چگونه آرزوهای طولانی را کنترل کنیم
کد خبر: 3953883
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۰
در کتاب «مدیریت آرزوهای طولانی از نگاه قرآن و حدیث» بررسی شد؛

چگونه آرزوهای طولانی را کنترل کنیم

نویسنده کتاب «مدیریت آرزوهای طولانی از نگاه قرآن و حدیث» گفت: کنترل آرزوهای طولانی یک مقوله تربیتی است که آیات قرآن و احادیث بر آن تأکید کرده‌اند، زیرا انسان را به راه خطا سوق می‌دهد.

چگونه آرزوهای طولانی را کنترل کنیمسجاد اسحاقی، نویسنده کتاب «مدیریت آرزوهای طولانی از نگاه قرآن و حدیث» در گفت‌وگو با ایکنا، درباره این اثر که موفق به کسب رتبه برتر در بخش تألیف کتاب بیست و پنجمین جشنواره قرآن و عترت دانشگاهیان و کارکنان وزارت بهداشت شده است، گفت: تأثیر آرزو‌های انسان بر اعمال و رفتار و حتی نحوه برخورد او با دیگران اجتناب‌ناپذیر است. انسان‌هایی که آرمان‌های الهی و مقدس دارند در مسیر تحقق آنها گام برمی‌دارند و در مقابل، هر معصیت و فسق و فجور زاییده یک آرزوی منفی و منحرف بوده و فرد خطاکار را به سوی خود می‌کشاند. به همین دلیل در روایات از آرزوهای طولانی به ام‌الرذائل یاد شده است.

وی با اشاره به اینکه این کتاب به دلیل موضوع جدیدش در مقوله تربیتی و روانشناختی مورد توجه قرار گرفته است، افزود: با توجه به اینکه در جامعه امروز ما بسیاری از مسائل و مشکلات اجتماعی از همین مسئله ناشی می‌شود، به همین دلیل نیاز به معرفت‌افزایی است تا جامعه به سوی اخلاق‌مداری حرکت کند بنابراین این نیازها و کمبودها ما را به سمت این موضوع هدایت کرد تا از زاویه نگاه قرآن و حدیث آن را مورد بررسی قرار دهیم. 

اسحاقی ادامه داد: متأسفانه چنین موضوعاتی کمتر مورد توجه محققان و مؤلفان قرآنی قرار گرفته است؛ از این رو با بهره‌گیری از آیات و روایاتی که به طور صریح یا با اشاره و کنایه به موضوع آرزو و ابعاد آن پرداخته‌ایم تا به شناختی جامع، دقیق و کاربردی از این مقوله دست یابیم و به طور کلی به این سؤال که آیا قرآن و روایات در اینگونه موضوعات سخنی برای گفتن دارد، پاسخ دهیم و ثابت کنیم که نه تنها سخن در این زمینه فراوان است بلکه می‌توانند یک نظام فکری درباره این موضوع ارائه دهد.

این نویسنده تصریح کرد: بنا به فرمایش حضرت علی(ع) نحوه بهره‌گیری صحیح از قرآن برای حل مسائل استنطاق از قرآن کریم است؛ در این صورت است که داروی هر دردی را می‌توان در آیات قرآن و روایات جست‌وجو کرد و ثابت کرد که پیام‌های دین اسلام هرگز شعاری نبوده، بلکه در عرصه زندگی کارآیی دارند و همواره می‌تواند راهگشای مشکلات به ظاهر لاینحل بشر باشد.

وی در ادامه بیان کرد: مفاهیم اساسی آرزو و ارتباط با سایر واژه‌های مرتبط، طول آرزو از نگاه قرآن و روایات و ماهیت آن، منشأ و خاستگاه پیدایش آرزوهای طولانی، پیامدها، آثار و نتایج، رابطه آن با مدیریت و برنامه‌ریزی برای آینده و راهبرد‌های اخلاقی و عملی در کنترل آرزوهای طولانی از مهم‌ترین مباحثی است که در این کتاب مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

انتهای پیام
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۰
کریم رشیدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۹/۱۱/۳۰ - ۱۱:۵۴
0
0
تشکر از این نوسینده عزیز.عالی بود.
برایشان ارزوی موفقیت دارم در همه مراحل زندگی
captcha