یکی از مهم‌ترین آسیب‌های مدیریتی، نبود رویکرد عملی تفکر راهبردی است
کد خبر: 3955803
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۲
معاون وزیر آموزش و پرورش:

یکی از مهم‌ترین آسیب‌های مدیریتی، نبود رویکرد عملی تفکر راهبردی است

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش گفت: یکی از مهم‌ترین آسیب‌های مدیریتی این است که تفکر راهبردی را در حوزه عمل نداریم و نگاهمان برای حل مسائل به بیرون است.

یکی از مهم‌ترین آسیب‌های مدیریتی، نبود رویکرد عملی تفکر راهبردی استبه گزارش ایکنا از خراسان‌جنوبی، علیرضا کاظمی، امروز ۵ اسفندماه در نشست مشترک شورای معاونین اداره کل و مدیران شهرستان‌ها و مناطق استان که با حضور مدیران، معاونین و مربیان تربیتی مدارس در بستر شبکه شاد برگزار شد، از جذب و به کارگیری ۸ هزار نیروی جدید تربیتی برای سال تحصیلی آینده خبر داد و اظهار کرد: تربیت اسلامی مهم‌ترین مأموریت آموزش و پرورش است و مسیر رسیدن به حیات طیبه نیازمند توجه به ساحت‌های تعلیم و تربیت به صورت متوازن است.

وی، از طراحی جدید برای تربیت مربی امور تربیتی با رویکرد مهندسی فرهنگی، آسیب‌های اجتماعی، سواد رسانه‌ای و آگاه به متدهای روز تربیتی از مهرماه ۱۴۰۰ خبر داد و تصریح کرد: لازمه تسریع در دست‌یابی به اهداف سند تحول، گذر از نظام مبتنی بر آموزش صرف به سوی موقعیت های تربیتی رشدمدار است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش، تربیت را ایجاد رفتار مطلوب پایدار در متربی به صورت تدریجی و تکاملی دانست و ادامه داد: مربیان تربیتی به عنوان الگوهای ملموس نظام تعلیم و تربیت اسلامی، ایرانی هستند و لازمه اثرگذاری فرایندهای تربیتی در متربیان، ایمان، اخلاص و بروز و ظهور این فرایندها در گفتار و سیره عملی مربی است.

کاظمی با اشاره به اینکه مدیران و مربیان تربیتی فرماندهان خط مقدم جبهه تعلیم و تربیت در این شرایط سخت کرونایی هستند، اظهار کرد: عامل اصلی وجود تضادها در جامعه، کمبود انسان‌های عالم، عامل و الگو است.

وی افزود: داشتن تفکر راهبردی، مشارکت و بسیج همگانی برای اجرای تفکر راهبردی، تزریق نگاه یاورانه در بدنه مدیریتی، انتقاد پذیری و داشتن برنامه راهبردی، پنج عامل موفقیت در حوزه تربیت به شمار می‌روند.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش، از تربیت به عنوان محصول مشترک و برون داد سه نهاد بزرگ خانواده، مدرسه و جامعه یاد کرد و ادامه داد: تربیت تنها در کلاس درس اتفاق نمی‌افتد از این رو ضروری است مدیران مدارس، الگوها و موقعیت‌های تربیتی را در تمام ساحت‌ها برای معلمین و مربیان خلق کنند.

کاظمی ادامه داد: موقعیت‌های تربیتی در حوزه پرورشی فرهنگ‌ساز بوده و لازمه این فرهنگ‌سازی توجه وافر به تشکل‌های دانش‌آموزی در راستای ایجاد تمدن نوین اسلامی و گام دوم انقلاب است.

وی افزود: اگر قرار باشد در حوزه مدیریتی خود موفق باشیم و چند مسأله را حل کنیم باید اصولی را رعایت کنیم که مهم‌ترین آن‌ها داشتن تفکر راهبردی، مشارکت و استفاده از خرد جمعی، فرهنگ سازمانی، عشق به کار و برنامه راهبردی است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین آسیب‌های مدیریتی این است که تفکر راهبردی را در حوزه عمل نداریم و نگاهمان برای حل مسائل به بیرون است، یادآور شد: رفتار پادگانی در مدارس فایده‌ای نداشته و نتیجه نامطلوب دارد؛ لذا شعار ما در حوزه پرورشی این است که برای خلق هویت‌های تربیتی هر دانش‌آموز حداقل یک تشکل و یک نقش ایجاد شود.

انتهای پیام
captcha