قائمی‌نیا از «راهکارها و الزامات کاربردی‌سازی مطالعات قرآنی» می‌گوید
کد خبر: 3936932
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۱
در قالب یک نشست علمی؛

قائمی‌نیا از «راهکارها و الزامات کاربردی‌سازی مطالعات قرآنی» می‌گوید

نشست «راهکارها و الزامات کاربردی‌سازی مطالعات قرآنی»، از سلسله نشست‌های کاربردی‌سازی مطالعات قرآنی، با سخنرانی حجت‌الاسلام علیرضا قائمی‌نیا چهارشنبه، 5 آذرماه، برگزار می‌شود.

به گزارش ایکنا، نشست «راهکارها و الزامات کاربردی‌سازی مطالعات قرآنی»، از سلسله نشست‌های کاربردی‌سازی مطالعات قرآنی، چهارشنبه، 5 آذرماه، از ساعت ۱۵ به همت مرکز مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن برگزار و به صورت مجازی از طریق صفحه اینستاگرامی خبرگزاری ایکنا به نشانی iqna_video پخش خواهد شد.

همچنین این برنامه از طریق سامانه امجد به نشانی amjad.jde.ir/isqa نیز به صورت زنده پخش می‌شود و رمز ورود به این سامانه برای علاقه‌مندان quran.ir است.

در این نشست حجت‌الاسلام علیرضا قائمی‌نیا، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، به ایراد سخن می‌پردازد و مجری‌کارشناس نیز حسین شجاعی، دانشجوی دکتری رشته علوم قرآن و حدیث دانشگاه تهران، است.

یادآور می‌شود، علیرضا قائمی‌نیا دانشیار گروه معرفت‌شناسی پژوهشکده حکمت و دین‌پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی است. حوزه تمحض اصلی او فلسفه معرفت دینی و حوزه تمحض دومش بررسی معرفت‌شناختی فلسفه سایبر با رویکرد اسلامی است. وی در سابقه تحصیلات حوزوی سابقه شرکت در دروس خارج فقه و اصول آیت‌الله وحید خراسانی، آیت‌الله شیخ جواد تبریزی و آیت‌الله فاضل لنکرانی و همچنین دروس فلسفه آیت‌الله جوادی آملی، آیت‌‌الله حسن‌زاده آملی و آیت‌الله مصباح یزدی را در کارنامه دارد.

قائمی‌نیا تحصیلات دانشگاهی خود در مقطع کارشناسی ارشد فلسفه از مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در سال 79 و دکتری در رشته حکمت متعالیه و کلام از دانشگاه تربیت مدرس تهران در سال 86 را با موفقیت پشت سر گذاشت.

قائمی‌نیا از «راهکارها و الزامات کاربردی‌سازی مطالعات قرآنی» می‌گوید

سه اثر «بیولوژی نصّ» در زمینه «نشانه‌شناسی و تفسیر قرآن)، «معناشناسی‌شناختی قرآن» درباره زبان‌شناسی شناختی و تفسیر قرآن و «استعاره‌های مفهومی و فضاهای قرآنی» از جمله آثار اثرگذار وی در مورد تفسیر و علوم قرآنی است. در ادامه فهرستی از آثار وی ارائه می‌شود:

  1. درآمدی بر منشأ دین: نشر معارف، قم 79 (دریافت جایزه‌ی تحقیق برتر از کنگره دین‌پژوهان 79)
  2. تجربه دینی و گوهر دین: دفتر تبلیغات اسلامی، قم 81
  3. وحی و افعال گفتاری: انجمن معارف، قم81 (جایزه کتاب سال حوزه 82)
  4. متن از نگاه متن (دور هرمنوتیکی): انجمن معارف80
  5. خاستگاه دین: انجمن معارف80
  6. نظریه معرفت (ترجمه کتاب لررLehrer): در دست انتشار، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
  7. دین، عقل، پساتجددگرایی (ترجمه کتاب Gelner ): در دست انتشار، دفتر تبلیغات اسلامی
  8. بیولوژی نصّ (نشانه‌شناسی و تفسیر قرآن): پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی (حائز رتبه نخست در علوم قرآنی در نمایشگاه بین‌المللی قرآن در سال 89)
  9. معناشناسی شناختی قرآن (زبان‌شناسی شناختی و تفسیر قرآن): پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی – 90
  10. استعاره‌های مفهومی و فضاهای قرآنی: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، تابستان 96.
انتهای پیام
captcha