کرونا، مجازات الهی نیست/ ضرورت همکاری کشورهای اسلامی برای مقابله با ویروس
کد خبر: 3932144
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۳
استاد دانشگاه کراچی:

کرونا، مجازات الهی نیست/ ضرورت همکاری کشورهای اسلامی برای مقابله با ویروس

استاد دانشگاه کراچی گفت: اکثر کشورهای اسلامی در گروه جهان سوم قرار می‌گیرند، جایی که کمبود شدید نیازھای اولیه وجود دارد، وقتی صحبت از ویروس کرونا می‌شود، می‌بینیم که بسیاری از کشورهای مسلمان به شدت تحت تأثیر آن قرار گرفته‌اند و از امکانات بهداشتی برای مبارزه با این بیماری مهلک برخوردار نیستند.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از ستاد خبری سی و چهارمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی، زاهد علی زاهد، استاد و رئیس سابق دانشکده علوم اسلامی دانشگاه کراچی در این کنفرانس بیان داشت: بسیاری از موارد تحت تأثیر شیوع اپیدمی کرونا، در سراسر جهان قرار گرفته‌اند. بسیاری از فعالیت‌های علمی که در سراسر جهان در حال انجام بود قطعاً تحت تأثیر آن قرار داشت.

وی افزود: برای حل ھر مشکل راه حلش را پیدا می‌کنند، برای فعالیت‌های علمی‌، سمینارها، کنفرانس‌ها و کارگاه‌ها یا سایر جنبه‌های آموزش و تدریس نیز راهکاری دیده شده است و این راه حل داشتن وبینارها و کنفرانس‌های برخط به جای سمینارها است.

زاهد بیان داشت: به صورت مجازی فعالیت‌های علمی تا حدی ادامه می‌یابد، اگرچه به دلیل حضوری نبودن، تمام مزایایی که برای انسان می‌آورد را به همراه ندارد. اما، قطعاً به عنوان یک راه حل پذیرفته شده است.

وی با اشاره به موضوع کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی اظهار کرد: اول از همه، همه‌گیری‌ها مثل کرونا در جهان وجود دارد و چنین بلایای طبیعی به شکل‌ھای مختلف، گاهی زمین لرزه، گاهی طوفان، گاهی باران و سیل به وجود آمده و تعداد زیادی از مردم می‌میرند.

وی افزود: چنین بیماری هایی وجود داشته است که در آن میلیون‌ها نفر جان خود را از دست داده اند. البته، اگر به پنجاه سال گذشته نگاه کنیم، ویروس کرونا بیماری است که تعداد زیادی از مردم جهان را کشته و تحت تأثیر قرار داده است. بنابراین اولین نکته اساسی را می‌خواهم بیان کنم این است که بلایایی که به شکل بیماری، زلزله، باران و یا به شکل دیگری وجود دارد، مجازات های الهی نیستند.

زاهد عنوان کرد: بنابراین اولین چیزی که باید فهمید این است که این عذاب نیست، بلکه یک آزمایش انسانیت از طرف خدا است، همچنین یک آزمایش برای کسانی است که از آن رنج می‌برند و یک آزمایش برای کسانی است که تحت تأثیر آن قرار نگرفته اند. چگونه می‌توان به کسانی که با این مشکل درگیر ھستند کمک کرد؟

وی ادامه داد: اگر مجازات به وی تحمیل شود، پس نباید به او كمک كرد، زیرا ما به شخص یا افرادی كه پروردگار جهانیان می‌خواهد مجازات خود را بر آن‌ها تحمیل كنند، كمک خواهیم كرد یا وی را در مجازات رها كرده و فرار خواهیم كرد؟ بنابراین در کشورهایی که این اپیدمی شدید است، وضعیت به همین منوال است، نیاز به کمک است، نیاز به همکاری با آن ها وجود دارد تا بشریت از این بیماری مهلک نجات یابد.

این استاد دنشگاه یادآور شد:درباره امت اسلامی ھم بگویم، ما می‌بینیم که اکثر کشورهای اسلامی در گروه جهان سوم قرار می‌گیرند، جایی که کمبود شدید نیازھای اولیه، فقر، جهل، بیماری و بیکاری وجود دارد. وقتی صحبت از ویروس کرونا می‌شود، می‌بینیم که بسیاری از کشورهای مسلمان به شدت تحت تأثیر آن قرار گرفته‌اند و از امکانات بهداشتی برای مبارزه با این بیماری مهلک برخوردار نیستند.

وی افزود: بنابراین نیاز به پیوندی بین جهان اسلام وجود دارد، زنجیره‌ای که کشورهای مسلمان از طریق آن می‌توانند به یکدیگر کمک کنند، جایی که نیاز به همکاری در زمینه‌های دیگر، و بهداشت وجود دارد، خیلی ضروری است. اگرچه مرض هیچ مذهبی ندارد و مریضی برای آمدن از کسی اجازه نمی‌گیرد، اما بحث در مورد همکاری در آنجا است که سایر ملت‌های دیگر جهان وجود دارند. جایی که کشورها با یکدیگر همکاری می‌کنند.

زاهد تأکید کرد: بنابراین کشورهای مسلمان نیز باید مانند سایر زمینه‌ها در زمینه آموزش، فرهنگ، سیاست در زمینه بهداشت ھم با یکدیگر همکاری کنند. جنبه دیگری که ما توجه چندانی به آن نمی‌کنیم این است که جهان در علم پزشکی بسیار پیشرفته شده است. در زمان گذشته دانشمندان بزرگ مسلمان بودند، پزشکان بزرگ مسلمان بودند، كه كتاب‌های آن‌ها بعداً در اروپا آموزش داده شد، در آمریكا خوانده شد و با خواندن آن‌ها ملت‌های اروپا، ملت‌های آمریكا به جلو رفتند. اما آنچه اتفاق افتاد این بود که ملت‌های مسلمان عقب مانده و غرب جلوتر بود.

وی اضافه کرد: در نتیجه، در حالی که سایر موارد تحت تأثیر قرار گرفتند، تحقیقات در زمینه پزشکی نیز تحت تأثیر قرار گرفت، بنابراین نیاز دارد که مسلمانان فعالیت در زمینه پزشکی انجام دھند. من می‌بینم که جایزه نوبل پزشکی جهان در دسترس دانشمندان کشورهای مسلمان نیست، اگرچه جایزه نوبل استاندارد نیست، اما حداقل ذکر این نکته مهم است.

استاد دانشگاه کراچی گفت: سوال اینست که آیا کشورهای مسلمان نمی‌توانند با همکاری یکدیگر زمینه‌ای را در زمینه پزشکی، درمان، اختراع داروهای جدید، واکسیناسیون بیماری‌ها ایجاد کنند؟ برای امراض مختلف ھمکاری باشد که باعث سود رساندن به انسانیت باشد؟ برای این می‌توان یک جایزه بین المللی مانند جایزه نوبل را اعلام کرد. اگرچه برخی جوایز در جمهوری اسلامی ایران وجود دارد، اما باید بیش از پیش افزایش یابد و سایر کشورهای مسلمان نیز باید به صحنه بیایند تا سهم مسلمانان در خدمت بشریت، در زمینه پزشکی به طور برجسته دیده شود.

وی ادامه داد: ببینیم چه داروهای سنتی وجود دارد که گاهی اوقات در کشورهای مسلمان استفاده می‌شود و شفابخش ھم ھست. به نام داروی طب نبوی، به نام داروی معصومین. آنچه در کتاب‌های اساسی مسلمانان است یا به نام داروی طب سنتی شرقی، همچنین یک درمان مستقلی است و گاهی به نفع جهانیان است، اما در این زمینه‌ها کمبود تحقیقات مدرن وجود دارد. اگر جهان با تحقیقات جدید سازماندهی مجدد شود، مسلمانان نیز سرمایه دارند.
انتهای پیام
captcha