آنچه باید در آموزش مجازی قرآن به کار برد
کد خبر: 3937507
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۷

آنچه باید در آموزش مجازی قرآن به کار برد

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش خراسان‌جنوبی با بیان اینکه در آموزش مفاهیم قرآنی و قواعد قرآنی، معلمان حتما از تمثیل که به عینی‌سازی مفاهیم کمک می‌کند، استفاده کنند، گفت: باید متناسب با مخاطب آموزش‌ها را برنامه‌ریزی کرد چراکه برای همه دوره‌های تحصیلی نمی‌توان با یک روش قرآن‌آموز شد.

آنچه باید در آموزش مجازی قرآن به کار بردفرشید جعفری، معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی اظهار کرد: در زمینه آشنایی دانش‌آموزان با تولید محتوا در فضای مجازی، با همکاری دبیران کار و فناوری آموزش نرم‌افزارهای تولید محتوا به دانش‌آموزان صورت گرفته است.

وی افزود: معرفی سایت‌های معتبر و سالم به دانش‌آموزان، انتشار آثار برتر دانش‌آموزان در گروه‌های دانش‌آموزی، تشویق و ترغیب دانش‌آموزان به تولید آثار با توجه به مناسبت‌های مختلف مذهبی و ملی و برگزاری مسابقات مختلف برای تقدیر و تشویق دانش‌آموزان به تولید آثار بهتر در فضای مجازی نیز از دیگر اقدامات در این زمینه بوده است.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش خراسان‌جنوبی ادامه داد: قالب تولید محتوا و نحوه تولید اثر از طریق کانال مشاوران خراسان‌جنوبی به مشاورین ارائه شده و آنها نیز در گروه‌های مدرسه به دانش‌آموزان آموزش داده‌اند.

جعفری با اشاره به مشکلاتی که آموزش در فضای مجازی با آنها روبرو است، افزود: از آنجایی که شبکه آموزش شاد بستر مناسب آموزش کشور برای دانش‌آموزان است، لذا نیاز به زیرساخت‌هایی قوی دارد که لازم است نسبت به تقویت آن اقدام شود.

وی با اشاره به بایسته‌های آموزش‌های پرورشی در فضای مجازی، تصریح کرد: از آنجائیکه مسئله پرورش و تربیت باید به صورت چهره به چهره و حضوری باشد و اثرگذاری آن بدین صورت بیشتر می‌شود؛ لذا استفاده از فضای مجازی در این مورد بسیار سخت و ظریف است.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش خراسان‌جنوبی ادامه داد: آموزش فعالیت‌های پرورشی باید یک قدم جلوتر از سایر آموزش‌ها در زمینه به روز بودن و جذاب بودن و کشف استعدادها و برقراری ارتباط بیشتر بین دانش‌آموز و مربی صورت پذیرد که توجیه و آموزش عوامل پرورشی مدارس برای استفاده از فضای مجازی می‌تواند کمک شایانی کند.

جعفری ادامه داد: محتواهای بارگذاری شده نیز باید کوتاه و مختصر باشد و مطالب اساسی و مهم تنها بارگذاری شوند تا دانش‌آموزان در انبوهی از اطلاعات گم نشوند؛ همچنین استفاده از تولیدات اثرگذار و مورد علاقه دانش‌آموز از مهم‌ترین فاکتورهای اثرگذاری است که باید مورد تاکید قرار گیرد.

سن دانش‌آموزان را در تدریس درنظر بگیریم

وی با اشاره به الزامات سبک‌ها و روش‌های جدید در آموزش قرآن، افزود: با توجه به اهمیت تربیت قرآنی دانش‌آموزان بهتر است دبیران در هنگام تدریس با توجه به سن دانش‌آموز از آموزش‌های قرآنی جذاب و زیبا استفاده کنند.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش خراسان‌جنوبی بیان کرد: در این سال‌ها فعالیت‌های چشمگیری در زمینه قرآنی در فضای مجازی ایجاد شده و جوانان، نوجوانان و کودکان از این امکانات ایجاد شده و نرم‌افزارهای مفید استفاده کردند.

جعفری ادامه داد: از الزامات روش‌های جدید در آموزش قرآن می‌توان به مواردی اشاره کرد؛ باید متناسب با مخاطب آموزش‌ها را برنامه‌ریزی کرد چراکه برای همه دوره‌های تحصیلی نمی‌توان با یک روش قرآن‌آموز شد.

وی افزود: استفاده از ابزارهای جدید به جذاب‌سازی آموزش کمک کرده و باعث جذب نوجوانان به آموزش‌های قرآنی می‌شود که مواردی همچون موشن‌گرافی، پادکست‌های صوتی، کلیپ‌های چند دقیقه‌ای و... می‌تواند تأثیر را افزایش دهد.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش خراسان‌جنوبی با بیان اینکه لازم است برای آموزش غیرحضوری از نرم‌افزارهای آموزش دوطرفه استفاده کرد، تصریح کرد: در آموزش مفاهیم قرآنی و قواعد قرآنی، معلمان حتما از تمثیل که به عینی‌سازی مفاهیم کمک می‌کند، استفاده کنند.

جعفری با بیان اینکه به طور مثال برای آموزش وقف از تابلوی ایست برای آموزش حروف مقطعه از قطار و برای آموزش مد از کش و... استفاده کنیم، یادآور شد: محتوای آموزشی باید متناسب با سطح مخاطب از تصاویر جذاب استفاده شود.

انتهای پیام
captcha