تفاوت‌ انسان‌ها؛ عاملی برای کمال نه خشونت
کد خبر: 3933166
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۸

تفاوت‌ انسان‌ها؛ عاملی برای کمال نه خشونت

یک روانشناس حوزه اجتماعی با اشاره به اینکه در قرآن کریم بر تفاوت انسان‌‌ها تاکید شده، گفت: ترویج فرهنگ مدارا و تحمل و دوست داشتن کسانی که ممکن است تفکر آنان با ما متفاوت باشد و همفکر ما نباشند، از راهکارهای کنترل خشونت است.

تفاوت‌ انسان‌ها؛ عاملی برای کمال نه خشونتهادی حمیدی، یک روانشناس حوزه اجتماعی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی، اظهار کرد: خشونت رفتاری است که با هدف آسیب رساندن به دیگری به گونه‌ای جسمی و روانی، تحمیل محدودیت‌های مالی، ممانعت از پیشرفت‌های شغلی و ارتقای توانایی‌های فردی و بی اعتنایی رخ می‌دهد.

وی افزود: خشونت و پرخاشگری در خشونت‌های جسمی، تهدید و ارعاب، خشونت‌های جنسی، خشونت مالی و روانی ممانعت از رشئد و پیشرفت رخ می‌دهد.

این روانشناس بیان کرد: یکی از شایع‌ترین علل خشونت خانگی، عدم آگاهی به روش‌های کنترل خشم و پیامدهای بعدی برای فرد خشونت دیده است.

حمیدی ادامه داد: آشنایی با آموزش مهارت‌های زندگی برای تمامی سطوح جامعه، آشنا سازی خانواده به روش‌های کارآمد حل مسئله، آشناسازی والدین به پیامدهای خشونت بر کودکان به ویژه نظاره‌گر بودن، افزایش درک و حساسیت نسبت به حضور دیگری به جای خود نگری و آشنایی همسران با باورهای غیرمنطقی و تحریفات شناختی نسبت به یکدیگر و آموزش ابراز وجود به زنان و کودکان از راهکارهای کاهش یافتن خشونت خانگی است.

وی افزود: ترویج فرهنگ مدارا و تحمل و دوست داشتن کسانی که ممکن است تفکر آنان با ما متفاوت باشد و همفکر ما نباشند، نیز از راهکارهاست.

این روانشناس بیان کرد: باید درک کنیم که ما انسان‌ها با یکدیگر تفاوت داریم، بخش مهمی از این تفاوت برگرفته از یادگیری‌هاست و باید راجع به یادگیری‌ها با یکدیگر صحبت کنیم.

حمیدی ادامه داد: در بین مباحث انسان شناسی دینی، پرداختن به تفاوت انسان‌ها امری فراموش شده است، حال آنکه پیش شرط انسان شناسی، توجه به تفاوت‌های فردی است که در قرآن کریم نیز به آن اشاره شده است.

وی با بیان اینکه اگر همه يكسان بودند، تفاوت درجات و مراتب مطرح نبود و تكامل نيز بي معنا بود، چون در اين صورت همه موجودات يكسان بودند و هرچيز همان بود كه هست، تصریح کرد: خداوند در قرآن تفاوت‌ها را وسیله آزمایش انسان بیان می‌کند، خداوند با برتری‌ها و تفاوت‌ها، انسان‌ها را به سنجش كشانده تا خالصی‌ها را از ناخالصی‌ها جدا کرده و انسان را پرورش دهد.

وی افزود: ما نباید این تفاوت‌ها را منشأ خشونت قرار داده و دستاویزی برای آسیب به یکدیگر، چراکه تمام این تفاوت‌ها وسیله‌ای برای به کمال رسیدن است و اگر این امر را درک کنیم دیگر نیازی به خشونت نخواهیم داشت.

این روانشناس بیان کرد: مسئله این است که راهکارهای اجتماعی دین را برای مردم به ویژه جوانان با زبان خودشان باز نکرده و شرح نداده‌ایم که باعث این مسائل می‌شود.

حمیدی یادآور شد: اگر تفاوت‌ها را درک کنیم دیگر لازم نیست برای فهماندن مسئله‌ای به فرد مقابل خود به خشونت دست بزنیم؛ باید این تفاوت‌ها را که خداوند در وجود مخلوقاتش گذاشته درک کرده و سعی کنیم از آن برای کمال استفاده کنیم، به طور مثال فردی فکر کند ببیند چگونه می‌تواند از تفاوت‌هایی که با همسرش دارد، برای بهتر شدن زندگی‌اش بهره ببرد تا اینکه در صدد سرکوب این تفاوت‌ها با خشونت برآید.

وی خاطرنشان کرد: باید به زبان و حرف دین گوش کنیم، دینی که برای تمام موارد زندگی ما برنامه دارد، اما مسئله این است که ما گاهی تنها دوست داریم حرف خودمان را عملی کنیم و این به معنای شروع مشکل در زندگی اجتماعی بشر است.

انتهای پیام
captcha