شور تلاوت در مازندران / قاریان چالاک‌خوان استان‌ها؛ نیازمند حمایت + فیلم
کد خبر: 3936939
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۱

شور تلاوت در مازندران / قاریان چالاک‌خوان استان‌ها؛ نیازمند حمایت + فیلم

از مراکز صداوسیمای استان‌ها و نهادهای قرآنی انتظار می‌رود در این روزها و ماه‌ها، برنامه‌ریزی برای بسترسازی فعالیت‌های مردمی و قرآنی را به بهانه کرونا فراموش نکنند و ظرفیت‌ها و بودجه‌های خود را به تقویت این فعالیت‌ها گسیل کنند.

نگاهی به شور تلاوت مردمی در مازندران/ قاریان چالاک‌خوان استان‌ها نیازمند حمایت + فیلمبه گزارش ایکنا، پانزدهمین جشنواره تلاوت‌های مجلسی چند روزی است که در استان‌های مختلف کشور آغاز شده و در این راستا، استان مازندران روز گذشته براساس آرای مردمی، قاریان برگزیده خود را شناخت؛ سیدمحمد طاهایی از شهرستان آمل به عنوان نفر اول و عادل تقی‌پور از شهرستان محمودآباد به عنوان نفر دوم به مرحله کشوری این جشنواره راه پیدا کردند.

جشنواره تلاوت‌های مجلسی، نخستین‌بار به همت جمعی از قاریان پیشکسوت و فعالان قرآنی مجمع صاحب‌الزمانی‌های تهران به انگیزه ایجاد رقابت سالم قرآنی و تقویت فرهنگ استماع تلاوت قرآن کریم در میان اقشار و سنین مختلف آغاز به کار کرد و امسال در ایستگاه پانزدهم خود، با وجود شرایط حاد کرونایی، از نظر کمی و کیفی به حد مطلوبی رسیده است.

با نگاهی به رقابت 10 قاری این استان در روزهای اخیر در این جشنواره مردمی دو نکته قابل توجه است:

1- برگزاری منضبط و منسجم جشنواره‌ای تماماً قرآنی در روزهایی که سیاهی کرونا و بحران‌های اقتصادی بر زندگی آحاد جامعه سایه افکنده، یکی از مؤثرترین اقدامات فرهنگی برای ایجاد نشاط معنوی و آرامش مؤمنانه در سطح جامعه است. تلاش 10 قاری زیر نظر 9 استاد با اقدام خوب شبکه استانی تبرستان در پخش زنده این جشنواره همراه شد و پس از برگزاری رقابت نیز ارسال آرای مردمی از طریق پیامک و دست‌به‌دست‌ شدن قطعات تلاوت قاریان جشنواره در فضای مجازی، جریانی قرآنی در فضای مجازی ایجاد کرد.

با این مقدمه، از تمامی مراکز صداوسیمای استان‌ها و نهادهای قرآنی(وزارت ارشاد، سازمان تبلیغات، سازمان اوقاف و امور خیریه و ...) انتظار می‌رود در این روزها و ماه‌ها، برنامه‌ریزی برای بسترسازی فعالیت‌های قرآنی و مردمی را به بهانه کرونا فراموش نکنند و ظرفیت‌ها و بودجه‌های خود را به تقویت این فعالیت‌ها در بستر فضای مجازی گسیل کنند. ای کاش اقدام شایسته اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مازندران در پشتیبانی و سیاست‌گذاری این رویداد و اقدام شبکه تبرستان در پخش زنده این جشنواره در همه استان‌های کشور تکرار شود.

2- قاریان جوان مازندرانی به لطف آب و هوای دل‌انگیز مازندران و صافی و صفای آسمان آن، نَفَسی آماده و حنجره‌ای سر حال دارند که می‌تواند بر شور تقلید آنان از قاریان چالاک‌خوان و نَفَس‌محور همچون شحات محمد انور، محمد اللیثی، متولی عبدالعال، محمود شحات و... بدمد، اما این ظرفیت بزرگ اگر مورد حمایت قرار نگیرد، استعدادهای برخی نوجوانان و جوانان هیچگاه شکوفا نشده و در مسیر صحیح قرار نمی‌گیرد. تلاوت اصولی و پخته و یکدست، به گونه‌ای که از فشار بر صوت، کاسته و بر استحکام قفلات پایان آیات افزوده شود، نیاز به راهنمایی اساتید و تشکیل منظم جلسات قرآنی دارد.

انتظار این است که نهادهای کلان قرآنی در کشور به این ظرفیت‌ها در گوشه و کنار کشور توجه کنند و برای راه‌اندازی جلسات هفتگی آموزش قرآن، جلسات استعدادیابی، کارگاه‌های تخصصی تلاوت و حفظ و ... در بستر مجازی که نیاز به امکانات دارد، یاری‌رسانی کنند و محافل انس با قرآن را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و با جمع محدود از قاریانِ بااستعداد در استان‌های مختلف برگزار کنند. در حال حاضر تنها مجمع قاریان قائم‌شهر(نهادی مردمی) در استان مازندران به برگزاری منظم جلسات و محافل قرآنی اقدام می‌کند و استعدادهای بسیاری در این استان، به واسطه شرایط کرونا و مشکلات اقتصادی از جلسه و محافل قرآن محروم هستند.

در ادامه تلاوت قاریان برگزیده استان مازندران را در پانزدهمین دوره جشنواره تلاوت‌های مجلسی، می‌بینیم و می‌شنویم:

تلاوت سیدمحمد طاهایی 
 
 
تلاوت عادل تقی‌پور
انتهای پیام
captcha