همکاری اسلامی هنگام مواجهه با بلایا از مهم‌ترین اقدامات است
کد خبر: 3932150
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۳
پژوهشگر مطالعات اسلامی آفریقای جنوبی:

همکاری اسلامی هنگام مواجهه با بلایا از مهم‌ترین اقدامات است

پژوهشگر مطالعات اسلامی آفریقای جنوبی با تأکید بر این ‌که اپیدمی کنونی(کرونا) شرایط سخت و طاقت فرسایی را برای همگان به وجود آورده است، اظهار داشت: «شیوه بسیار مثبت و دلسوزانه‌ای که اکثر رهبران کشورهای مسلمان، سازمان‌های اسلامی و مومنین با شجاعت و تفکر در واکنش و برخورد با این شرایط چالش‌انگیز پیش گرفته‌اند، باعث دلگرمی است.»

به گزارش ایکنا؛ به نقل از ستاد خبری سی و چهارمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی، عبدالرشید عمر، از پژوهشگران مطالعات اسلامی آفریقای جنوبی در وبینار این کنفرانس گفت: جای تقدیر از برگزارکنندگان این کنفرانس وجود دارد که موضوع مرتبط «همکاری اسلامی هنگام مواجهه با بلایا و مصائب» را انتخاب نموده‌اند.

وی افزود: «اپیدمی کنونی شرایط سخت و طاقت فرسایی را برای همگان به وجود آورده است. اما شیوه بسیار مثبت و دلسوزانه‌ای که اکثر رهبران کشورهای مسلمان، سازمان‌های اسلامی و مومنین با شجاعت و تفکر در واکنش و برخورد با این شرایط چالش انگیز پیش گرفته‌اند باعث دلگرمی من است.»

عمر اظهار داشت: «برای مثال، اکثریت مساجد و اماکن مخصوص عبادت در سطح جهان در جواب به نظر مقامات در زمینه رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی به منظور کاهش سرعت میزان انتقال ویروس کرونا به طور موقت درهای خود را به روی زائرین بستند.» برای اولین بار در تاریخ مدرن، اذان، یک فرمان آینده‌نگرانه در بر داشت که توصیه می‌کند در شرایط اضطراری، موذن باید از مسلمانان بخواهد که نماز را در خانه به پا دارند.»

وی ادامه داد: «شنیدن صدای موذن از بلندگوهای مسجد که اعلام می‌کرد در خانه نماز را به پا دارید بسیار غیر واقعی بود. مسأله اطمینان بخش و دلگرم کننده این است که اکثریت مسلمانان به این درخواست جدید از طریق تبدیل منازلشان به مکانی برای پرستش پاسخ دادند. این یک نشانه مثبت و یک علامت واضح است مبنی بر این‌ که گروه‌های بزرگی از مسلمانان قابلیت واکنش نسبت به شرایط در حال تغییر را دارند که آن‌ها نسبت به تطابق وظایف دینی خود با شرایط و الزامات جدید زمانه بی میل و رغبت نیستند.»

پژوهشگر مطالعات اسلامی آفریقای جنوبی تأکید کرد: «دو دلیل اصلی برای واکنش مثبت و دلسوزانه سازمان‌ها و رهبران اسلامی نسبت به اپیدمی کرونا وجود دارد. اول، اهداف والای شریعت که در واژگان تخصصی به آن «مقاصد الشریعه» می‌گویند و مهم‌ترین هدف در میان این اهداف مساله حفظ جان است. دوم، اصول و قواعد حقوقی که در واژگان تخصصی به آن «القواعد الفقهیه» می‌گویند که شامل اصل سهولت و راحتی است.»

وی یادآور شد: «فقیه بزرگ شافعی، امام فخر رازی، که در سال ۱۲۱۰ میلادی چشم از جهان فرو بست استدلال کرد که در بعضی موارد حفظ جان انسان بر حفظ دین مقدم است. بنده معتقدم که اپیدمی کنونی یکی از همان مواردی است که تفسیر این فقیه والامقام مناسب و قابل استفاده است.»

عمر اذعان کرد:«به نظر بنده اپیدمی کنونی نیازمند واکنشی استثنایی و خارق العاده است. جایی برای اقدامات ناقص و ضعیف نیست. حتی با وجود واکنش مثبت و دلسوزانه مسلمانان جهان و این حقیقت که اپیدمی متاسفانه برای مدت طولانی‌تر با ما خواهد بود، ضروری است که علمای مسلمان و مخصوصا فقهای حقوق اسلامی در استخراج منابع غنی میراث عظیم حقوقی اسلام به منظور واکنش به بحران‌های زمانه خلاقیت به خرج دهند.»

وی اضافه کرد: سوال این است: آیا ما چنین فقهای مسلمان خردمندی داریم که قادر به واکنش نشان دادن در مقابل چالش‌های زمانه از طریق رهبری شجاعانه و خردمندانه باشند؟ از خداوند که منبع بهبودی و شفا است، می‌خواهیم که الهام بخش محققین و دانشمندان علم پزشکی برای یافتن یک واکسن و درمان برای ویروس کرونا باشد و به طور اخص برای موفقیت آزمایش‌های بالینی در دست اقدام جهت تولید واکسن ویروس کرونا دعا می‌کنیم.»

انتهای پیام
captcha