خدای فضای مجازی همان خدای فضای حقیقی است + فیلم
کد خبر: 3959479
تاریخ انتشار : ۱۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۱:۱۹
پای درس سواد رسانه‌ای / ۱۱

خدای فضای مجازی همان خدای فضای حقیقی است + فیلم

یک مدرس سواد رسانه‌ای ضمن هشدار نسبت به سوء استفاده از رد پای دیجیتال خودتان و فرزندانتان در فضای مجازی، گفت: تمام رفتارهای ما در فضای مجازی برای همیشه باقی می‌ماند پس باید مراقب این رد پا باشیم.

سعید مدرسی

به گزارش ایکنا، یکی از موضوعات بسیار مهمی که می‌تواند موجب کاهش فاصله بین والدین و فرزندان در حوزه محتوای رسانه‌ای شود، داشتن سواد رسانه‌ای یا تربیت رسانه‌ای است که والدین می‌توانند از طریق آشنایی و فراگیری سواد و تربیت رسانه‌ای نسبت به نظارت و کنترل بر رفتار رسانه‌ای فرزندان خود اقدام کنند.

بدین جهت خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) در راستای رسالت آموزشی خود اقدام به ارائه بسته‌های آموزشی برای خانواده‌ها در رابطه با موضوع سواد رسانه‌ای کرده است که طی آن سعید مدرسی، کارشناس علوم تربیتی و سواد رسانه‌ای به بیان نکاتی مهم در موضوع سواد رسانه‌ای می‌پردازد.

 

مدرسی در یازدهمین قسمت از «پای درس سواد رسانه‌ای» مسئله باقی ماندن رد پای سایبری افراد برای همیشه در فضای مجازی را محور سخنان خود قرار داد و در این باره می‌گوید:

یکی از ویژگی‌های فضای مجازی نافراموشی آن است یعنی چیزی در آن پاک یا گم نمی‌شود.

مفهومی در تربیت رسانه‌ای به عنوان رد پای دیجیتال مطرح است که عنوان می‌کند از لحظه‌ای که وارد این فضا می‌شوید تمام رفتارهای شما ثبت می‌شود و این فضا در اصل ایجاد شده تا چیزی پاک نشود. جست‌وجویی که انجام می‌دهید، فیلمی که می‌بینید، صوتی که گوش می‌کنید، نرم‌افزاری که دانلود می‌کنید و ... همه در مرورگر گوگل ثبت می‌شود. اگر باور نمی‌کنید می‌توانید به سایت https://myactivity.google.com/ مراجعه کنید تا رد پای دیجیتال خود را ببینید یا دو دکمه بسیار ساده ctrl + h را روی مرورگرتان بزنید تا تمام جست‌وجوهای خود، ساعت جست‌وجو، سایتی که به آن سر زدید، جزئیات تاریخ آنها و ... را مشاهده کنید.

مراقب رد پای دیجیتالمان باشیم

آیه 29 سوره جاثیه می‌فرماید: «هَذَا كِتَابُنَا يَنْطِقُ عَلَيْكُمْ بِالْحَقِّ إِنَّا كُنَّا نَسْتَنْسِخُ مَا كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ؛ اين است كتاب ما كه عليه شما به حق سخن مى‏‌گويد ما از آنچه می‌کرديد نسخه برمى‏‌داشتيم». فضای سایبری به ما می‌گوید که هر کاری می‌کنید در سامانه‌های ما ثبت و ضبط می‌شود پس باید مراقب رد پای دیجیتالمان باشیم و بدانیم از خودمان در این فضا چه باقی می‌گذاریم، چه چیزی را جست‌وجو می‌کنیم، چه چیزی را دانلود و چه چیزی را گوش می‌دهیم و البته چه پیامی را می‌فرستیم.

خدای فضای مجازی همان خدای فضای حقیقی است

یادمان باشد خدای فضای مجازی همان خدای فضای حقیقی است. غیبت در فضای مجازی مثل غیبت در فضای حقیقی است، هتک آبرو و ارسال خبری که از صحت و سقم آن اطلاع دقیق نداریم به همان مقدار بد است که در فضای واقعی به یک نفر اتهام بزنیم. چقدر بد است که در فضای واقعی با کسی بگومگو کنیم؟ بگو مگو کردن در فضای مجازی هم همان آثار را دارد و همه این کارها ثبت می‌شود.

افرادی هستند که حتی با تخصص‌های ساده دنبال رد پای دیجیتال افراد دیگر می‌گردند؛ شاید فرزند ما اکنون کوچک باشد و شخص مهمی محسوب نشود، شاید اکنون که ما نوجوان و جوان هستیم کاره‌ای نباشیم اما آیا بعداً هم کاره‌ای نخواهیم بود؟ آیا بعداً رد پای دیجیتال ما مهم نخواهد شد؟ آیا تفریح فرزندان ما این نخواهد بود که ببینند پدرها و مادرشان چه علایقی داشته‌اند؟ بعداً که وقت ازدواج من نوجوان شد رد پای دیجیتال من را دچار مشکل نمی‌کند؟ پس از اکنون باید به فکر اطلاعات ثبت شده در فضای مجازی باشیم.

انتهای پیام
captcha