باورهای غلطی که به طلاق ختم می‌شود / مشاوره پیش از ازدواج اجباری شود
کد خبر: 3957318
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۸
پایان فصل مشترک / ۵

باورهای غلطی که به طلاق ختم می‌شود / مشاوره پیش از ازدواج اجباری شود

یک روانشناس و کارشناس خانواده گفت: آنچه که در خراسان‌جنوبی دیده می‌شود این است که مردم چندین باور غلط در مورد ازدواج و زندگی مشترک دارند که گاهی همین باورها به طلاق ختم می‌شود؛ یک باور مهم و غالب این است که افراد فکر می‌کنند اگر فرزنددار شوند مشکلات رفع می‌شود و اختلافات از بین می‌رود، در حالی که زن و شوهر باید یاد بگیرند برای خود زندگی کنند.

باورهای غلطی که به طلاق ختم می‌شودعفت آی، یک روانشناس و کارشناس خانواده در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی با اشاره به فقدان آموزش‌های مناسب در حوزه ازدواج و خانواده، اظهار کرد: ریشه مهم‌ترین علت‌های طلاق در کشور فقدان آموزش‌های مناسب است و نیازمند آموزش‌های لازم در زمینه‌های مختلف رشد فردی و اجتماعی هستیم .

وی با بیان اينکه ازدواج زودهنگام یکی دیگر از علل طلاق‌هاست، افزود: گاهی اوقات مشکل این است کسی که ازدواج می‌کند هنوز به مرحله خودشناسی نرسیده است.

آی با اشاره به اینکه در خراسان‌جنوبی بیشتر ازدواج‌ها در زمان نوجوانی انجام می‌شود، تصریح کرد: ازدواج در سنین پایین توصیه نمی‌شود چراکه در این سن خلق‌وخوی فرد ناپایدار است و نمی‌تواند فرد دیگری را به عنوان همسر در کنار خود بپذیرد در نتیجه مشکل ایجاد می‌شود.

این روانشناس ادامه داد: در حالی که نوجوان هنوز دریای طوفانی احساس خود را مدیریت نکرده و وارد مرحله ازدواج می‌شود، معلوم است که این ازدواج به طلاق ختم می‌شود. اختلاف بر سر مسائل مالی نیز یکی دیگر از علل است، چراکه اکثرا وقتی پسر ازدواج می‌کند که هنوز شغلی نداشته و این امر مشکل‌ساز است.


بیشتر بخوانید:


آی بیان کرد: در روایات داریم که اگر از یک در فقر وارد شود از طرف دیگر ایمان می‌رود و از دست رفتن ایمان به معنای از دست دادن خوشبختی است.

وی با بیان اينکه قبل از ازدواج فرد باید استانداردهایی برای ازدواج داشته باشد، اظهار کرد: مشکلات روحی و روانی زوجین نیز یکی ديگر از علل طلاق در سال‌های اخير است، چراکه بیشتر افراد قبل از درمان این امر وارد فرآیند ازدواج می‌شوند.

این‌ روانشناس گفت: یکی دیگر از علت‌ها که در خراسان‌جنوبی بسیار بارز است، تفاوت‌های فرهنگی است؛ در واقع اهمیت خصوصیات فردی در ازدواج سنتی در نظر گرفته نشده است و این علل مهم‌ترین علل طلاق در کل کشور است.

آی با بیان اينکه درصد بسیار زیادی از طلاق‌ها به دلیل جدی نگرفتن شخصیت فرد در کودکی است، افزود: وقتی ما در کودکی به کودک خود مدیریت بحران، مدیریت هیجان و بروز خشم را یاد نداده‌ایم چگونه از او انتطار داریم وقتی بزرگ شد زندگی زناشویی خود را به‌خوبی مدیریت کند.

وی اضافه کرد: درصد بسیاری از طلاق‌ها به‌دلیل خوب شکل نگرفتن شخصیت کودکان در بحران‌هاست؛ وقتی این فرد ازدواج می‌کند نمی‌تواند خشم خود را کنترل کند و این امر باعث سردی رابطه و دور شدن از یکدیگر و طلاق می‌شود. بنابراین، تربیت ما بسیار مهم است.

آی با تأکید بر آموزش خانواده‌ها برای تربیت فرزندان، اظهار کرد: یکی از راهکارها بهره گرفتن از مشاوره پیش از ازدواج است، اما در کنار آن در سال‌های اخیر کارهایی در آموزش و پرورش در حال انجام است تا شخصیت کودک برای آمادگی زندگی مشترک شکل بگیرد؛ از جمله آموزش مهارت‌های زندگی و آموزش مدیریت خانواده در مدارس که بسیار اثربخش است.

وی با بیان اينکه کتاب‌ها و آموزش‌ها افراد را برای ازدواج آماده می‌کند، ادامه داد: در حوزه بهزیستی طرح آماده‌سازی جوانان قبل از ازدواج از طرح‌های بسیار اثربخش است که می‌تواند افراد را در این زمینه توانمند کند.

این روانشناس با تأکید بر اينکه برگزاری کارگاه‌های قبل از ازدواج و کارگاه خودشناسی و مشاوره پیش از ازدواج بسیار اثربخش خواهد بود، افزود: این دو کارگاه را در سطح استان برگزار می‌شود.

آی با اشاره به تأثیر مدگرایی و فضای مجازی بر روابط زوجین، اظهار کرد: مدگرایی و دوری از شخصیت و اسراف یکی از ریشه‌های اصلی طلاق است که در دنیای امروز افراد بسیار گرایش به مد دارند؛ عواملی مانند تبلیغات ماهواره‌ای و فضای مجازی افرادی را تحت تأثیر قرار می‌دهد که ضعف شخصیتی دارند و این امر روی زندگی خانوادگی افراد و روابط آنان تأثیرگذار است.

وی با بیان اینکه اعتقادات دینی عموما نقش حفاظت‌کننده در برابر این عوامل تهدیدکننده دارند، افزود: یکی از نتایج مد مصرف‌گرایی است که می‌تواند تأثیرات بدی را در شخصیت فردی و اقتصاد خانواده بگذارد و بنیان خانواده را تضعیف کرده و باعث دوری زوجین از یکدیگر می‌شود.

روانشناس و کارشناس خانواده افزود: همان‌گونه که گفتیم تربیت کودکی تاثیر مستقیم روی زندگی خانوادگی فرد در بزرگسالی دارد و بسیار ضرورت دارد که کودکان ما با کمک مشاور مهارت‌های 10 گانه زندگی را بیاموزند؛ اگر بخواهیم این آموزش‌ها ارائه شود لازم است زیرساخت‌های جامعه آماده باشد که متأسفانه آمادگی لازم را ندارند.

آی بیان کرد: کودکان باید یاد بگیرند که پول شخصیت نمی‌آورد اما عملا در جامعه می‌بیند پول باعث ارزش‌آفرینی فرد است و در اینجاست که باورهایش با آنچه تربیت شده مغایرت پیدا می‌کند.

وی با بیان اينکه چون زیرساخت لازم را نداریم کودکان این مهارت را یاد نمی‌گیرند، افزود: این نگرش باید در کودکان ایجاد شود و برای این کار باید زیرساخت‌ها را اصلاح کنیم.

روانشناس و کارشناس خانواده با تأکید بر ضرورت مشاوره قبل از ازدواج، ادامه داد: مشاوره می‌تواند هم مهارت‌های فردی و هم آگاهی را در رابطه با ازدواج بالا ببرد و فرد بداند ازدواج چیست.

مشاوره پیش از ازدواج اجباری شود 

آی اظهار کرد: یک فرد در جامعه باید بداند ازدواج کار آسانی نیست، چراکه دو فرد با دو ژنتیک مختلف و دو تربیت و دیدگاه مختلف باید در کنار یکدیگر زندگی کنند. زوج‌ها با آموزش‌های زوج درمانی می‌توانند مشکلات‌شان را حل کنند.

وی با بیان اينکه ای کاش مشاوره پیش از ازدواج جدی و اجباری بود، گفت: فرد در مشاوره‌ می‌آموزد طلاق یک سری آسیب‌هایی دارد که می‌تواند با مشاوره آن‌ها را کاهش دهد؛ نکته دیگر این است که سهم دو نفر در طلاق مساوی است و باید این امر را بپذیریم که طلاق سهم دارد حال یک نفر سهمش بیشتر است و دیگری کمتر؛ پذیرش سهمی از طلاق، آسیب‌پذیری پس از آن را کاهش می‌دهد.

روانشناس و کارشناس خانواده با اشاره به اینکه فرد باید شرایط بعد از طلاق را بشناسد، تصریح کرد: فردی که می‌خواهد طلاق بگیرد باید به استقلال مالی، عاطفی و فکری برسد و باید یک معنایی برای زندگی خود با کمک مشاور پیدا کرده و ایرادات خود را بپذیرد و خود را برای آغاز زندگی جدید اصلاح کند.

وی با اشاره به ترس از مشاور که در جامعه جا افتاده است، افزود: کلا انسان‌ها از اینکه تحقیق کنند ترس دارند و ترس از مشاور به خاطر عدم آگاهی است در صورتی که اگر این آگاهی وجود داشته باشد بسیاری از مشکلات مدیریت می‌شود.

ضرورت توجه به ازدواج سنتی _ مدرن 

این روانشناس بیان کرد: آنچه که در خراسان‌جنوبی دیده می‌شود این است که مردم چندین باور غلط در مورد ازدواج و زندگی مشترک دارند که گاهی همین باورها به طلاق ختم می‌شود؛ باور اول این است که افراد فکر می‌کنند اگر فرزنددار شوند مشکلات رفع می‌شود و اختلافات از بین می‌رود در حالی که زن و شوهر باید یاد بگیرند برای خود زندگی کنند، چراکه فرزند مهمان خانه پدر و مادر است و روزی می‌رود.

آی ادامه داد: باور دوم این است که عشق پس از ازدواج ایجاد می‌شود در حالی که باید آن احساس عشق و علاقه قبل از ازدواج وجود داشته باشد.

وی بیان کرد: باور بعدی عدم آشنایی کامل قبل از ازدواج به‌دلیل وجود عقاید اشتباه است، در حالی که مدت آشنایی قبل از ازدواج باید حداقل شش ماه باشد و پیشنهاد می‌دهیم ازدواج‌ها از حالت سنتی به حالت سنتی مدرن تبدیل شوند در این صورت مشاوره پیش از ازدواج اهمیت پیدا کرده دوران آشنایی طولانی‌تر می‌شود و ازدواج‌های زودهنگام کاهش پیدا کرده و دیگر فرزندپروری تنها راهکار حل اختلافات نخواهد بود.

انتهای پیام
captcha