فعالیت 16 پایگاه خدمات اجتماعی در خراسان‌جنوبی
کد خبر: 3947498
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۲

فعالیت 16 پایگاه خدمات اجتماعی در خراسان‌جنوبی

مدیرکل بهزیستی خراسان‌جنوبی گفت: در حال حاضر ۱۶ پایگاه خدمات اجتماعی در کل استان با هدف توانمندسازی ساکنین سکونتگاه‌های غیررسمی و کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی در این مناطق مشغول به ارائه خدمات هستند.

ارسالی چهارشنبه /// فعالیت 16 پایگاه خدمات اجتماعی در خراسان‌جنوبی با هدف توانمندسازی ساکنین سکونتگاه‌های غیررسمیبه گزارش ایکنا، به نقل از روابط عمومی اداره‌کل بهزیستی خراسان‌جنوبی، علی عرب‌نژاد، مدیرکل بهزیستی خراسان‌جنوبی، گفت: در هر جامعه‌ای برای پاسخگویی به نیازهای مردم و حل مشکلات آنها تمهیداتی اتخاذ و برنامه‌هایی تدوین  و اجرا می‌شود.

وی افزود: کشور ما نیز از این قاعده مستثنی نیست و یکی از این برنامه‌ها، برنامه اورژانس اجتماعی است که در زمینه کنترل و کاهش بحران‌های فردی، خانوادگی و اجتماعی و توانمندسازی افراد در معرض آسیب و آسیب‌دیدگان اجتماعی و ساماندهی آنان در خانواده، در چهار فعالیت خط تلفن ۱۲۳، تیم خدمات سیار اورژانس اجتماعی، مرکز مداخله در بحران و پایگاه‌های خدمات اجتماعی با کادری مجرب و متخصص با هدف جایگزین کردن مداخلات روانی و اجتماعی قبل از مداخلات قضایی و انتظامی و حتی در کنار این نوع مداخلات، نقش مهمی ایفا می‌کند.

وی افزود: گروه‌های هدف مراکز اورژانس اجتماعی شامل کودکان آزاردیده، همسران آزاردیده، افرادی که اقدام به خودکشی کرده یا قصد خودکشی دارند، دختران و پسران فراری از منزل، زنان و دختران در معرض آسیب و آسیب‌دیده اجتماعی، اختلافات خانوادگی حاد، کودکان خیابانی و کار، افراد مبتلا به اختلال هویت جنسی و سایر افرادی که در شرایط حاد و بحرانی قرار دارند.

مدیرکل بهزیستی خراسان‌جنوبی بیان کرد: در گذشته ارائه خدمات به مردم فقط از طریق مراجعه افراد به مراکز و مؤسسات میسر بوده که این شرایط موجب تأخیر و یا کندی در ارائه و دریافت خدمات می‌شده است، اما امروزه سازمان بهزیستی با بهره‌گیری از تکنولوژی و با هدف تسهیل در معرفی و ارائه خدمات به گروه‌های هدف و در دسترس قرار دادن امکانات و خدمات به آنها در پی آن است تا در کوتاه‌ترین زمان و به بهترین شکل خدمات خود را به مردم و گروه‌های هدف سازمان معرفی و ارائه کند.

عرب‌نژاد ادامه داد: در همین راستا خط تلفن ۱۲۳ اورژانس اجتماعی با هدف در دسترس قرار دادن خدمات سازمان بهزیستی به آحاد مردم از سال۸۷ در استان راه‌اندازی شد.

وی اظهار کرد: در ۹ ماهه سال جاری، تعداد ۸۳۷۱ تماس مرتبط با گروه‌های هدف برنامه اورژانس، به خط ۱۲۳ برقرار شده است که از این تعداد ۱۶۷۸ مورد با مداخلات تلفنی کارشناسان حل شده و تعداد ۱۱۹۷ مورد به خدمات اجتماعی سیار و ۹۷۵ مورد به مرکز مداخله در بحران ارجاع و مابقی تماس‌ها به سایر مراکز درون سازمانی و برون سازمانی ارجاع شده است.

بیشترین ارتباط با 123 در مورد اختلافات حاد خانوادگی بوده است

عرب‌نژاد تصریح کرد: بیشترین ارتباط با خط ۱۲۳ در ۹ ماهه سال جاری  به ترتیب شامل اختلافات حاد خانوادگی، کودک‌آزاری و همسرآزاری است.

وی افزود: اجتماعات انسانی به‌ویژه در کلان شهرهای چند میلیونی به علت پیچیده‌تر شدن روابط اجتماعی دچار مشکلات اجتماعی فراوانی هستند که در راستای جلوگیری و رفع مشکلات و آسیب‌های اجتماعی باید خدمات متناسبی با حداقل سه ویژگی (به موقع بودن، تخصصی بودن، در دسترس بودن) ارائه کرد.

مدیرکل بهزیستی خراسان‌جنوبی بیان کرد: یکی از راه‌های اجرایی شدن این سه ویژگی، ایجاد زمینه‌ای برای ارائه خدمات سیار مبتنی بر جامعه است که در این راستا دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی بهزیستی کشور، برنامه خدمات اجتماعی سیار را تدوین کرده که از سال ۱۳۸۷ با خودروهای استاندارد آغاز به کار کرده است.

عرب‌نژاد ادامه داد: در حال حاضر در خراسان‌جنوبی، ۹ خودرو خدمات اجتماعی سیار فعال است که در ۹ ماهه سال جاری به تعداد ۲۰۶۲ نفر از گروه‌های هدف برنامه اورژانس در کل استان، خدمات سرپایی و در محل ارائه شده است.

وی افزود: از این تعداد ۶۹۵ مورد با مداخله در محل مشکل‌شان حل شده است و مابقی پس از دریافت خدمات روانشناسی و مددکاری، جهت دریافت خدمات تخصصی تر به سایر مراکز درون و برون سازمانی ارجاع شده‌اند.

مدیرکل بهزیستی خراسان‌جنوبی تصریح کرد: اختلافات خانوادگی حاد، بدسرپرستی، کودک‌آزاری و همسرآزاری به ترتیب بیشترین گزارش‌های تیم سیار بوده است.

عرب‌نژاد اظهار کرد: این مرکز به عنوان اصلی‌ترین مرکز حوزه آسیب‌های اجتماعی از سال۸۷ با هدف کنترل و کاهش بحران‌های فردی، خانوادگی و اجتماعی راه‌اندازی شد و در حال حاضر در ۱۰ شهرستان به ارائه خدمات روانشناسی، مددکاری، حقوقی به گروه هدف برنامه اورژانس اجتماعی می‌پردازند.

وی تصریح کرد: در ۹ ماهه سال جاری تعداد ۱۶۸۳ نفر از گروه‌های هدف برنامه اورژانس اجتماعی از خدمات این مرکز بهره‌مند شده‌اند و از این تعداد، ۱۱۴ نفر پس از حل مشکل به خانواده بازگشت داده شده‌اند و مابقی جهت بهره‌‎مندی از خدمات تخصصی‌تر به سایر مراکز درون و برون‌سازمانی ارجاع شده‌اند.

کودک آزاری و همسرآزاری؛ در صدر آسیب‌های گزارش شده

عرب‌نژاد ادامه داد: بیشتر گزارشات ثبت شده در مراکز مداخله در بحران به ترتیب شامل کودک‌آزاری و همسرآزاری است که در مقایسه با مدت مشابه در ۹ ماهه ۹۸ کودک‌آزاری (۳۷درصد افزایش رشد ) و همسرآزاری (۲۰-درصد کاهش) داشته است.

وی افزود: با توسعه شهرنشینی از دو دهه گذشته سکونتگاه‌های غیر رسمی و حاشیه‌نشینی شهرها گسترش یافته و با توجه به گسترش تعداد کثیری از گروه هدف سازمان در سکونتگاه‌های غیر رسمی که آسیب‌پذیری بالاتری دارند، ضروری است که خدمات تخصصی سازمان به‌طور خاص و با توجه ویژه‌ای از طریق پایگاه‌های اورژانس اجتماعی در این مناطق  به صورت محلی و مبتنی بر جامعه ارائه شود.

مدیرکل بهزیستی خراسان‌جنوبی بیان کرد: پایگاه‌های خدمات اجتماعی با هدف شناسایی، آگاه‌سازی عمومی، معرفی خدمات سازمان و مداخله در موارد ضروری با استفاده از مردم منطقه و ظرفیت‌های موجود محلی راه‌اندازی شده است.

عرب‌نژاد اظهار کرد: در حال حاضر ۱۶ پایگاه خدمات اجتماعی در کل استان با هدف توانمندسازی ساکنین سکونتگاه‌های غیررسمی و کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی در این مناطق مشغول به ارائه خدمات هستند.

وی یادآور شد: در ۹ ماهه سال جاری تعداد 24 هزار و 864 خدمت توسط پایگاه‌های خدمات اجتماعی در قالب شناسایی ساکنین(۶۹۶۴ نفر)، تشکیل پرونده جهت ارائه خدمات تخصصی مددکاری و روانشناسی(۴۸۴۷ نفر) و  برگزاری برنامه‌های آموزشی و فرهنگی از قبیل مهارت‌های زندگی، پیشگیری از اعتیاد، پیشگیری از خشونت و... در راستای کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی(۱۳۰۵۳ نفر) به ساکنین مناطق حاشیه‌نشین ارائه شده است.

انتهای پیام
captcha