صمدیان: تاکیدی بر موضوع بحرانی خاصی نداریم/ کرونا یکی از سوژه‌هاست
کد خبر: 3936966
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۷
گزارش ایکنا از نشست جشنواره فیلم و عکس شهر

صمدیان: تاکیدی بر موضوع بحرانی خاصی نداریم/ کرونا یکی از سوژه‌هاست

نشست خبری آنلاین جشنواره فیلم و عکس شهر با حضور  سیف الله صمدیان، دبیر جشنواره، غلامحسین محمدی، رئیس مرکز ارتباطات شهرداری تهران و رضا کرمی محمدی، رئیس سازمان مدیریت بحران شهرداری برگزار شد.

به گزارش ایکنا؛ غلامحسین محمدی در ابتدای این نشست گفت: زندگی آنلاین و زندگی‌ای که در بستر فضای مجازی شکل گرفته است به یکی از موارد معمولی زندگی امروزی بدل شده است. وقتی که لنز دوربین هنرمندان و عموم مردم به سمت چالش بشر با این بحران برود مطمئنا پنجره های جدیدی به سوی مدیران و شهروندان برای مقابله با این بحران باز خواهد شد. وقتی ما در مورد شهر آماده و زیرساخت های آن صحبت می‌کنیم با نگاهی آینده‌نگر از امروز برای آینده شهر هزینه می‌کنیم و آمادگی لازم را برای خودمان و آینده شهرمان ایجاد می‌کنیم.

وی افزود: مطمئنم این فعالیت‌ها در دوران کرونا و زمانی که مردم نیاز به امید و نشاط دارند مؤثر واقع خواهد شد.

در ادامه رضا کرمی محمدی گفت: ما در کشوری زندگی می‌کنیم که هر ساله با یک بحران روبرو هستیم. هر سال در کشور شاهد اتفاقی همچون زلزله و طوفان و.. هستیم. بنابراین باید آمادگی بیشتری داشته باشیم و برای این منظور باید مردم وارد صحنه شوند وگرنه به نتیجه نمی رسیم.

وی ادامه داد: این جشنواره می‌تواند دیدگاه خالص مردم را نشان دهد و بدون هیچ سانسوری، محدودیتی برای نشان دادن عمق فاجعه و یا نظر مردم در مورد عملکرد مسئولین وجود ندارد. شاید مدیران اصلا تصوری از عمق فاجعه نداشته باشند و گاهی پیش آمده که تماشای یک عکس در تصمیم‌گیری و اختصاص بودجه‌ها موثر بوده است.

کرمی محمدی در ادامه به یک گروه داوطلب مردمی متشکل از 12هزار نفر اشاره کرد و از اختصاص جایزه ویژه‌ای در این جشنواره خبر داد.

سیف الله صمدیان، دبیر جشنواره آخرین فردی بود که در این نشست به شرح برنامه‌ها پرداخت!

وی با بیان جزئیات جشنواره به سابقه چهل ساله خود در عکاسی و آشنائی با آثار مربوط به بحران‌ها گفت: با توجه به تجربه‌ای که در این مسئله و داوری آثار بسیار زیادی در این زمینه دارم معتقدم که برای اصولی و زیباتر برگزار شدن این جشنواره در سال اول بهتر است که به تاریخچه ایجاد سازمان مدیریت بحران یعنی ، پنجم دی ماه 1385 هم‌زمان با زلزله مخرب بم مراجعه کنیم که اگر پیش از آن انجام شده بود نحوه برخورد و پشتیبانی و عاطفی ما در بحران ها اصولی‌تر بود. از آن زمان که حدود چهارده سال می‌گذرد اتفاقات و بحران‌های متعددی رخ داده و ما فکر کردیم که امسال از همان تاریخ شروع کنیم و دریافت آثارمان مربوط به بازه زمانی سال 1385 تاکنون باشد. زلزله، سیل و آتش‌سوزی‌های متعدد می‌تواند موضوع آثار دوربینی یا موبایلی باشد و بخش‌هایی به عنوان حرفه‌ای یا آماتور نداریم. فیلم کوتاه تا 15 دقیقه هم از دیگر بخش‌های این جشنواره است.

وی افزود: مهدی خداپرست، دبیر اجرایی، سینا رحیم پور، دبیر بخش فیلم و فریدون قربانی، دبیر بخش عکس این جشنواره هستند. شروع دریافت آثار از روز هفتم آذرماه از طریق سایت tehranpicture.ir خواهد بود. پایان مهلت ارسال آثار سالروز تاسیس سازمان مدیریت بحران تهران یعنی 5 دی ماه خواهد بود. باید تاکید کنم که مهلت ثبت‌نام و ارائه آثار به هیچ وجه امکان تمدید نخواهد داشت. داوری در تاریخ 10 دی ماه انجام شده و مراسم اختتامیه هم مصادف با یک حادثه تلخ دیگر یعنی 30 دی ماه و سالروز حادثه پلاسکو برگزار خواهد شد که نحوه برگزاری آن با توجه به شرایط آن زمان اعلام خواهد شد.

صمدیان اعضای هیات داوری این جشنواره را محمود کلاری، اسماعیل عباسی، ساعد نیک ذات، نرگس آبیار و ساتیار امامی اعلام کرد و افزود: به ده عکس برتر بدون ترتیب و یا تاکید بر موضوعی خاص، هر کدام بیست میلیون ریال جایزه دریافت خواهد کرد. طبیعتا در مورد کرونا آثار بیشتری خواهد آمد و عکاسان حرفه‌ای و غیرحرفه‌ای شرکت خواهند کرد اما ما تاکیدی بر موضوع بحرانی خاصی نداریم. یک عکس برتر در مورد تهران سی میلیون ریال و جایزه ویژه اعضای گروه دوام هم سی میلیون ریال است.

صمدیان ادامه داد: در بخش فیلم کوتاه هم به پنج فیلم برتر بدون رتبه بندی سی میلیون ریال تعلق می‌گیرد. ضمن اینکه به یک فیلم برتر در مورد تهران سی میلیون ریال و به  فیلم برتر گروه دوام هم سی میلیون ریال جایزه داده می شود.

در پایان این مراسم از پوستر جشنواره رونمایی شد.

انتهای پیام
captcha