چقدر از عمر خود را برای مطالعه قرآن صرف کرده‌ایم؟
کد خبر: 3936796
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۴

چقدر از عمر خود را برای مطالعه قرآن صرف کرده‌ایم؟

رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی خراسان‌جنوبی گفت: اگر واقع‌بین باشیم خواهیم دید که غوطه‌ور شدن در امواج دریای اطلاعات و فضای افسار گسیخته مجازی، بیشتر از آنکه انسان را در مسیر رشد و تعالی و هدایت قرار دهد، آسیب‌های زیادی به روح و روان و سبک زندگی انسان وارد می‌سازد و او را از حرکت در صراط مستقیم منحرف می‌سازد.

کتابی مهجور اما زندگی‌بخش در کنج خانه / تنها راه درمان آلام روحی، بازگشت به فطرت خداجوست

حسن سلمانی، رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی اظهار کرد: زمانه‌ای که ما در آن زندگی می‌کنیم به واسطه بهره‌گیری از تکنولوژی‌های نوین اطلاعاتی و ارتباطی، عصر اطلاعات و ارتباطات نامگذاری شده است.

وی با بیان اینکه یکی از ویژگی‌های مهم ارتباطات در عصر حاضر، وابستگی آن به سایر عناصر زندگی اجتماعی است، افزود: توسعه مطبوعات با گسترش سواد و تحصیلات در جامعه، رابطه‌ای نزدیک دارد و از سوی دیگر، با گسترش وسایل ارتباط جمعی، سطح زندگی اعضای جامعه نیز دگرگون شده است.

رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی خراسان‌جنوبی بیان کرد: انسان از طریق وسایل ارتباط جمعی، تشویق به مطالعه و بالابردن سطح آگاهی‌های خود شده و لحظه به لحظه با وقایع و رویدادهای سیاسی و فرهنگی جهان آشنا می‌شود و این آشنایی در عملکرد و رفتار وی در جامعه مؤثر بوده و به تدریج، سطح فرهنگ‌ها و آداب و رسوم اعضای جامعه را نیز دگرگون می‌کند.

سلمانی ادامه داد: امروز دیگر از کودک و نوجوان گرفته تا پیر و جوان، همه در بستری از دنیای بیکران مجازی با بی‌شمار اطلاعات روبرو هستند و اگر بخواهیم مطالعه و مرور مطالب فضای مجازی را در سرانه مطالعه به حساب بیاوریم، قطعاً نرخ سرانه مطالعه در کشور بالا خواهد رفت، اما مسئله اصلی اینجاست که این مطالعه چقدر در میزان رشد و اعتلای شخصیت ما اثرگذار است؟ تا چه اندازه سبک زندگی ما را به سمت و سوی زندگی سالم سوق می‌دهد؟ و در یک کلام چه میزان انسان را به عنوان اشرف مخلوقات به مقصد والایی که برای آن آفریده شده است، نزدیک‌تر می‌سازد؟

وقتی دنبال گمشده خود در دنیای مجازی هستیم

وی بیان کرد: اگر واقع‌بین باشیم خواهیم دید که غوطه‌ور شدن در امواج دریای اطلاعات و فضای افسارگسیخته مجازی، بیشتر از آنکه انسان را در مسیر رشد و تعالی و هدایت قرار دهد، آسیب‌های زیادی به روح و روان و سبک زندگی انسان وارد می‌سازد و او را از حرکت در صراط مستقیم منحرف می‌سازد.

این دانش‌آموخته حوزه و دانشگاه اظهار کرد: شاید بتوان گفت بسیاری از افرادی که مشتاقانه به دنیای فضای مجازی وارد شده و در آن غوطه‌ور می‌شوند، به خیال خود می‌خواهند گمشده خود را که در دنیای حقیقی به آن دست نیافته‌اند، پیدا کنند و برای لحظاتی هم که شده از هیاهوی مشکلات زندگی حقیقی خود دست شسته و مروارید آرامش را در دریای بیکران فضای مجازی صید کنند، آرامشی که ارزان به دست نمی‌آید و فقط به ظاهر تسکینی است بر صدها و هزاران دردی که هر یک از ما به نوعی در دنیای واقعی خود درگیر آن هستیم، اما در نهایت این جادوی واقعیت مجازی است که روح و شخصیت و زندگی ما را به تسخیر خود در ‌آورده و می‌کشد هر جا که خاطرخواه اوست.

سلمانی ادامه داد: بی‌تردید، نمی‌توانیم برای حل این بحران، صورت مسئله را پاک کنیم و برای افراد نسخه عدم حضور در فضای مجازی بپیچیم چراکه فضای مجازی در حال حاضر به یک فضای حقیقی و بخشی از واقعیت انکارناپذیر زندگی تبدیل شده و سن استفاده از گوشی‌های هوشمند و ورود به این دنیای نوظهور، روز به روز پایین‌تر می‌آید.

وی افزود: از حق نگذریم، ابرقدرت‌های شرق و غرب که خالق این دنیای جادویی مدرن و جذاب هستند نیز برنامه‌ریزی دقیق و متقنی با اهداف کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت برای تمام افراد جامعه بشری در سراسر دنیا کرده‌اند تا همه را با افکار و اهداف خودشان پیش ببرند و سرمایه‌های انسانی را برای رسیدن به قدرت و ثروت، بیش از پیش در خدمت خود به کار گیرند.

رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی خراسان‌جنوبی بیان کرد: قصد نداریم کیفیت حضور در این فضا را مورد نقد و بررسی قرار دهیم که قطعاً نقدها و نسخه‌های متفاوتی از سوی کارشناسان مختلف برای مدیریت این بخش مهم از زندگی به ویژه برای والدین که بیشترین دغدغه را در تربیت فرزندان خود دارند، ارائه شده است.

قرآن؛ گنجینه‌ای نایاب که آن را درنمی‌یابیم

سلمانی اظهار کرد: آنچه در اینجا ذهن را بیشتر از هر چیزی درگیر خود کرده است، این است که چرا بسیاری از ما به راحتی، روح و روان و عمر خود را که باارزش‌ترین سرمایه‌های ما به شمار می‌روند، به جای اینکه با بهره‌گیری از منابع و گنجینه‌هایی که در اختیار داریم در مسیر رشد و تعالی قرار دهیم، در خدمت دنیای مدرن قرار داده و گمشده خود را در منابع ساخته دست بشر که با اهداف شوم صاحبان قدرت و ثروت خلق شده است، جستجو می‌کنیم؟

وی تصریح کرد: به راستی در این عصر اطلاعات و ارتباطات که بخش زیادی از زندگی ما را درگیر خودش کرده است، مطالعه و تفکر در احوال خودمان، چه جایگاهی در زندگی و سیر مطالعاتی ما دارد؟ هر یک از ما چند درصد از وقتی را که به مطالعه و مشاهده حوادث و اتفاقات روزمره در فضای مجازی می‌گذرانیم، در احوال و زندگی خودمان تأمل، تفکر و مطالعه داریم حال آنکه در فرهنگ اسلامی، ساعتی تفکر و اندیشه از سال‌ها عبادت برتر و والاتر است همان‌گونه که حر در صحرای کربلا با لحظه‌ای تأمل، سعادت جاودان و حقیقی را برای خود به ارمغان آورد.

رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی خراسان‌جنوبی بیان کرد: چقدر از وقت و عمر ارزشمند خود را برای مطالعه و تأمل در قرآن کریم این منبع وحیانی که نسخه سعادت انسان‌ها از سوی خداوند رحمان و رحیم است، صرف می‎کنیم؟ شاید این کم‌توجهی به این دلیل است که ارزش و جایگاه حقیقی این کتاب گرانبها دانسته نشده است، بی‌تردید اگر ارزش و جایگاه این کتاب شریف دانسته شود، دیگر کتابی مهجور در گوشه خانه نخواهد بود چراکه قرآن شفا و رحمت برای بندگان است.

سلمانی ادامه داد: خداوند در سوره اسراء، آیه 82 می‌فرماید: «وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاءٌ وَ رَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِينَ؛ و ما آنچه از قرآن فرستیم شفا (ی دل) و رحمت (الهی) برای اهل ایمان است» و در آیه 9 همین سوره نیز می‌فرماید: «إِنَّ هذَا القُرآنَ يَهدي لِلَّتي هِيَ أَقوَمُ؛ کتابی است که ما را به راهی که استوارترین راه‌هاست هدایت می‌کند.» ؛ حال چگونه است که این کتاب ارزشمند در دست ماست اما بهره‌مندی و قدرشناسی ما از آن بسیار ناچیز است؟

وی افزود: اگر درست در زندگی خودمان اندیشه کنیم، خواهیم دید که حقیقتاً بسیاری از مشکلات و بدبختی‎های ما به خاطر دوری از خداوند به عنوان تنها حقیقت عالم هستی است و تنها راه درمان، بازگشت هر شخص به فطرت خداجوی خویش است، اما ما آرامش خود را در جای دیگر جستجو می‌کنیم.

دشواری زندگی در پی از یاد بردن خداوند

رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی خراسان‌جنوبی بیان کرد: خداوند در آیه شریفه 124 سوره مبارکه طه به روشنی این حقیقت را بیان کرده و می‌فرماید: « وَمَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِكْرِي فَإِنَّ لَهُ مَعِيشَةً ضَنْكًا؛ هر کس از یاد من روی گرداند، همانا برای او زندگی دشواری خواهد بود» و این بدین معناست که کسی که با عدم پیروی از حق از یاد خدا روی گرداند، هر آینه در دنیا زندگی دشوار و مشقت‌باری خواهد داشت، چون کسی که خدا را فراموش کند، غیر از دنیا چیزی نخواهد داشت که به آن دل ببندد، در نتیجه همه کوشش‌های خود را مصروف دنیا می‌کند و روز به روز در تحصیل دنیا و توسعه بیشتر آن می‌کوشد، بدون آنکه به حدی خود را محدود کند و هیچ چیزی او را آرام نمی‌کند و دلش علاقه‌مند به چیزهایی است که ندارد و ترس و اضطراب او را رها نمی‌سازد، در حالی‌که اگر خداشناس بود و یاد خدا را فراموش نمی‌کرد، می‌دانست که هرچه دارد از آن خداست و بدون اذن او هیچ اتفاقی در عالم حادث نمی‌شود.

سلمانی اظهار کرد: بهترین راه درمان برای رهایی از تمامی دردها و آلام روحی که عنکبوت‌وار بر زندگی ما چنگ انداخته این است که حقیقتاً تصمیم بگیریم که در این دنیای وانفساه، هر روز لااقل برای لحظاتی هم که شده وقتی را برای خلوت با خودمان و خلوت با پروردگار و خالق خودمان در نظر بگیریم، در احوال خودمان به مطالعه و اندیشه بپردازیم و با انس با قرآن کریم، یاد خدا را در روح و جانمان زنده نگه داشته و تقویت کنیم.

وی یادآور شد: بی‌تردید اگر تمام آحاد جامعه این باور را در زندگی خود تقویت کنند که محور و حقیقت تمام عالم هستی فقط خداوند یگانه است و تدبیر عالم به دست او است، آرامش و آسایش خود را در موهومات بشری جستجو نخواهند کرد و به جای آنکه اسیر دنیاهای پوچ و خیالی شوند، برعکس آن را در خدمت دستیابی به کمال خود قرار داده و خود را به هدف اصلی خلقت که همانا تقرب الهی است، نزدیک می‌کنند.

رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی خراسان‌جنوبی خاطرنشان کرد: اگر از آنِ خدا شدیم، همه چیز در اختیار ما خواهد بود و اگر از او رویگردان شدیم، همه چیز از ما رویگردان خواهد شد.

انتهای پیام
captcha