روش‌های آموزش قرآن نیازمند بروزرسانی است
کد خبر: 3937274
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۲
یک مربی قرآن:

روش‌های آموزش قرآن نیازمند بروزرسانی است

مربی فعالیت‌های پرورشی و قرآنی دارالقرآن صاحب‌الزمان(عج) بیرجند گفت: آموزش قرآن نیز مانند هر آموزش دیگری نیازمند بروزرسانی است که اکنون در نظام آموزشی کشور به آن پرداخته شده است.

بایسته‌های آموزش قرآن به شیوه‌های جدیدحجت‌الاسلام ایمان حسنی، مربی فعالیت‌های پرورشی و قرآنی دارالقرآن صاحب‌الزمان(عج) بیرجند در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی با اشاره به مقایسه شیوه‌های قدیم و جدید آموزش قرآن، اظهار کرد: تفاوت بین آموزش قدیم و جدید در چندین مورد است که شامل نوشتن، روش فراگیری، روش آموزش مفاهیم، روش تدریس و امثال آن است.

وی افزود: در شیوه‌های قبلی از روش سوادآموزی استفاده می‌شد، اما در روش جدید، سوادآموزی جایگاهی ندارد و از زبان‌آموزی در آموزش یعنی شنیدن و گفتن بهره می‌بریم.

این مربی قرآن بیان کرد: در شیوه‌های قبلی فاصله بین هر جلسه طولانی بود، اما در شیوه‌های جدید آموزش استمرار دارد و این امر به ماندگاری مطالب در ذهن قرآن‌آموز کمک بسزایی می‌کند.

حسنی با بیان اینکه در شیوه‌های قدیم آموزش بیشتر تئوری بود، اما اکنون عملی و کاربردی کار می‌شود، افزود: در قدیم، بیشتر معارف در قابل تعریف و توضیح اصطلاحات برای قرآن‌آموز بیان می‌شد و قواعد خاص نداشت، اما در قواعد جدید مربی سعی می‌کند مخصوصا در حوزه کودک و نوجوان، با زبان کودکانه آموزش‌ها را ارائه کند.

وی با بیان اینکه اکنون مربیان قرآن به سطح سواد قرآن‌آموز نیز توجه داشته و آموزش‌ها را براساس آن می‌چینند، تصریح کرد: در قدیم بیشترین توجه معلم به رسانه‌های دیداری بود، اما در شیوه‌های جدید علاوه بر نگاه دیداری به رسانه‌های شنیداری نیز تأکید می‌شود.

این مربی قرآن بیان کرد: در شیوه‌های جدید با توجه به ذوق و سلیقه قرآن‌‌آموز، وسایل کمک آموزشی بیشتر استفاده می‌شود و بیشتر معلمان قرآن در کلاس‌های روخوانی و روان‌خوانی و حفظ از نرم‌افزارهای قرآنی استفاده می‌کنند.

حسنی با بیان اینکه اکنون فضا برای معلم آماده است تا با قرآن‌آموز خود با شیوه به‌روز کار کند، اظهار کرد: در گذشته امر تدریس به‌گونه‌ای بود که از ابتدای کلاس براساس قواعد کلی، آموزش پیش می‌رفت و قرآن‌آموزان تنها مستمع بودند.

وی افزود: در شیوه جدید امر تدریس در میان فعالیت‌های عملی انجام شده و آموزش از حالت سخنرانی خارج شده و قرآن‌آموز و معلم، هر دو در کلاس فعال هستند.

این مربی قرآن بیان کرد: در شیوه‌های قدیم، معلم رکن اصلی تدریس محسوب می‌شد و وظیفه اصلی او تدریس بود که وقت بسیاری را اکثرا بدون اثرگذاری می‌گرفت.

حسنی با بیان اینکه در شیوه‌های جدید، معلم سعی می‌کند در بین تلاوت قرآن‌آموز، توضیحاتی به وی دهد، افزود: دانش علمی دانش‌آموز در تدریس جدید مورد توجه قرار گرفته، اما در شیوه‌های قدیم موضوع مورد تدریس با میزان یادگیری و تسلط دانش‌آموزان رابطه مستقیم داشت.

وی ادامه داد: در شیوه‌های جدید، معلم بر فنون مختلف شیوه‌های کلاس‌داری و میزان مهارت دانش‌آموزان تأکید داشته و در طول تدریس آن را رعایت می‌کند.

این مربی قرآن بیان کرد: در شیوه‌های قبلی نوار صوتی در پایان و بخش کوتاهی از کلاس مورد استفاده قرار می‌گرفت، اما در روش جدید تدریس، نوار صوت یک رسانه محسوب می‌شود و بدون آن امر تدریس ناقص است.

حسنی با بیان اینکه به این ترتیب معلم با استفاده از روش استماع، بیان، استمرار و تکرار از نوار صوتی استفاده می‌کند، ادامه داد: در دارالقرآن آموزش و پرورش استان از شیوه‌های جدید و نرم‌افزارهای قرآنی برای اثربخشی بیشتر آموزش بهره می‌بریم.

وی افزود: مزیت شیوه‌های جدید این است که معلمان می‌توانند شیوه‌های جدید قرآن را با در نظر گرفتن سن و مهارت دانش‌آموزان در سطح مدارس نیز اجرایی کنند.

حسنی با بیان اینکه اکنون از قرآن‌آموزان خود به عنوان مربی استفاده می‌کنیم، ادامه داد: مربیان قرآن اکنون به‌روز هستند و از شیوه‌های نوین تدریس به‌خوبی بهره می‌برند چراکه اثربخشی این روش‌ها بیشتر است.

وی یادآور شد: آموزش قرآن نیز مانند هر آموزش دیگری نیازمند بروزرسانی است که اکنون در نظام آموزشی کشور به آن پرداخته شده است.

انتهای پیام
captcha