الهی و استکبار ستیز دست بردارند و از گرد او متفرق شوند.

امام جمعه موقت بیرجند بیان کرد: در چنین شرایطی عقل و شرع و عرف حکم می‌کنند به اینکه مردم و مسئولین باید نهایت تلاش خود را در قوی شدن کشور بسیج کنند که یکی از جلوه‌های قوت و نیرومندی، جهش تولید است.

مشرفی اظهار کرد: طبیعتاً جهش تولید هم نیازمند حمایت، تشویق، پشتیبانی و ارائه تسهیلات به تولیدگران است که موجب انگیزش و دلگرمی آنها شود و از طرفی لازم است موانع پیش روی تولید کنندگان شناسایی و مرتفع شوند.

وی افزود: برخی از پشتیبان‌های تولید شامل؛ ارتباط تولید کننده با مراکز علمی و تخصصی، مهارت آموزی تولید کننده، ارائه تسهیلات، فراهم کردن زمینه عرضه، صادرات و فروش محصول، فراهم کردن مواد خام و اولیه تولید، تشویق تولید گران برتر و نمونه و ترویج فرهنگ مصرف کالای تولید داخل است.

امام جمعه موقت بیرجند بیان کرد: برخی از موانع تولید نیز نوسان قیمت مواد خام، نوسان قیمت کالاهای تولید شده، دلال بازی و واسطه‌گری بی مورد، قاچاق کالا و ارز و تبلیغ و ترویج کالای خارجی است.

مشرفی یادآور شد: شیوه‌های پشتیبانی و موانع تولید در صنایع و بخش‌های مختلف، متفاوت است که شناسایی دقیق آن مستلزم تشکیل هسته‌های پژوهشی، ارزیابی، نظارتی، متشکل از مسئولین اجرایی، قضایی و نمایندگان تولیدکننده و مصرف کننده است و این مهم تنها با تشکیل قرارگاه‌های رصد اقتصادی با رویکرد جهادی و انقلابی میسر است.

انتهای پیام
captcha