چهارمحال‌وبختیاری نیازمند نگاه ویژه در تخصیص اعتبارات قرآنی
کد خبر: 3937028
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۳۹۹ - ۰۶:۵۶

چهارمحال‌وبختیاری نیازمند نگاه ویژه در تخصیص اعتبارات قرآنی

سرپرست اداره امور قرآنی چهارمحال‌وبختیاری گفت: بسیاری از شهرها و روستاهای استان در امر فرهنگ قرآنی ضعیف و نیازمند فعالیت مداوم و اعتبارات ویژه برای ایجاد تحرک و پویایی هستند که توجه مسئولان را می‌طلبد.

حجت‌الاسلام والمسلمین ابوذر کارگر، سرپرست اداره امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی چهارمحال‌وبختیاری، در گفت‌وگو با ایکن،ا در پاسخ به این پرسش که مهم‌ترین مشکلات حوزه قرآنی استان چیست؟ اظهار کرد: نخستین معضل بسیار مهم را باید نبود برنامه دانست، اگرچه در همه دستگاه‌ها تمهیداتی برای فعالیت‌های قرآنی اندیشیده شده اما نهادهای اصلی متولی امور قرآن از سه یا چهار نهاد بیشتر نیست و نقشه مشخصی برای فعالیت‌ها و برنامه‌های این نهادها تعریف نشده است.

نبود نقشه راه

وی ادامه داد: برنامه مشخص و جامع در موضوعات مختلف قرآنی و یک نقشه راه جامع از امکانات و ظرفیت‌های قرآنی استان در دست نیست، چند سال پیش سند راهبردی توسعه فرهنگ قرآنی در استان تدوین شد و که بسیاری از بندهای آن قابلیت اجرا را دارند اما ایراداتی نیز بر آن وارد بود و در برخی موارد با واقعیت‌ها فاصله داشت، ضمن اینکه دستگاه‌ها به‌ویژه نهادهای متولی قرآنی برنامه و دغدغه عملیاتی ساختن این سند چشم‌انداز هشت‌ساله و حرکت به سمت افق تعیین‌شده را نداشتند، بنابراین وارد فاز اجرا نشد.

وی با بیان اینکه نهادهای قرآنی استان فعالیت‌های قرآنی همسو و یک‌جهت را ندارند، تصریح کرد: لازمه همسو شدن این است که مسئولان قرآنی با هم‌اندیشی و تبادل نظر نقشه راه و برنامه جامع قرآنی را از دل جلسات مشترک استخراج کرده و روی کاغذ بیاورند و هر نهاد، بخشی از کار را در دست بگیرد.

کارگر با تأکید بر اینکه شناخت محکم و مشخصی از وضعیت قرآنی و نقاط ضعف و قوت استان در زمینه‌های گوناگون مانند تفسیر، قرائت، حفظ، چهره‌ها و فعالان و ... وجود ندارد، گفت: در صورت شناخت وضعیت و ظرفیت‌های قرآنی استان می‌توان برنامه‌های ابلاغی را به‌صورت مهندسی شده ترسیم کرد تا هدفمند و مطابق با نیاز جامعه باشد.

نقش اتحادیه تشکل‌های قرآنی

وی نقش اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآنی استان را حائز اهمیت دانست و ادامه داد: خاصیت شکل‌گیری و فعالیت اتحادیه، مردم‌نهاد بودن آن است و این مجموعه خود را محدود به مقررات، آیین‌نامه‌ها، اعتبارات و چارچوب کاری سازمانی قرار نمی‌دهد بلکه نهادی مردمی از دل قرآنیان استان است که با هدف ارتقا وضعیت قرآنی پیش‌بینی شده است. در واقع نهادها و دستگاه‌های قرآنی دولتی و حکومتی بسیارند و حکمت تشکیل اتحادیه‌، وارد ساختن ظرفیت مردمی در عرصه فعالیت‌های قرآنی استان است که متأسفانه این نقش در استان ما کمرنگ است.

کارگر تصریح کرد: می‌طلبد که فعالان قرآنی و قرآنیان دلسوز استان دغدغه‌مندانه در رأی‌گیری اعضای اتحادیه ورود داشته باشند، این اتحادیه نقش بسیار مهمی در داشتن برنامه مدون و جامعه و ترسیم الگوی کار در مسیر پیش ‌رو و نیز مطالبه‌گری بر عهده دارد چرا که اعضای تصمیم‌گیر آن از چهره‌های قرآنی استان هستند و قاعدتاً انتظار می‌رود که به رشد جامعه قرآنی استان بیندیشند و در این راستا عمل کنند.

چهارمحال‌وبختیاری؛ استانی ضعیف در اعتبارات قرآنی

سرپرست اداره امور قرآنی استان گفت: دومین مشکل استان در حوزه قرآنی، ضعف در اعتبارات است و این استان نیازمند اعتبارات ویژه قرآنی برای خروج از وضعیت فعلی است. استان ما در زمینه اعتبارات قرآنی نگاه ویژه مسئولان را می‌طلبد و چه بسیار شهرها و روستاهایی که در زمینه فرهنگ قرآنی بسیار ضعیف و نیازمند کار مداوم و اعتبارات ویژه برای ایجاد تحرک و پویایی قرآنی هستند. طرحی با عنوان «جهاد قرآنی» در دست تهیه است تا نیروهای جهادی طلبه و قرآنی برای اعزام مستمر حداقل دوساله به این مناطق ساماندهی شده و در مناطق تعریف شده در شهرستان‌‌های کیار، کوهرنگ، اردل، لردگان به آموزش قرآن و تبلیغ و ترویج فرهنگ قرآنی در میان اهالی روستاها بپردازند و سپس بتوان زمینه ایجاد خانه‌های قرآن در این مناطق را فراهم کرد.

کارگر همکاری نهادهای فرهنگی و قرآنی برای پیشبرد طرح جهاد قرآنی را یادآور شد و گفت: ادارات اوقاف، ارشاد، بسیج و دیگر نهادها در مراکز شهرستان‌ها در این مناطق مستقر و مشغول فعالیت هستند و اگر هم‌افزایی با امور قرآنى ایجاد شود و اعتبارات ویژه مورد درخواست نيز تخصیص یابد، شاهد خروجی خوبی خواهیم بود.

وی گفت: ریاست سازمان دارالقرآن کشور به استان دعوت شده است تا در نشستی با مسئولان ارشد اعم از استاندار و معاونان، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان و مسئولان نهادهای فرهنگی قرآنی استان، اعتبار ویژه‌ای را برای چهار منطقه یاد شده درخواست کنیم که این نشست به محض بهبود شرایط کرونایی با سفر اخوان‌صباغ به استان رقم خواهد خورد؛ در این جلسه بر ضرورت استفاده از ظرفیت نهادهای فرهنگی و قرآنی و هم‌افزایی ظرفیت‌ها تأکید و برنامه‌ریزی خواهد شد. نگاهی که دستگاه حاکمیتی به دیگر استان‌ها در زمینه اعتبارات وجود دارد نباید به استان‌های محروم داشته باشد؛ استان‌های برخوردار می‌توانند از امکانات گوناگون از جمله ظرفیت عظیم خیران خود برای پیشبرد و ارتقای فعالیت‌های قرآنی استانشان و حتی استان‌های همجوار استفاده کنند، همچنان که این اتفاق در بسیاری از استان‌ها به‌صورت قوی و مؤثر در جريان است، حال آنکه استان‌های محروم نظیر استان ما در اين موضوع توانمند نیست.

ضرورت سوق دادن قرآنیان به اجرای برنامه‌ها

سرپرست اداره امور قرآنی استان عدم پویایی و ندیدن انگیزه در میان بسیاری از قرآنیان استان را مشکل سوم حوزه قرآنی استان دانست و افزود: جای شگفتی است که دغدغه کار قرآنی و پیگیری و دلسوزی و آرام و قرار نداشتن برای کار قرآنی در میان بسیاری از افراد قرآنی استان رنگ باخته و این افراد خود را در حاشیه قرار داده‌اند. گویی این فعالان و بسیاری از مراکز قرآنی که در برهه‌ای از زمان مشغول فعالیت‌های قرآنی بودند و دغدغه‌مندی کار قرآنی را داشتند به بهانه‌هایی مانند نبود حمایت، دیده نشدن، رنگ باختن توجه به قرآن و ... آرام گرفته‌اند، حال آنکه کار برای قرآن توفیقی است که برای رسیدن به این توفیق نباید منتظر حمایت و تشویق این یا آن نهاد و مسئول بمانیم بلکه کارها را به‌صورت جهادی و با اخلاص پیش ببریم و منشأ خدمت به قرآن باشیم.

کارگر بیان کرد: در عملیات حاج قاسم سلیمانی که در حال انجام است، قرآنیان به‌صورت مستقل وارد عمل می‌شوند و از مؤسسات و خانه‌های قرآن شهری و روستایی خواسته شده است وارد کار شوند و نمود اجتماعی کارشان برای مردم محسوس باشد؛ هدف از این کار، تبدیل مراکز قرآنی به پایگاه‌های مردمی و ورود بیش از پیش این مراکز به فعالیت‌های اجتماعی، عام‌المنفعه و خیریه است و این تمرینی برای گره زدن فعالیت‌های قرآنی به امور اجتماعی است، همین انتظار نیز از قرآنیان می‌رود که محور کارهایی قرار گیرند که نفعش به عموم مردم می‌رسد.

وی با تأکید بر اینکه منفعت زکات قرآنی فعالان قرآنی باید نصیب مردم شود، تصریح کرد: این زکات قرآنی در یک برهه زمانی با آموزش و ترویج قرآن و فرهنگ قرآنی محقق می‌شود و در یک برهه دیگر بستر برای کارهای دیگر در حوزه‌های اجتماعی، اقتصادی و ... فراهم می‌شود و مراکز قرآنی استان باید در این راستا پویا و فعال شوند، هدفی که در قرارگاه حاج قاسم سلیمانی دیده شده است.

کارگر بیان کرد: شخصیت قرآنی همواره دارای وظایفی در قبال مردم است و این نقش‌آفرینی با محوریت قرآن کریم باید در جامعه محسوس باشد و فرد قرآنی باید مورد وثوق و تکریم مردم قرار گیرد. حاکم شدن این روحیه در میان فعالان قرآنی استان با یک یا دو طرح و برنامه محقق نمی‌شود بلکه باید در برهه‌ها و موقعیت‌های گوناگون تمرین شود که البته در چند مناسبت مانند مواسات و کمک مؤمنانه، تشکیل قرارگاه‌های جهادی و ورود قرآنیان به جبهه سلامت با تولید ماسک و تهیه بسته‌های اقلام بهداشتی و ... و نیز در قرارگاه محرم قرآنیان و اجرای محافل فاخر عزاداری با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی، اتفاق افتاد و با اقدامات پیش‌بینی شده در عملیات قرآن‌محور قرارگاه حاج قاسم سلیمانی ادامه می‌یابد. مرکز قرآنی آموزشگاه صرف نیست بلکه مرکز ترویج مفاهیم و آموزه‌های قرآن نیز به شمار می‌رود؛ مرکزی که در زمان صلح در آموزش و ترویج موفق بوده باشد در زمان جنگ می‌تواند ورود مؤثری به جبهه داشته باشد و منشأ خدمت و خیررسانى به جامعه شود؛ بنابراین جامعه نیازمند مراکز قرآنی و قرآنیان پویا و فعال و اثرگذار در تمام زمینه‌هاست.

انتهای پیام
captcha