صدای ماندگار خاموش شد
کد خبر: 3936729
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۲

صدای ماندگار خاموش شد

چنگیز جلیلوند، هنرمند پیشکسوت دوبله بر اثر بیماری کرونا دار فانی را وداع گفت.

به گزارش ایکنا، چنگیز جلیلوند، استاد پیشکسوت دوبله، امروز دوم آذرماه بر اثر ابتلا به بیماری کرونا درگذشت. این اسطوره صدا از چند روز پیش حالش رو به وخامت رفت تا در نهایت، ساعاتی پیش دار فانی را وداع گفت.

چنگیز جلیلوند فعالیت هنری‌اش را در سال ۱۳۳۶ و با تئاتر به همراه ابوالحسن تهامی آغاز کرد. او با به‌ جای گذاشتن یک کارنامه بی‌نظیر کاری، پس از انقلاب ۱۳۵۷ ایران مدت بیست سال را در آمریکا به سر برد. اما سرانجام به کشور بازگشت و کار دوبله را از سال ۱۳۷۷ سر گرفت. وی در چند مجموعه تلویزیونی و فیلم سینمایی نیز بازی کرده‌ است.

صدای او قابلیت گویندگی به جای شخصیت‌های نقش اول با صلابت و تأثیرگذار سینمایی را و قابلیت تیپ‌سازی را داشت و می‌توانست صداهای مختلفی به وجود آورد. وی در میان دوبلورها به مرد حنجره طلایی معروف بود.

از وی در مقاله‌ای معتبر در سال ۱۳۵۷ به عنوان یک دوبلور نمونه جهانی نام برده شد. او به جای بازیگران مشهور خارجی و داخلی بسیاری گویندگی کرده‌ است. وی با تیپ‌سازی خلاقانه‌ خود گوینده‌ اصلی نقش‌های مارلون براندو بود. مشهورترین گویندگی‌هایش در فیلم‌های سینمایی خارجی به‌ جای مارلون براندو، پل نیومن، برت لنکستر، ماکسی‌میلیان شل، ریچارد برتون، پیتر اوتول، یول براینر، کلینت ایستوود، دین مارتین و… ‌است.

انتهای پیام
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۹/۰۹/۰۲ - ۱۶:۴۲
0
0
مرحوم جلیلوند در دو اثر عاشورایی یکی نمایش «بر فَرَس تندرو» و دیگری سریال یلدا نیز بازی کرده بودند که می توانست اشاره بشه و مقداری با موضاع ایکنا همخوانی پیدا کنه.
captcha