نگاه تخصصی به صحیفه سجادیه در برنامه‌های مؤسسات قرآنی
کد خبر: 3954324
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۵

نگاه تخصصی به صحیفه سجادیه در برنامه‌های مؤسسات قرآنی

مدیرعامل مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت عروة‌الوثقی بیرجند با اشاره به تدوین طرح آموزشی صحیفه سجادیه در این مؤسسه، گفت: در زمینه صحیفه سجادیه در این سال‌ها آن گونه که باید و شاید کار لازم صورت نگرفته است؛ لذا این طرح می‌تواند نقطه آغازی در استان و کشور باشد تا با استفاده از استعدادها در این زمینه و مطابق با هر گروه سنی، محتواسازی لازم صورت گیرد.

پرداخت تخصصی به صحیفه سجادیه در متن برنامه‌های یک مؤسسه قرآنی / تلاش می‌کنیم در کشور الگوساز شویممحمدمهدی دیانی، مدیرعامل مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت عروة‌الوثقی بیرجند و عضو  هیئت علمی دانشگاه در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی اظهار کرد: صحیفه سجادیه، پس از قرآن در کنار نهج‌البلاغه از ذخایر معنوی مهمی است که برای آن مانندی وجود ندارد.

وی افزود: اهمیت این اثر ارزشمند تا آنجاست که همچنان که نهج‌البلاغه، اخ القرآن نامیده‌اند صحیفه سجادیه با عنوان اخت القرآن و زبور آل محمد و انجیل اهل بیت(ع) تعبیر شده است و امام راحل می‌فرمایند: «صحیفه سجادیه نمونه کامل قرآن ساعد است».

مدیرعامل مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت عروة‌الوثقی بیرجند با بیان اینکه این اثر ارزشمند حاوی ادعیه‌ای است که دارای مضامین رفیع عرفانی و تربیتی بوده و یک دوره کامل اعتقادات و اخلاقیات اسلامی را مرور می‌کند، تصریح کرد: از سویی دیگر مقام معظم رهبری تأکید فراوانی بر نشر و گسترش سبک زندگی اسلامی دارند تا آنجا که در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، یکی از توصیه‌های هفت گانه بر سبک زندگی اسلامی بنا نهاده شده است.

دیانی با بیان اینکه در این راستا و بر پایه این تأکیدات، کانون قرآن و عترت عروة‌الوثقی که متعلق به مکتب نرجس است طرحی را با عنوان آیین زندگی در صحیفه سجادیه به اجرا درآورده است، اظهار کرد: البته اکنون در حال تدوین مقدمات اجرایی کار هستیم.

تفکرسازی براساس سلیقه مخاطب 

وی هدف از اجرای این طرح را شناساندن، معرفی و ترویج سبک زندگی اسلامی براساس سیره امام سجاد(ع) و آشنایی با سیره و زندگانی این امام برشمرد و گفت: جامعه هدف این  طرح کودکان، دانش‌آموزان، نوجوانان، دانشجویان و کارمندان ادارات و سازمان‌ها هستند که برای هریک براساس نوع کار و سن برنامه‌ریزی شده است.

مدیرعامل مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت عروة‌الوثقی بیرجند با اشاره به مهم‌ترین فعالیت‌هایی که در این طرح درنظر گرفته شده است، افزود: راه‌اندازی سایت و کانال در فضای مجازی با موضوع صحیفه سجادیه و معارف سجادی، انتشار فصل نامه یا گاهنامه و برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای سازمان‌ها، ادارات و ارگان‌ها با محوریت دعای مکارم‌الخلاق که دعای بیستم صحیفه سجادیه است، از جمله برنامه‌های تدوین شده است.

وی اظهار کرد: حضور مؤثر مؤسسات قرآنی در فضای مجازی با محتواسازی مطابق با سلیقه نسل جوان مهم است چراکه این نسل بیشتر اوقات خود را در فضا مجازی می‌گذراند و باید محتوایی اثربخش برای وی ارائه شود تا حتی شده او را لحظه‌ای به تفکر وادارد که در راستای این طرح، در فضای مجازی نیز ارائه برنامه خواهیم داشت.

دیانی از برگزاری کلاس‌های آموزشی به صورت مجازی و در صورت امکان حضوری با محوریت آموزش مفاهیم صحیفه سجادیه و شرح آن خبر داد و گفت: ترویج و تشویق مخاطبان به حفظ صحیفه به صورت معنوی و یا حتی مادی با در نظرگرفتن مهرکارت‌ها از دیگر برنامه‌های پیش‌بینی شده است.

وی با اشاره به اعطای تسهیلات در این حوزه برای تشویق هرچه بیشتر مخاطبان، تصریح کرد: در این طرح سعی خواهیم کرد صحیفه خوانی را ارتقاء داده و کاری کنیم که خوانش آن در خانه‌ها باب شود.

مدیرعامل مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت عروة‌الوثقی بیرجند با اشاره به انتشار پوسترهایی با محوریت این موضوع در اماکن عمومی و فضای شهری، افزود: جلسه سه شنبه‌های کودکانه برای آموزش معارف قرآن و صحیفه سجادیه به کودکان با ارائه داستان‌های قرآنی، شعر و سایر روش‌های اثربخش نیز از دیگر برنامه‌هاست.

دیانی به بعد دیگری از این طرح اشاره کرد و ادامه داد: تهیه بسته‌های غذایی و فرهنگی برای اقشار آسیب‌پذیر، مستمندان، ایتام و افرادی که در جریان بیماری کرونا آسیب دیدند، نیز از دیگر برنامه‌ها خواهد بود چراکه یکی از ابعاد زندگی اسلامی که مورد توجه تمام امامان به ویژه امام سجاد(ع) بوده، همین دستگیری از نیازمندان است.

وی با اشاره به برگزاری سه شنبه‌های تکریم با محوریت تکریم از خانواده‌های شهدا و پیشکسوتان قرآنی، افزود: در آستانه اجرای طرح هستیم و کارهای مقدماتی در حال انجام است.

نیازمند حمایت هستیم 

مدیرعامل مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت عروة‌الوثقی بیرجند بیان کرد: باتوجه به اینکه یکی از ارگان‌ها و سازمان‌هایی که می‌تواند در اشاعه و ترویج فرهنگ اهل بیت(ع) مؤثر باشد، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی است، بنابراین لازم است این نهاد از چنین طرح‌هایی حمایت لازم را داشته باشد.

دیانی با اشاره به سفر یک ماه گذشته معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به خراسان‌جنوبی، ادامه داد: در این سفر معاون وزیر قول مساعد برای حمایت‌های لازم را ارائه دادند که اگر این حمایت‌ها بیشتر شود می‌توانیم این طرح را توسعه دهیم و حتی برای سایر شهرهای استان و استان‌های دیگر کشور الگوسازی کنیم.

وی با بیان اینکه باتوجه به اینکه  کتاب قرآن و اهل بیت(ع) گرانبهاترین میراث ماندگار پیامبر اسلام(ص) هستند لازم است به اشاعه معارف اهل بیت(ع) در گستره جامعه بپردازیم، تصریح کرد: مؤسسات قرآنی که پرچمدار قرآن و این معارف بوده، ملجأ این اشاعه فرهنگی هستند.

موضوعی که سال‌ها نادیده گرفته شد 

مدیرعامل مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت عروة‌الوثقی بیرجند بیان کرد: این امر باید از یک مکان آغاز شود و چه مکانی بهتر از مؤسسات قرآنی که اصلا دلیل وجودی آن‌ها همین است، اما شاید در این سال‌ها پرداختن تخصصی به این موضوعات نادیده گرفته شده و آن چنان که باید به آن پرداخته نشده است.

دیانی ادامه داد: ممکن است در ابتدای شروع طرح، کاستی‌هایی وجود داشته باشد، اما در انتهای این طرح، اتفاقات مهمی برای فراگیر شدن مفاهیم صحیفه سجادیه در جامعه خواهد افتاد و حداقل گروه‌های مختلف در مورد این مضامین صحبت کرده و یا تفکر خواهند کرد و این تفکر، ابتدای رسیدن به سر منزل مقصود است.

وی بیان کرد: هرچند مؤسسات دیگری نیز وجود دارند و کارهای فاخر دیگری نیز در این سال‌ها انجام شده است مدعی اولین کار نیستیم، اما سعی می‌کنیم طرحی که تاکنون به این گستردگی به آن پرداخته نشده، به بهترین شکل ممکن انجام شود.

مدیرعامل مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت عروة‌الوثقی بیرجند یادآور شد: در زمینه صحیفه سجادیه در این سال‌ها آن گونه که باید و شاید کار لازم صورت نگرفته است؛ لذا این طرح می‌تواند نقطه آغازی در استان و کشور باشد تا با استفاده از استعدادها در این زمینه و مطابق با هر گروه سنی، محتواسازی لازم صورت گیرد.

معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، چندی پیش در سفر به خراسان‌جنوبی و بازدید از مؤسسات قرآنی بر توجه به آموزش صحیفه سجادیه در کنار قرآن در برنامه‌های مؤسسات قرآنی تأکید کرد.

انتهای پیام
captcha