رفتن به سمت اقتصاد دیجیتال یک اجبار است
کد خبر: 3935420
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۵
سخنگوی فراکسیون اقتصاد دیجیتال و حکمرانی داده مجلس:

رفتن به سمت اقتصاد دیجیتال یک اجبار است

سخنگوی فراکسیون اقتصاد دیجیتال و حکمرانی داده با اشاره علل تشکیل این فراکسیون گفت: اقتصاد دیجیتال مسیری است که باید برویم، یعنی اختیاری در کار نیست، بلکه اجبار است.

رفتن به سمت اقتصاد دیجیتال یک اجبار است

مصطفی طاهری، سخنگوی فراکسیون اقتصاد دیجیتال و حکمرانی داده، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا و در پاسخ به این پرسش که اساساً این فراکسیون به دنبال چه چیزی است و آیا وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم در این فراکسیون جایی دارد؟ گفت: امروزه بخش قابل توجهی از اقتصاد کشورهای توسعه‌یافته از طریق اقتصاد دیجیتال است اما در کشور ما خیلی آمار پایین و زیر حدود سه یا چهار درصد است و نسبت به کشورهایی که حتی این عدد را به بیست درصد رسانده‌اند بسیار عقبیم. این امر کلیت اقتصاد کشور و عموم مردم بالا، پایین و به تعبیری همه را شامل می‌شود. 

طاهری افزود: به طور مثال در فروشگاه‌های اینترنتی که امروزه فعال هستند، به دلیل شفافیت و سهولت دسترسی که دارند و نظارتی که بر قیمت‌ها می‌شود و به صورت الکترونیکی قابل رصد است، شاهد اتفاقات مثبتی هستیم. مشابه این کارها را می‌توانیم در اقتصاد دیجیتال انجام دهیم. ما در این فراکسیون سعی می‌کنیم این زمینه را برای حوزه‌های مختلف دولتی، غیردولتی فراهم کنیم و یا اگر موانعی بر سر راه همچنین کسب و کارهایی وجود دارد ـ که هست و در جلساتی که داشتیم برخی از آنها مطرح شده‌اند ـ را شناسایی و حداقل در حد قانون‌گذاری یا نظارت بتوانیم بخشی از آنها را تسهیل کنیم.

وی در پاسخ به این پرسش که به سمت دولتی شدن که پیش نمی‌رود؟ گفت: اصلاً بحث دولتی شدن نیست. ما می‌گوییم این حوزه بایستی در تولید ناخالص ملی و اقتصاد کشور نقشی داشته باشد. خود دولت هم می‌تواند بخش‌های زیادی را از حالت سنتی درآورده و به صورت اقتصاد دیجیتال بنیان بگذارد؛ یعنی شامل همه، هم دولت، هم بخش خصوصی می‌شود. دولت هم می‌تواند بخش زیادی از شرکت‌ها و کسب و کارها را از ین حوزه‌ها به جلو ببرد و بخش خصوصی هم این امکان را دارد؛ مسئله انحصاری نیست یعنی نه خصوصی است و نه دولتی، بلکه بستری برای همه است که استفاده کنند و بیشتر از همه هم بخش خصوصی می‌تواند استفاده کند.  

طاهری در پاسخ به اینکه پیش‌بینی‌تان برای این فراکسیون چیست؟ اظهار کرد: این مسیری است که باید برویم یعنی اختیاری در کار نیست، بلکه اجبار است. قبلاً می‌گفتید که درس خواندن مجازی خوب نیست اما الان در شرایط بحرانی و کرونایی امروز، دیگر از بحث خوب و بد گذشته است و مجبورید که این کار را بکنید. بحث اقتصاد دیجیتال هم، چون اقتصاد بین‌الملل به این سمت رفته و بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی از این مجرا انجام می‌شود، بنابراین ما اگر عقب بمانیم ضرر کرده‌ایم؛ یعنی یک اجبار و ضرورت است که بایستی به اختیار و آگاهی در کم کردن آسیب‌ها و زیاد کردن راندمان آن تلاش کرد و باید به سراغش رفت و منتظر نماند که او به سراغ ما بیاید.

انتهای پیام
captcha